En ny-klassiker er skabt

Blå Mega Riflet fylder 20 år, og dermed understreger en af de største succeser i Royal Copenhagens 245 år lange historie, sin status som en moderne ny-klassiker.

Blå Mega Riflet var oprindeligt tænkt som en hyldest til Royal Copenhagens legendariske mønster Musselmalet No 1, og det blev skabt af designer og keramiker Karen Kjældgård-Larsen som en dristig nyfortolkning af det klassiske musselmalede stel fra 1775.

Karen Kjældgaard-Larsen, der fødte idéen med at forstørre og twiste det velkendte blå, håndmalede mønster, har hele sit liv været fascineret af det musselmalede porcelæn. Som mange andre danskere, betragter hun det musselmalede stel som en del af vores kulturarv.

Noget, som vi alle har et forhold til, som står i mange hjem i større eller mindre samlinger, og som er gået i arv fra generation til generation. Og det, der begyndte som et af designerens semesterprojekter fra Danmarks Designskole, skriver sig efter to årtier ind i fortællingen om dansk designhistorie - og lægger sig dermed i naturlig forlængelse af en skandinavisk tradition for at koble æstetik og funktion som to ligeværdige størrelser.

Karen Kjældgård-Larsen ville udfordre de sirligt malede blomstermotiver ved at forstørre musselmønstret, lægge nogle velovervejede snit, og efterfølgende male udsnittene på porcelænet.


En personlig passion
Selvom det var et dristigt tiltag, fulgte Karen Kjældgård-Larsen i realiteten blot op på en produktudvikling, der har ligget latent i det musselmaledes historik. Lige siden den første centrerede blomst blev malet i 1775, er den blevet genfortolket. Faktisk fandt den først sit endelige udtryk i 1885. Blot et af flere eksempler på, at hver detalje i det legendariske mønster fortæller sin helt egen historie – en historie, som Karen Kjældgård ganske modigt har tilladt sig at fortolke og stille skarpt på.

”Så langt jeg kan huske tilbage har jeg tegnet musselmønstre på alt fra brevpapir til påskeæg. Da jeg som barn besøgte Royal Copenhagen sammen med min far og fik mulighed for at se blåmalernes tålmodige arbejde med de tynde pensler og den koboltblå maling, så var jeg for alvor solgt”, fortæller Karen Kjældgård-Larsen, der i løbet af sin uddannelse til designer og keramiker har eksperimenteret og udfordret potentialet i det sirlige mønster mange gange.

”I forbindelse med mit semesterprojekt fremviste jeg en række skitser af de forstørrede og fragmenterede blomster, og censor foreslog mig, at jeg skulle præsentere dem for Royal Copenhagen. Egentlig havde jeg slet ikke tænkt på, at mine eksperimenter kunne have deres interesse, men efter lidt betænkningstid tog jeg mod til mig og kontaktede Royal Copenhagen, hvor mit projekt helt sikkert delte vandene”, husker Karen Kjældgård-Larsen.

Hos Royal Copenhagen skulle man lige blive enige om, hvorvidt det var i orden overhovedet at udfordre designarven så radikalt, men efter grundig overvejelse blev det besluttet, at Karen Kjældgård-Larsen skulle arbejde videre med en række forskellige udsnit af mønstret og fortolke dem på sin egen grafiske måde. Blå Mega Riflet var født, og stellet blev præsenteret første gang i år 2000 i forbindelse med Royal Copenhagens 225-års jubilæum.


Skulle ikke blive til et helt stel
I første om gang blev der designet tallerkener, og planen var ikke, at det skulle udvikle sig til et stel, men sådan kom det som bekendt ikke til at gå.

”Interessen var stor fra begyndelsen og snart kom der forespørgsler på flere elementer”, siger Karen Kjældgård-Larsen, der siden har tegnet og udviklet dekorationer til mere end hundrede forskellige produkter, fra krus og kopper over fade og skåle, til suppetallerkener og tallerkener i alle størrelser.

”Succesen kom bag på alle – ikke mindst mig selv. Der blev med Blå Mega Riflet givet kredit til det traditionelle mønster, men der blev også skabt et nyt udtryk, som talte til en ny generation.
Pludselig fik Royal Copenhagen også den yngre målgruppe i tale – unge mennesker, som havde gode minder om det oprindelige musselmalede fra middags- og kaffebordene hos deres forældre eller bedsteforældre. Med Blå Mega Riflet kom porcelænet for alvor ud af vitrineskabene, og det blev god stil at dække op til hverdag med et smukt og funktionelt stel”, forklarer Karen Kjældgård-Larsen.
”Det er en uudtømmelig kilde, og mønstret ligger nu så meget på rygmarven, at jeg er blevet endnu mere klar på mit eget udtryk. Jeg har nydt stor frihed i skabelsesprocessen og udviklingen af nye emner og det bliver ved med at være en udfordring”, slutter Karen Kjældgård-Larsen.

Blå Mega Riflet er en ny-klassiker
”Selvom det normalt tager betydelig længere tid at skabe en klassiker, så har Royal Copenhagen og Karen Kjældgaard med Blå Mega Riflet formået at bygge en klassiker oven på en klassiker. Det er blandt andet lykkedes, fordi vi tørster efter storytelling. Her kan man købe sig til en historisk forankring på en kontemporær måde. Man køber kort fortalt meget mere end en tallerken eller et krus, man køber sig ind i en historie med nogle let aflæselige referencer – en kombination af fortrolighed og fornyelse”, forklarer Anne-Louise Sommer, direktør for Designmuseum Danmark.
Hun mener, at Blå Mega Riflet er et spejl på både nutid og fortid.

”Blå Mega Riflet skriver sig ind i designhistorien på linje med Piet Heins Elipse-bord og Arne Jacobsens 3107-stol. De repræsenterer den gode smag, og vi er stort set enige om, at disse designs indgår i den kollektive fortælling om, hvem vi er. Det er den form for konsensus, der legitimerer, at Karen Kjældgård-Larsen kan sætte Royal Copenhagen-stemplet om på forsiden af porcelænet”, siger Anne-Louise Sommer, der også har et bud på, hvorfor Blå Mega Riflet er blevet så stor en succes.

”Vi er en nation af redebyggere, og vores hjem betyder langt mere for os, end man for eksempel oplever i Sydeuropa. Det kan til dels forklares med vores klima og forestillingen om hygge. Vi vil gerne indrette os smukt og vi inviterer gerne indenfor i vores private sfære – og derfor er det vigtigt at omgive sig med smukke ting - ting, der fortæller noget om os som individer og som folk”, påpeger hun og fortsætter.

“Samtidig indgår både det originale musselmalede stel og Blå Mega Riflet i vores forestilling om, at bæredygtighed i høj grad også handler om æstetik og langtidsholdbar kvalitet. Når vi investerer i godt design og gennemført håndværk, så holder det på den lange bane – ofte gennem flere generationer”, fortæller Anne-Louise Sommer, der understreger vigtigheden af at Blå Mega Riflet med sit håndmalede mønster er forbundet med håndværkstraditioner, der rækker 245 år tilbage.

Et alsidigt design
Fra Niels Bastrup, der netop er afgået efter 15 år som kreativ direktør i Royal Copenhagen, og som har fulgt Blå Mega Riflet på de indre linjer siden 2005, lyder det, at succesen også kan tilskrives det faktum, at stellet er oplagt i kombination med andre stel og at man kan blande de enkelte dele på en mere uformel måde.

”Blå Mega Riflet appellerer både til dem, der vil samle et komplet stel og til de mange, som gerne vil anvende det i en bredere sammenhæng – ganske enkelt fordi det eklektiske er oppe i tiden, og man gerne vil gøre sit hjem personligt”, siger Niels Bastrup, der var med til at lancere Sort Mega Riflet lige efter sin indtræden i virksomheden.

”Ud over Blå Mega Riflet findes også Sort Mega Riflet, som et mere stringent og designorienteret bud på et moderne stel, men der er dog slet ingen tvivl om, at det er det blå stel, der er endt med at blive det kulturbærende. Det bærer nostalgien i sig, men står samtidig for noget progressivt, der her i jubilæumsåret understreger vigtigheden af at holde stellet levende ved hele tiden at udfordre det historiske forlæg”.

I anledning af jubilæet præsenteres således en række nyheder, hvor designeren, Karen Kjældgård-Larsen, endnu engang har leget med mønstret og dekoreret helt nye elementer.

”Blå Mega Riflet har banet vejen, og vi tror på, at vi sagtens kan udfordre designarven, hvis vi blot holder det samme høje kvalitetsniveau. Samtidig er det nødvendigt at være på forkant med porcelæn, der understøtter nye og vekslende gastronomiske tendenser”, slutter Niels Bastrup. Han har tillid til, at vi fortsat vil efterspørge Blå Mega Riflet og andre kvalitetsstel – ganske enkelt fordi vi gerne vil gøre os umage med måltidet.

Relateret indhold

05.03.2024Designbase.dk

Har du styr på forbrugernes fortrydelsesret?

05.03.2024Designbase.dk

Handelserhvervet har stor betydning for dansk økonomi

12.02.2024Designbase.dk

Södahls fire nye akrylduge varsler forår

05.02.2024F&H Group A/S

Sponseret

Følsomt forår fra Södahl

05.02.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

05.02.2024F&H Group A/S

Sponseret

En farvestrålende sommer med Sorrento

23.01.2024Designbase.dk

En himmelsk farve tager plads

05.01.2024Designbase.dk

Søde stunder

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023