Designet til faghandlen

Vi sidder i SCANPAN’s administrationsbygning på Djursland. I et imponerende showroom i virksomhedens nye store salgs- og marketingfaciliteter, der vidner om fremgang og internationale ambitioner. Vi – undertegnede og Nordic Sales Manager Michael Hørby Kauffelt Andersen – sidder med udsigt til SCANPAN’s nye high-end serie; TechnIQ, som på mange måder er omdrejningspunktet for vores snak om, hvordan SCANPAN har udviklet sig i de seneste år.

Scanpan HaptIQ- serie..

Selv om meget er forandret gennem SCANPAN’s godt 60 år lange historie, så er der en grundlæggende ting, som altid vil være en del af SCANPAN: De ikoniske, håndstøbte aluminiumspander.


SCANPAN’s danske fabrik ligger i Ryomgård få kilometer fra salgs- og marketingkontoret i Auning. Her arbejder omkring 100 medarbejdere, som producerer alle SCANPAN-serier med Stratanium eller Stratanium+ belægninger, og der er ifølge Michael Hørby Kauffelt Andersen flere grunde til, at man holder fast i den danske produktion:
”Kroppen er fremstillet af 100 pct. genanvendt aluminium, der tidligere har været eksempelvis øldåser og bilfælge etc. Det flydende aluminium hældes ved håndkraft i en støbeform og trykformes herefter med 250 tons. Vores medarbejdere i støberiet er alle udlærte på stedet, og selv om der har ’sneget’ sig robotteknologi ind på fabrikken, så har vi en unik produktion, baseret på håndværket, som medarbejderne i Ryomgård har forfinet og videreudviklet gennem generationer”, siger han.

Vækst i Premium+ segmentet
Størstedelen af det danskproducerede kogegrej eksporteres til USA, Australien og en lang række andre lande, som igennem en årrække har efterspurgt dansk produceret kogegrej. Michael Hørby Kauffelt Andersen fortæller, at efterspørgslen i Danmark de seneste år er steget markant:

Scanpan TechnIQ-serie..

”Vi kan mærke, at faghandlen har stort fokus vendt mod Premium+ segmentet. Både i Danmark og i udlandet har man fået øjnene op for den gode kvalitet, den gode historie, enkelheden og de bæredygtige produktionsmetoder, som flere og flere kunder efterspørger”, siger han. Og tilføjer, at den kompromisløse tilgang til at producere stegepanderne i Danmark, har vist sig at styrke SCANPAN-brandet yderligere de seneste år:
”Efter vores introduktion af bl.a. Stratanium+, HaptIQ og TechnIQ har vi fået en klar tilbagemelding fra isenkræmmerne, som synes, det er fedt, at de nu kan udfordre ”nye” prispunkter med eksklusive serier, hvor fokus er på ultimative non-stick egenskaber og gastronomi. Vi udvikler produkterne med og til professionelle kokke og kvalitetsbevidste forbrugere. Med eksempelvis TechnIQ-serien kan kunden – med færre men bedre produkter – tilberede ethvert måltid, og det efterspørger mange kunder”, fortæller han.

Fra Scanpans showroom..


Herhjemme sælges SCANPAN’s Premium+ serier til faghandlen: Kop & Kande, Imerco, Din Isenkræmmer og Salling samt flere individuelle specialbutikker, som netop kan sælge pander i den prisklasse, hvor rådgivning omkring performance, anvendelse og egenskaber er afgørende. Blåstemplingen fra en række gourmetkokke er ligeledes et vigtigt budskab i den sammenhæng:
”Vi har en del danske og internationale ambassadører, der bruger SCANPAN, bl.a. brødrene Koch, Wasim Hallal og Ronnie Emborg, der også har indtaget den internationale scene. Den fortælling betyder meget, når kunden skal vælge en dyrere men også bedre stegepande. Der er ingen tvivl om, at vi udfordrer prispunkterne i Danmark, men vores holdning er, at der er et marked for ultimative non-stick produkter blandt de gourmetinteresserede. Man kan godt få non-stick produkter, der er billigere end SCANPAN, men ikke noget med en bedre kombination af styrke og non-stick egenskaber”, siger han.

Mere end High-End produkter
SCANPAN har traditionelt haft en stærk position herhjemme, når det gælder det øvre segment – men også inden for mere mainstream produktserier. Michael Hørby Kauffelt Andersen understreger da også, at selv om man i øjeblikket satser stort på Premium+ serierne, så holder SCANPAN også godt fast i ”rugbrødsvarerne” og de klassiske Premium-markeder:
”Vi ser ingen modsætning i at udvikle og udbygge vores high end-produkter og samtidig fastholde vores stærke position som leverandør af godt, gedigent kogegrej til familien Danmark. Vi holder fast i, at SCANPAN også skal kunne levere billigere kvalitetsgryder og -pander, og vil derfor fremadrettet også supplere vores produktion i Danmark med udvalgte serier, der laves i Asien”. Foruden ikke-belagte pander og gryder nævner han SCANPAN’s, skærebrætter i træ og bambus, ta’-ting og knivserier, der alle undergår en streng kvalitetskontrol af SCANPAN’s egne medarbejdere i Kina, inden de frigives til handel.


Det er også vigtigt for SCANPAN at være brede i sortimentet for at fastholde positionen som hele Danmarks leverandør af kogegrej. Det handler ifølge Michael Hørby Kauffelt Andersen om at være troværdige og imødekomme kundens behov:
”For eksempel har vi nu også bradepander til induktion, og selvfølgelig pander til både induktion og keramiske kogeplader. Vi har stort fokus på at kunne levere det produkt som den enkelte kunde har brug for – og det er ikke nødvendigvis et induktionsprodukt. Bruger man panden med stålbund på en keramisk kogeplade, er det ikke energimæssigt optimalt, da aluminium er en bedre varmeleder end stål. Derfor bør man altid vælge det rigtige koge- eller stegeprodukt til den specifikke varmekilde. Her er faghandlens rådgivning, vejledning og kompetence afgørende”, siger han.

Opbakning til faghandlen
SCANPAN’s store fokus på faghandlen giver sig også udtryk i den salgsorganisation, som Michael Hørby Kauffelt Andersen står i spidsen for. I Danmark kører tre sælgere rundt og har dialogen med butikkerne. Herudover har man ansatte, der løbende tager ud til events i butikkerne for at understøtte faghandlen, så historien om de danskproducerede stegepander og gryder, når ud til både ansatte og kunder.

Michael Hørby Kauffelt Andersen..


I Auning sidder der – foruden den danske salgsorganisation – den øvrige eksport-, marketing- og logistikafdeling, der tæller 15 medarbejdere. Hertil kommer datterselskaberne i Singapore og USA så det samlede antal SCANPAN-medarbejdere når op på 150.

Fra lokal til global
For at understrege, hvordan SCANPAN har udviklet sig til en international producent af kogegrej, fortæller han, at salget i Norden i dag tegner sig for blot 25 pct. af omsætningen, mens de 75 pct. går til eksport til mere end 50 lande, men sådan har det ikke altid været.
Det var ikke før i 90’erne, at man for alvor begyndte at kigge ud i verden, i 00’erne fik man rigtig godt fat i Australien og i 10’erne kom turen til USA.


”Made in Denmark har en stor værdi i udlandet. Det samme har historien om den danske familieejede virksomhed”, siger han. Samtidig fremhæver han, at SCANPAN’s enkle, minimalistiske og klassiske udtryk, i samspil med kvaliteten og funktionaliteten, bidrager til en øget efterspørgsel i lande som Benelux, Frankrig, Tyskland og Rusland, ligesom der er et stort potentiale i Asien.


”Vi mærker også tydeligt, at den miljøvenlige produktion vinder genklang hos forbrugerne, og at der er en større lydhørhed end for blot få år siden, når det gælder den bæredygtige og lokale produktion. Det gælder både i udlandet og herhjemme”, fortæller han.
Længe før klimahensyn og bæredygtighed blev et ’must’ for enhver seriøs virksomhed, havde SCANPAN i virkeligheden taget de første mange skridt i retning af en bæredygtig produktion. Michael Hørby Kauffelt Andersen fortæller:
”Som produktionsvirksomhed i Danmark, skal vi afgive et miljøregnskab, og vi er underlagt den danske arbejdsmiljø- og miljølovgivning. Samtidig er CO2-aftrykket lavere, idet aluminiumsprodukterne er fremstillet i Danmark, og dermed undgår vi en lang transport med høje CO2-omkostninger”.
I produktionen i Ryomgård har SCANPAN også arbejdet med energioptimering, så varmen, der skal bruges til produktionen og til opvarmning, kommer fra virksomhedens eget kraftværk, hvor der fyres med træpiller, som ligeledes er en bæredygtig varmekilde.

Familievirksomheden

SCANPAN ejes i dag af brødrene Jesper og René Brund. Jesper, der er bosiddende i Singapore, har det overordnede globale ansvar for afsætning og marketing, mens René er administrerende direktør med base på Djursland og har det overordnede ansvar for drift og produktion i Danmark.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Termokande-nyhed fra Zone taler ind i tidsånden

14.11.2024Witt

Sponseret

Revolutioner din juiceoplevelse – Mød Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Stilfuld og effektiv affaldssortering

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Køkkenklassikere nu i genanvendte materialer

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Eva Solo: Sådan måler vi klimaftrykket fra design til bortskaffelse

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Nyhed i SINGLES-serien: FSC-certificeret skærebræt med unik detalje

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Håndlavet stentøj fra Villa Collection Denmark

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Copyright 2023