Designbaseprisen 2015: Gå på opdagelse i et attraktivt, visionært og inspirerende indkøbsmiljø

Passion og glæde er en del af hemmeligheden bag den succes, Illums Bolighus har haft, siden Henrik Ypkendanz overtog roret i 2001. ”Vi er glade, vi smiler hver dag, og vi skaber resultater”, siger han. Og netop passionen for at skabe et innovativt livsstilhus er også blandt grundene til, at Illums Bolighus vandt Designbaseprisen 2015.

Fra Amagertorv, København.

”Vi sælger kun originaler, og det er vi stolte af. Vi gør det til samme pris som alle andre steder, og vi gør det bedst muligt og overbevisende”. Det fortæller Henrik Ypkendanz, adm. direktør og hovedaktionær i Illums Bolighus, der netop har modtaget Designbaseprisen som den mest innovative og nyskabende butik inden for design- og interiørbranchen i Danmark.

Vi går en tur rundt i huset, og overalt lyder det ”godt nytår”. Henrik Ypkendanz fortæller, at man 30. september afsluttede regnskabsåret, og at man i 2014/2015 har rundet en omsætning på en halv milliard kr. – i forhold til 441 mio. kr. i 2013/2014, og med et index på 116. ”Så er der kage til eftermiddagskaffen i dag”, lyder det. For at sætte tallene yderligere i relief, havde Illums Bolighus i 2005/2006 en omsætning på 190 mio. kr.

Man fornemmer den gode stemning, der er i huset. Selv om Illums Bolighus på Amagertorv rummer 10.000 kvm., og der er mange ansatte, kender alle hinanden – adm. direktør eller butiksassistent.

”Vi har vores egen facon og vores helt eget DNA”, fortæller Henrik Ypkendanz, og han kalder Illums Bolighus for et livsstilshus med fokus på det bedste inden for skandinavisk design, når det gælder living og fashion.

Henrik Ypkendanz tiltrådte som direktør i 2001, og siden har huset oplevet en positiv omsætningsudvikling og en stigende lønsomhed. I 2005 blev Henrik Ypkendanz hovedaktionær i det succesfulde bolighus.

Dog har han været en del af Illums Bolighus siden 1985, hvor han blev ansat i gardinafdelingen, siden har Henrik været forretningschef i Magasin i Lyngby og i Illum, indtil han fandt tilbage i 2001.

Og han er ikke bleg for at indrømme, at Illums Bolighus trængte til at blive støvet af.

”Man havde hvilet lidt for længe på laurbærrene og det image, man havde som et ”fint” varehus”. Man troede med andre ord, at træerne groede ind i himlen. Det gjorde de ikke!”

Men det er der i aller højeste grad blevet lavet om på!

”En del af vores DNA er selvfølgelig den 90 år lange varehus-historie, men det bliver krydret med fremtidens visioner. I dag er man ganske enkelt nødt til at stå tidligt op, hvis man vil udvikle sin butik og ikke mindst medarbejderne. For tænker medarbejderne ikke nyudvikling, kommer det ikke til at ske”, lyder det fra Henrik Ypkendanz.

Tætte samarbejder
En del af hemmeligheden bag Illums Bolighus er et meget tæt samarbejde med leverandørerne. Man arbejder ikke med shop-i-shops, der drives af leverandørerne. Og det gør man helt bevidst, fordi man gerne selv hele tiden vil have 100 pct. styr på, hvad der sælges i forretningen. Men man samarbejder tæt med leverandørerne om hele tiden at have de nyeste varer, om at sørge for, at personalet er veluddannet og kender historierne bag produkterne, og om at sørge for, at produkterne tager sig bedst muligt ud i butikken.

”Bliver et møbel vist på Milano messen, skal vi i princippet have det i butikken et kvarter efter! Og gamle varer; dem kan vi desværre ikke levere”, fastslår Henrik Ypkendanz.

Han fortæller, at man har en venteliste af leverandører, der gerne vil samarbejde med Illums Bolighus, og han slår fast, at der hvert år glider nogle ud, og andre kommer til.

Flere af den danske møbelhistories store navne såsom Arne Jacobsen, Finn Juhl, Børge Mogensen og Hans J. Wegner har siden 50’erne været at finde fast i husets varesortiment, og de er vel at mærke at finde i selskab med de allernyeste designs inden for boligindretning og moderne livsstil bl.a. beklædning.

”Vores sortiment er dynamisk, og vi vurderer hele tiden på, hvad der er optimalt for butikken. For Illums Bolighus er ikke noget museum for skandinavisk design. Varerne skal have en vis omsætningshastighed”.

Henrik Ypkendanz er heller ikke i tvivl om, at Illums Bolighus-succesen afhænger af kunderne, af leverandørerne og af butikkens medarbejdere – samt af det gode købmandsskab.

Og på den ganske almindelige torsdag morgen, hvor jeg var på besøg i huset, var også indehaveren af DK3 i huset, ledelsen fra Louis Poulsen og den salgsansvarlige fra Eva Trio, og alle var de der for at sørge for, at deres produkter bliver eksponeret på bedste vis.

Vi skal være eksperter
En del af filosofien bag Illums Bolighus er også at skabe eksperter inden for alle områder i butikken. Derfor er der én ansvarlig for hver etage, og vedkommende er også vareansvarlig i forhold til de andre skandinaviske varehuse, der drives af butikschefer.

”Selvfølgelig har de andre varehuse en vis grad af medbestemmelse. Det kan være en vare, der absolut ikke sælger i Norge, men som sælger godt i Danmark. Den skal de selvfølgelig ikke have”.

Men udgangspunktet er, at en vare prøves af i København, og fungerer den her, fungerer den sandsynligvis også de i øvrige butikker.

Kunden er chefen
Den absolutte chef i Illums Bolighus er kunden, og som Henrik Ypkendanz siger det: ”Vi er altid meget interesserede i at høre, når kunderne har en mening om dansk design, for der er jo en grund til, at vi er kendt for vores danske design, og det er bl.a. vores generelle interesse for det”.

Netop fordi, det er kunden, der er chef, er servicen i butikken helt i top. De ansatte kan deres kram, og butikken er en oplevelse af besøge. Der er masser af mindre rum, man kan bevæge sig ind i, og der er hele tiden hjørner man kan dreje om og se noget nyt og spændende.

Faktisk findes et julerum, hvor der sælges juleting hele året. Og allerede nu i slutningen af september er julestuen udvidet betragteligt.

”Vi sælger julepynt for et tocifret millionbeløb millioner om året”, fortæller Henrik Ypkendanz. Han fortæller videre, at huset på Amagertorv alene gæstes af godt 2,2 mio. kunder om året, og 30 pct. af dem er turister.

Nettet og de sociale medier
Alle Illums Bolighus’ fysiske kataloger laver man selv, så der er en klar synergi imellem den stil, kunden kan opleve i kataloget, og den stil og det udtryk, der er i butikkerne.

En netbutik findes naturligvis også, og også den matcher udtrykket.

”Men tre fjerdedele af vore kunder køber dog varerne i butikkerne. De tjekker sortimentet op nettet, men de vil gerne se og røre ved tingene, før de køber”, lyder det, og således ligger langt den største omsætning også i butikkerne.

Kundeklubben No1 har over 200.000 loyale kunder, og Henrik Ypkendanz forventer at runde de 250.000 medlemmer i dette forretningsår.

Hver lørdag holdes events og aktiviteter i butikken, hvor leverandørerne fortæller om deres produkter til kunderne, og vinduerne og reposerne i bolighuset er et kapitel for sig.

Vinduesudstillingerne fornys hver 2.-3. uge.
”Kunder, der kommer på Strøget, skal se, at der hele tiden sker noget i Illums Bolighus, og vinduesudstillerne er og har altid haft høj prioritet hos os”.

Hele butikken gennemgår otte store skift om året, hvor man arbejder hele butikken igennem i forhold til farver, temaoplæg, årstider med videre, så der opleves en rød tråd igennem huset.

Reposerne på de tre etager dekoreres typisk i et samarbejde mellem en leverandør og husets merchandisere.

”Men man kan ikke købe sig til en udstilling eller tro, man er selvskrevet, fordi man er en stor leverandør. Her bestemmer vores merchandising afdeling 100 pct. i samarbejde med etagens chef”.

Illums Bolighus-historien

Illums Bolighus blev grundlagt i 1925 under navnet BO. Bag etableringen stod den danske forretningsmand Kaj Dessau, der foruden forretningstæft også besad en stor æstetisk sans. I samarbejde med Kaj Dessaus kunstneriske konsulent Brita Drewsen skabte han et koncept, som indtil da ikke var set nogetsteds i verden: En forretning med indrettede interiører, hvor tekstiler og møbler spillede sammen med kunst. Drewsen og Dessaus usædvanlige fremsyn og kvalitetssans op gennem 1930’erne har siden haft stor betydning for den status, dansk boligkultur har opnået internationalt.

Efter forretningen i 1941 blev overtaget af familierne Illum, Berg og Trock-Jansen, der også ejede stormagasinet A.C. Illum A/S, blev stedet omdøbt til Illums Bolighus A/S. I 1961 tegnede Arkitekt M.A.A. Kay Kørbing den nuværende bygning, der med underspillet ekstravagance fremstår som et yderst stilrent og klassisk bygningsværk midt på det travle Amagertorv. Illums Bolighus har ikke længere nogen form for tilknytning til stormagasinet Illum.

Ejerskabet omkring Illums Bolighus ligger i dag hos en investeringsgruppe med husets administrerende Direktør Henrik Ypkendanz i spidsen.

Illums Bolighus har ud over forretningen på Amagertorv også butikker i Københavns Lufthavn samt en butik i Tivoli. Yderligere er Illums Bolighus repræsenteret med butikker i Århus, der åbnede i 2008, Stockholm, der åbnede i 2010, Malmø, der åbnede i 2012, Oslo, der åbnede i 2006, Bergen, der åbnede i 2013.

Flere yngre kunder
”Får vi de rigtige kunder i huset, skal vi nok sælge dem noget”, siger

Henrik Ypkendanz, og spørger man ham, hvem de ”rigtige” kunder er, svarer han: ”Alle mennesker, der kan lide det originale design. I dag kan man ikke se på en kunde, hvad deres købekraft er. I øvrigt er kundernes gennemsnitsalder faldet betydeligt i huset, så vi i dag har såvel ”det grå guld” som de unge designinteresserede, og alle er velkomne.

Udviklingen
Igennem de senere år har Illums Bolighus åbnet syv forretninger ud over på Amagertorv i Danmark samt i Norge og Sverige. Senest har man netop åbnet en helt ny butik i Mall of Scandinavia i Stockholm.

Henrik Ypkendanz slår fast, at man ikke er færdige med at udvide i Skandinavien, og på spørgsmålet om, om han også påtænker at åbne uden for Skandinavien, svarer han kryptisk: ”Det er ikke umuligt. Jeg har eksempelvis været rigtig ofte i Hamborg på det seneste, og det er der nok en grund til”.

Designbaseprisen
Henrik Ypkendanz fortæller også, at man er meget glade og stolte af at have modtaget Designbaseprisen.

”Det er jo branchens fornemmeste pris”, slutter han.

Relateret indhold

23.02.2024Designbase.dk

Mobilepay har varslet nye priser til erhvervskunder

23.02.2024Designbase.dk

Google slukker for din remarketing og personalisering

23.02.2024Designbase.dk

Sådan vælger du de mest effektive AI prompts

22.02.2024Designbase.dk

Mange glemmer det: Husk også at indberette 0 i moms

21.02.2024Designbase.dk

Flest iværksættervirksomheder er i vækstbrancher

20.02.2024Designbase.dk

Artikler med glimmer er alligevel ikke forbudte

20.02.2024Designbase.dk

Ægte messestemning og et lyst syn på fremtiden

19.02.2024Designbase.dk

Flest iværksættervirksomheder er i vækstbrancher

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023