Et transformationsår frem mod et stærkere Rosendahl Design Group
Regnskabet for 2024 er samtidig Lisbeth Daus første som CEO efter, at hun overtog posten fra ejer Henrik Rosendahl.
Foto: Rosendahl Design Group
"Jeg stolt over, hvor meget vi som team har nået og den måde, vi er kommet i gang med transformationen af Rosendahl Design Group. Det er ikke gjort på én dag, og vi er kun lige begyndt. Vi havde et udfordrende første halvår, hvor vi blev påvirket negativt af en række makroøkonomiske faktorer og global uro. Vi fik succes med at igangsætte en række initiativer i andet halvår, der bar frugt. Det har bevirket, at vi kom i mål med at stabilisere forretningen og skabe overskud. Samlet står vi nu bedre rustet ved indgangen til det nye år," siger Lisbeth Dau, CEO I Rosendahl Design Group om årets resultat.
Øget robusthed i en usikker verden
Et væsentligt fokus for Rosendahl Design Group i 2024 har været arbejdet med at styrke virksomhedens kommercielle fundament. Omdrejningspunktet har været og er fortsat at skabe økonomisk robusthed og udvikle forretningen, så den kan fungere og udnytte muligheder i en omskiftelig verden med konstante forandringer og ændrede præmisser.
"Økonomisk robusthed har vist sig langt vigtigere end forventet i lyset af den megen uro, der har været overalt de sidste år – og jeg tror vi må indstille os på at det er en mere permanent tilstand. Så vores virksomhed skal kunne agere i den uro, og være i stand til at handle i et tempo og med en fleksibilitet, så vi kan gribe de muligheder, der opstår i kølvandet på forandringerne," siger Lisbeth Dau.
Lisbeth Dau, CEO i Rosendahl Design Group. Foto: Rosendahl Design Group
Lisbeth Dau tilføjer: "En stor del af at opfylde den mission er et strategisk fokus på det, vi historisk har været gode til; nemlig at være gode partnere for kunder og leverandører, at være professionelle og prioritere i henhold til vores mission om at udvikle dansk design for de mange."
200-års jubilæum for Holmegaard
2025 er samtidig et jubilæumsår for Holmegaard, som fylder 200 år. Året bliver fejret med både jubilæumskollektioner: nye designs, der hylder glasset som materiale og bygger på århundredelange håndværkstraditioner. Blandt andet et samarbejde mellem to af de mest ikoniske navne i dansk designhistorie, nemlig Kay Bojesen Denmark og Holmegaard, med en Kay Bojesen-abe i glas.
"Vi er stolte af at have to så gode brands i vores portefølje. Det er et privilegium at kunne fejre Holmegaard med så smukke eksempler på, hvad vi kan, når vi kombinerer vores brands – og på den måde forblive relevante ved at forny og bevare designarven. Et fokus som vi arbejder med i alle strategiske og kommercielle initiativer," siger Lisbeth Dau.
Væsentlige finansielle nøgletal
- Omsætning 461M DKK
- EBITDA (normaliseret)* 40M DKK
- Resultat efter skat 5M DKK
- Gearing 5
- Reduktion af rentebærende gæld 25M DKK
- Soliditet 47%
*Normaliseret EBITDA er korrigeret med 6,5M DKK som en konsekvens af organisationsændringer i regnskabsåret.