Færre unge kan presse rekrutteringen
En ny analyse fra SMVdanmark viser, at 96 af landets 98 kommuner får færre unge frem mod 2036. Udviklingen kan få betydning for virksomhedernes adgang til arbejdskraft – også i interiør- og designbranchen.
Foto: 123rf.com
Danmark står over for et markant fald i antallet af unge de kommende ti år. Ifølge en ny analyse fra SMVdanmark vil antallet af 16-25-årige falde i 96 ud af landets 98 kommuner frem mod 2036. På landsplan svarer det til omkring 66.000 færre unge eller knap ni procent af aldersgruppen.
Udviklingen kan få konsekvenser for virksomheder på tværs af brancher, herunder interiør- og designbranchen, hvor mange virksomheder er afhængige af adgang til lærlinge, unge medarbejdere og fremtidige faglærte kompetencer. Særligt virksomheder uden for de største byer kan opleve et mindre rekrutteringsgrundlag i de kommende år.
Ifølge analysen bliver faldet størst i land- og yderkommuner, hvor nogle områder kan miste op mod hver fjerde ung. Samtidig forventes kun to kommuner – Rødovre og Skanderborg – at opleve vækst i antallet af unge i perioden.
SMVdanmark peger på, at udviklingen ikke alene påvirker arbejdsmarkedet, men også de lokale uddannelsesmiljøer. Færre unge kan betyde færre elever på uddannelserne og dermed udfordre grundlaget for uddannelsestilbud uden for de større byer.
Kilde: SMVdanmark
SMVdanmarks analyse viser:
- Antallet af 16-25-årige falder med cirka 66.000 personer fra 2026 til 2036.
- Det svarer til knap ni procent af aldersgruppen.
- 96 ud af 98 kommuner forventes at få færre unge.
- Kun Rødovre og Skanderborg forventes at opleve vækst i antallet af unge.
- De største procentuelle fald findes i landkommuner.
