Forbrugerombudsmanden: Virksomheder med digitale løsninger skal huske lovgivningen

Virksomheder, som ikke er opmærksomme på gældende lovgivning, når de udvikler nye digitale forretningsmodeller eller reklamerer bæredygtigt, udgør en stadig større andel af Forbrugerombudsmandens sager. Det fremgår af sidste års årsberetning.

Ifølge Christina Toftegaard Nielsen, er der stadig flere sager, som handler om greenwashing.. Foto: Forbrugerombudsmanden.

Virksomheder skal være meget mere opmærksomme på gældende lovgivning, når de udvikler nye, digitale forretningsmodeller.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i årsberetningen for 2022.

”Det er min opfattelse, at dansk erhvervsliv generelt gerne vil efterleve den forbrugerbeskyttende lovgivning. Ikke desto mindre er der behov for større opmærksomhed på, at teknologiske fremskridt ikke står over gældende lovgivning,” lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden har blandt andet behandlet sager om reservationer. De sager handler om, at der bliver blokeret et beløb på forbrugernes konti, når de for eksempel handler i webbutikker og tanker brændstof. 

Problemet er, at forbrugerne ofte ikke er klar over det. Når et beløb er reserveret, mister forbrugeren rådigheden over det i en periode. Det er derfor formueretlige dispositioner, som kræver et samtykke.

”Vi lever i en tid, hvor udviklingen af nye teknologiske forretningskoncepter går stærkt. Der bruges i stigende omfang data og personaliserede priser, som gør det særdeles vanskeligt at vurdere en pris. Løbende aftaler om leje og abonnementer får stadig større betydning og dermed også spørgsmålet om, på hvilke vilkår aftaler indgås”, siger Forbrugerombudsmanden.

Sager om greenwashing har også været prioriteret hos Forbrugerombudsmanden i 2022. 

I alt har Forbrugerombudsmanden afsluttet 7.329 sager i 2022. 

Heraf er omkring 1.700 afvist med henvisning til ressourceforbruget eller oversendt/henvist til anden myndighed eller et ankenævn.

”Med en ekstra bevilling på finansloven på 7 millioner kroner kunne vi fra 2022 bruge flere ressourcer på at håndhæve forbuddet mod at vildlede forbrugere med udsagn om produkters bæredygtighed. Arbejdet er fortsat i indeværende år. Det er en vigtig opgave, for fristelsen til at markedsføre sig mindre miljøbelastende, end man faktisk er, synes stor,” siger Christina Toftegaard Nielsen.

- HCL

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

13.06.2025Kop & Kande

Sponseret

Ny direktør Kop & Kande

13.06.2025Designbase.dk

270.000 selskaber nærmer sig oplysningsfristen

12.06.2025Designbase.dk

17 % flere konkurser i maj

11.06.2025Designbase.dk

Flere kommuner løfter ikke ansvaret

09.06.2025Designbase.dk

Digitalisering kan øge omsætning og beskæftigelse

06.06.2025Designbase.dk

Fire megatrends øger kompleksiteten for virksomheder i 2025

05.06.2025Designbase.dk

Temu styrker indsatsen mod forfalskede produkter

05.06.2025Designbase.dk

Efterlysning: Hvor er Danmarks mest socialt ansvarlige virksomheder?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023