Digitale stopklodser forhindrer fejl og snyd med fradrag

Siden 2020 har man stoppet udbetalinger for 100 mio. kr. og forhindret forkerte indtastninger i knap 1500 sager.

Foto: 123RF.com

Skattestyrelsens digitale stopklodser har siden 2020 hjulpet selvstændigt erhvervsdrivende med at selvangive korrekt og forhindret forkerte indtastninger i knap 1.500 sager.

Selvstændigt erhvervsdrivende har mulighed for at trække udgifter til fx kørsel, vareindkøb og forsikringer fra i skat. Men det er virksomheden selv, der står for indberetningen – og dette fører ofte til fejl.

Derfor anvender Skattestyrelsen digitale værn – også kaldet digitale stopklodser - som identificerer usædvanlige indberetninger og tager sagerne ud til manuel skattekontrol. Det kan være, hvor de erhvervsdrivende har anmodet om uforholdsmæssigt høje fradrag eller indberetninger, hvor der er åbenlyse fejl.

Siden 2020 har de digitale værn på selvstændigt erhvervsdrivendes årsopgørelser ført til, at knap 2.000 sager er udtaget til manuel kontrol, og Skattestyrelsen har gennemførte ændringer i knap 1.500 kontrolsager. De digitale værn har samlet stoppet uberettigede udbetalinger for ca. 100 mio. kr.

”Vi ved, at det kan være en udfordring at navigere i skattereglerne som selvstændig. Langt de fleste vil gerne følge reglerne, så vores mål er at gøre det lettere for dem, og samtidig skærpe kontrollen med dem, der forsøger at snyde,” siger underdirektør i Skattestyrelsen, Preben Buchholtz Hansen.

Alene i 2024 stoppede Skattestyrelsen fejl i mere end otte ud af ti sager og forhindrede snyd for 21 mio. kr.

”Vi arbejder hele tiden på at udvikle vores kontrol, og de digitale stopklodser er i dag et vigtigt redskab i indsatsen, der skal sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og afgifter. Når vi i 2024 rammer rigtigt i 83 pct. af kontrollerne, er det et tegn på, at vores indsats virker – og at vi bruger ressourcerne bedst muligt,” siger Preben Buchholtz Hansen.

Læs mere i publikationen: Digitale stopklodser stopper fejl og snyd med fradrag hos erhvervsdrivende

Sådan fungerer det

Hvis der er uoverensstemmelse mellem de oplysninger, som en virksomhed sender ind, og de oplysninger, som Skattestyrelsen er bekendte med, vil stopklodserne registrere det og udtage årsopgørelse til manuel kontrol. Ved udtagelse til manuel kontrol får virksomheden mulighed for at bidrage med relevant dokumentation og forklare situationen. På baggrund af denne information vil sagsbehandleren rette i årsopgørelsen, hvis den viser sig at være forkert.

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.11.2025Designbase.dk

Bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementer

04.11.2025Designbase.dk

Ny analyse: SMV’ernes fremtidsforventninger rammer lavpunkt – industrien trækker ned

03.11.2025Formland

Sponseret

MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

03.11.2025Designbase.dk

Private virksomheder øger deres grønne indkøb markant

03.11.2025Designbase.dk

Kan din lønfastsættelse klare ”velkommen på forsiden”-testen?

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S bringer EasyMotionSkin til Norden – ny æra for EMS-træning

27.10.2025Designbase.dk

Nye EU-regler om garanti og oplysninger i detailhandlen

27.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S og Haier Europe indgår strategisk partnerskab for at accelerere vækst og innovation i Norden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023