Holmegaard Glasværk får ny udviklingsstrategi

En udviklingsstrategi skal genskabe det berømte glasværk i Fensmark på Sydsjælland til et nyt Holmegaard.

Næstved Kommune og Museum Sydøstdanmark vil rejse Holmegaard Glasværk fra støvet. Sammen har de skabt projekt Ny Holmegaard – en vision om at genrejse det historiske glasværk i Fensmark. Projektet støttes af Realdania, og i samarbejde med rådgivningsfirmaet Carlberg/Christensen udarbejdes der en strategi for, hvordan det nye Holmegaard Glasværk kan tage sig ud i fremtiden, mens det bevarer sine historiske rødder. Det oplyser Næstved Kommune i en pressemeddelelse.

Det er netop denne fusion mellem kunsthåndværk, industrihistorie og et moderne eksperimentarium, der danner rammen for Ny Holmegaard. Fusionen mellem fortid og fremtid.

Holmegaards Glasprøvesamling, 35.000 genstande af glas, er en af de største og mest komplette i verden. Sammen med en stor kollektion af keramik fra Kähler og det unikke kulturmiljø på Holmegaards Glasværk danner samlingen udgangspunkt for projektet Ny Holmegaard. Et projekt, der skal fortælle historien om glasset, stedet og keramikken og skabe et dynamisk miljø med fokus på håndværk, kunsthåndværk og æstetik.

Torben Nielsen, bestyrelsesformand for Museum Sydøstdanmark, har store forventninger til Ny Holmegaard: 

”Som kultur- og bygningsarvsprojekt er Ny Holmegaard nytænkende, fordi det baserer sig på en vision om at sætte kulturmiljøet og samlingerne i centrum, ikke som passive museale objekter, men som aktive elementer i aktuelle samfundsmæssige, kulturelle, erhvervsmæssige og uddannelsesmæssige problematikker. På Ny Holmegaard skal historien ikke blot forstås, men inspirere, forbinde og udfordre”, siger Torben Nielsen i en pressemeddelelse.

Udviklingsstrategien skal undersøge og konkretisere ideerne bag projekt Ny Holmegaard og være første led i processen med at få det ambitiøse projekt realiseret.

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

23.12.2025Designbase.dk

2025 er en medarbejderjul: Dyr julekalender koster 27,4 mia. kr.

23.12.2025Designbase.dk

Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før

22.12.2025Designbase.dk

Nu banes vejen for at styrke butikslivet og udviklingen i Danmarks lokalsamfund

22.12.2025Designbase.dk

Danske konkurser falder

19.12.2025Designbase.dk

Politianmeldt for vildledning

18.12.2025Designbase.dk

Mange virksomheder arbejder aktivt med diversitet og inklusion

18.12.2025Designbase.dk

Kvinder vælger fleksibilitet frem for løn

16.12.2025Designbase.dk

Beskæftigelsen stiger fortsat blandt indvandrere fra ikke-vestlige lande

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023