E-handel: Sådan havner du højt i Google-søgningen

Søgemaskineoptimering, eller SEO, går ud på at komme til at ligge så højt som muligt blandt søgemaskinens søgeresultater. Her er nogle tips til webshops, der arbejder med tekst om deres produkter.

Foto: Arkivfoto..

Ingen steder er udtrykket "hvis du ikke kan se det, eksisterer det ikke" mere relevant end i e-handel. På nettet er der ingen kunder, der tilfældigt falder forbi butikken og kigger ind. Derfor er det vigtigt at ligge højt på hitlisten, når kunderne googler efter produkter eller mærker på nettet.

Søgemaskineoptimering, eller SEO, handler om at få en webside til at ligge så højt som muligt på søgemaskinernes forsider ved at tilpasse websiden til søgemaskinens systemer i forhold til at rangere søgeresultater. I dag betyder det i praksis at blive set så højt oppe på Google som muligt. 

Googles rankingsystem af søgeresultater består af en række algoritmer, der på en brøkdel af et sekund gennemgår milliarder af websider i søgemaskineindekset for at finde de mest relevante resultater. 

Rankingen er designet til at gøre Google så anvendelig som mulig for sine brugere. Derfor kan det lidt forenklet siges, at det, der gør dit websted brugbart for dine kunder, også gør, at det vurderes højt af Google. Men andre ord; tænk som dine kunder tænker.

Hemmelige algoritmer

Præcis hvordan Googles algoritmer er designet, er en velbevaret hemmelighed, og de er også i konstant udvikling. Men de principper, der styrer rankingen kan man læse om på google.com. Søgemaskinens udvælgelsesproces begynder med en analyse af ordene i søgningen.

Derefter matches ordene med oplysninger på websiderne i søgemaskineindekset. Det vil sige alle websider, som Google genkender. Derefter rangeres de websider, som systemet finder anvendelige. Algoritmerne analyserer hundredvis af forskellige faktorer for at forsøge at finde de bedste oplysninger lige fra, hvor nyt indholdet er til det antal gange, søgeordene vises, og om siden giver en god brugeroplevelse.

Google vurderer troværdighed og pålidelighed, for eksempel ved at søge efter websteder, som mange brugere synes at sætte pris på i forhold til det, der søges på. Hvis andre fremtrædende websteder, der beskæftiger sig med det samme emne, linker til siden, er det et tegn på, at oplysningerne er af høj kvalitet. Endelig vises de bedste søgeresultater i faldende rækkefølge på google.com eller google.dk.

Find de rigtige nøgleord

Så hvad skal man overveje, når man vil optimere sin hjemmeside? Virksomheden Omniarch har samlet en række SEO-tips til e-detailhandlere, der også bruger content marketing, det vil sige arbejder med længere tekster om deres produkter. 

Nedenfor ses en række eksempler. (Mange andre virksomheder tilbyder i øvrigt lignende tips og tjeklister på deres hjemmesider). Tipsene er beregnet til dem, der allerede har et grundlæggende kendskab til søgemaskineoptimering. 

For det første kan Google lide links, både udgående og interne links i en tekst. Derfor er det en fordel for SEO at have mindst ét udgående link og ét internt link i hver tekst. Husk, at linkene skal være opdaterede og relevante for at blive værdsat af Google. I en produktbeskrivelse kan det f.eks. være et link til en producent eller et internt link til et indlæg om et lignende produkt.

For det andet skal du finde gode søgeord og søgeordssætninger og bruge dem lige i begyndelsen af teksten og i overskrifter. Et godt søgeord er et søgeord, der beskriver produktet på en så god måde som muligt, baseret på så mange søgninger som muligt og med så lav organisk konkurrence som muligt; det vil sige søgeordet skal føre forbrugeren til dig og ikke til en konkurrent. 

Foretag en søgeordsanalyse  

For at finde gode søgeord kan du bruge forskellige værktøjer til at lave en såkaldt søgeordsanalyse. Google på søgeordet og se på relaterede søgninger, er der noget brugbart der? 

Dem, der annoncerer på Google Adwords, har også adgang til Google Keyword Planner. Her kan det være værdifuldt at analysere data fra dit eget websted og selvfølgelig fra konkurrenter. Brug gerne søgeord og søgeordssætninger til købsbeslutninger for at få bedre træfsikkerhed, såsom "køb studentergave". 

Husk, det er vigtigt at være relevant. Skriv til forbrugeren. Googles algoritmer ser i øvrigt også på, om et websted er plastret til med søgeord, men ikke er brugervenligt. Det giver en lavere rangering.

Oversættelse til dansk. 

Søgeordssætninger bør ikke være for korte, og de skal ikke konkurrere med lignende ord eller sætninger, der anvendes af andre sider end din egen. Det handler om at finde de såkaldte long-tail-keywords. Skriv for eksempel ikke om den "bedste æbleplantage", men om "jord, der er perfekt til dyrkning af saftige røde æbler". 

Google Keyword Planner er et fantastisk værktøj til at finde alternative søgesætninger end dem, der er de mest anvendte og som dermed øger konkurrencen med andre sider”.

Skriv metabeskrivelser  

Ud over overskrifter, indledning og brødtekst kan nøgleordssætninger også bruges i metabeskrivelser. Metabeskrivelser er korte tekster, der beskriver indholdet af en webside. De vises ikke på selve websiden, men vises på listen over Google-søgeresultater under de blå overskrifter i søgeresultaterne. 

Brug søgeord eller søgeordssætninger, men lad være med at bruge for mange søgeord, for så er der risiko for, at kunden vil gå videre og vælge det næste søgeresultat i stedet. Skriv en metabeskrivelse for hver side, og husk at være relevant. Du kan opmuntre brugeren til at klikke sig igennem ved at præsentere en fordel eller et tilbud. Cirka 155 tegn er en rimelig længde.

Billeder lagt ud på hjemmesiden skal have en alternativ tekst, og her må nøgleordet gerne bruges. Derudover skader det ikke, hvis filnavnet på billederne også har selve søgeordet i sig. Og glem ikke - hvad der gør siden brugbar for dine kunder, gør også, at den rangerer højt på søgemaskinerne.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023