“Det skal være sjovt at leve – og at lave forretning”
Efter 17 år med Medusa Copenhagen ude af egene hænder har Rie Bidstrup valgt at starte forfra. Hun har genfundet glæden ved Medusa Copenhagen, men på helt egne præmisser. Det handler ikke længere om vækst og volumen, men om nærvær, kreativitet og at om skabe noget, der giver mening – både for hende og for dem, der inviteres ind i universet.
Rie Bidstrup har taget Medusa Copenhagen tilbage til rødderne. Foto: Medusa Copenhagen
Rie Bidstrup smiler, når hun fortæller om sin beslutning. En beslutning, der for mange kunne lyde som et sats, men som for hende føles som et nødvendigt skridt.
”Jeg har valgt at tage Medusa Copenhagen tilbage til rødderne. Jeg havde brug for at mærke efter: Giver det her stadig mening? Skal det fortsætte – og hvis ja, hvordan? Og jeg landede et sted i mig selv med en klar følelse: Jeg vil selv stå bag det. Men det skal være sjovt, og det skal give noget – til mig og til dem, der køber det – både butikker og forbrugere,” siger hun.
Et kærligt opgør
Da samarbejdet med F&H stoppede, blev det tid til at tage hele forretningen op til revision. Hvad skulle Medusa være for et brand fremover? Rie valgte bevidst at vende tilbage til det oprindelige udgangspunkt.
”Vi skal ikke ligge på hvert et gadehjørne. Medusa er et univers – en historie, man samler på. Ikke noget, man køber ind på tilbud. Det skal være noget særligt. Jeg vil have fingeren på pulsen og selv være tæt på alt fra design til produktion og samarbejder med både butikkerne og producenterne,” forklarer hun.
”Jeg har valgt at tage Medusa Copenhagen tilbage til rødderne. Jeg havde brug for at mærke efter: Giver det her stadig mening? Skal det fortsætte – og hvis ja, hvordan?, siger Rie Bidstrup. Foto: Medusa Copenhagen
Det betyder blandt andet, at Rudolf kollektionerne fremover kun produceres én gang om året. Når varerne er udsolgt, er de væk. Ligesom i modebranchen, hvor man ser de såkaldte “drops”. ”Vi skal ikke overproducere. Kan du lide det, så køb det nu, for ellers kan du måske ikke få det. Det giver en helt anden dynamik – og en økonomisk og miljømæssig omtanke, siger Rie og fortsætter:
”Jeg bliver ikke bæredygtig i traditionel forstand, men jeg vil gerne inspirere til at man køber ting, man gemmer. Ikke noget, man smider ud næste år, og det gør man ikke med Medusas ting, der er håndlavede og håndmalede, og som kunderne køber, fordi de holder af Hr. og Fru Rudolf og deres finurlige venner.
Det handler om lyst – ikke volumen
Det er tydeligt, at lysten driver værket. Rie lyser op, når hun fortæller om sin glæde ved de nye samarbejder med små, indiske og kinesiske leverandører, hvor der produceres i endog meget små oplag.
”Jeg kan få lavet meget små mængder, og det gør det hele unikt. Direktøren i Kina malet selv den første Rudolf-prøve for at få det helt rigtigt. Det betyder noget for mig. Jeg bliver ikke rig på det, men jeg elsker det. Det giver mig energi og gør mig stolt,” siger hun.
Foto: Medusa Copenhagen
Hele regnestykket er i princippet vendt på hovedet. I stedet for at jage omsætning, har Rie regnet baglæns. ”Jeg har kigget på mine udgifter og sagt: Hvad skal der til for, at det kan løbe rundt? Og så har jeg taget beslutningen – det er sådan, det bliver. Det giver en kæmpe ro.”
Tæt på butikkerne – og kunderne
Samarbejde er et nøgleord for Rie. Hun ser Medusa som noget, der skal give værdi til både butikker og forbrugere. ”Har butikkerne ikke succes, så har jeg heller ikke. Vi skal spille hinanden gode. Derfor har jeg valgt at samarbejde med de små, selvstændige butikker. Mange har været med i mange år, og så er der nye, der har fundet mig, fordi de føler, vores univers matcher, siger hun.
Bahne er en undtagelse – men en, der giver mening. ”Familien Bahne har altid troet på mig. Vi har haft et stærkt samarbejde, og deres butikker passer perfekt ind i det livsstilsunivers, jeg gerne vil være en del af, og så er det er en familievirksomhed, ligesom min.”
Jul, kaffe og kage
Medusa-universet folder sig i år ud på nye måder – blandt andet på Formland, hvor Rie debuterer med sin kagevogn.
”Jeg står i Hal H i et loungeområde med min eventvogn ”Kageparadiset” Der er pyntet med juleting, og der er lagt menukort med julepynt på bordene, så kunderne kan vælge, hvad de kunne tænke sig at købe, og så sælger jeg en BMO, filterkaffe, iste, muffins og romkugler. Det er lidt fjollet – men det bliver sjovt,” siger hun grinende.
Kagevognen er ikke bare en gimmick. Den smelter sammen med Medusa og er en del af Rie Bidstrups tanke om at skabe oplevelser og glæde. ”Jeg elsker at få folk til at smile. Det handler om nærvær, og om at give noget videre. Når jeg står der med kaffe og julestemning, føler jeg, at jeg giver noget ægte."
Et juleevent med sjæl
Og netop det ægte bliver endnu tydeligere, når Rie åbner dørene til sit hjem i november og december.
”Jeg rydder hele stueetagen og holder julemarked hver lørdag med små brands, der på skift udstiller i værelserne, og hvor jeg selvfølgelig viser Medusa-universet. Det bliver en oplevelse med en god kombination af loppefund og unika fra Medusa – men alt sammen ting, jeg selv ville have i mit hjem. Det er svært at sælge noget, man elsker – men det er det, der gør det særligt,” siger hun.
Foto: Medusa Copenhagen
Rie planlægger selv at brodere på velour-julesokker, lave julekort og mon ikke der popper lidt flere ideer op i hendes krøllede, skønne hjerne. I hvert fald bliver de hjemmelavet, skævt og charmerende.
”Jeg vil gerne inspirere andre til at turde gøre noget, der ikke er forventeligt. For hvad er det værste, der kan ske?”
En anden måde at arbejde på
For Rie er det hele mere end bare produkter. Det er et opgør med den klassiske måde at drive forretning på.
”Kreative mennesker kan ikke holde til at være fastlåst i excel-ark og tunge systemer. Vi har brug for plads. Jeg har fundet roen i at vælge det, der giver mening – selvfølgelig med et bagland og familie, der støtter mig. Verdens bedste leverandører, god IT-hjælp og intet stort lager, jeg skal bekymre mig om.”
Hun mener, at mange nyopstartede i dag drukner i bureaukrati og direktiver – som fx emballagedirektivet – og har respekt for det.
”Jeg forstår godt, at mange små bukker under. Det er ikke nemt, og det er synd. Men jeg tror på det her. Jeg glæder mig helt vildt til at se, hvad det bringer. Det har holdt i 28 år – og nu skal det bære på en ny måde.”
Rudolf, svampe og kærlighed
Medusa-universet lever videre – i en reduceret, men langt mere fokuseret udgave. Rudolf-familien er sendt til “Lapland”, hvor nye svampe og mistelten vokser frem. Alt håndmalet, alt med detaljer og historie.
Foto: Medusa Copenhagen
”Vi laver én ny kollektion hvert år. 5-8 enheder. Den eneste, vi altid har med, er den hvide stjernestage til kalenderlyset. Resten kan ændre sig – alt efter hvad jeg har lyst til. For det er lysten, der driver det, ikke jagten på profit,”, siger Rie Bidtrup afslutningsvis med et smil, ”for jeg gider ikke sidde som 80-årig og tænke på alt det, jeg aldrig fik prøvet. Det her er min måde at leve og arbejde på. Og jeg tror, at netop den tilgang er det, der gør Medusa relevant igen.”