idd cologne 2025 forvandler Köln til international designscene
Med 106 brands, 16 lokationer, mere end 70 events og omkring 10.000 registrerede besøgende fik interior design days cologne (idd cologne) en imponerende debut.
Foto: Kölnmesse
Den nye, decentrale designplatform satte Köln på verdenskortet som et dynamisk mødested for international indretningskultur – med design, arkitektur og byliv i centrum.
“Med idd cologne har vi sammen med branchen startet et nyt kapitel,” udtaler Oliver Frese, Chief Operating Officer hos Koelnmesse. “Det innovative format bragte interiørdesign derhen, hvor det lever – midt i byen, tæt på mennesker og omgivet af urban energi.”
Design i byens hjerte
Konceptet “urban-only” præsenterede en ny måde at opleve design på. I stedet for traditionelle messestande blev udstillinger og events integreret i byens arkitektur og puls. Fra ikoniske steder som Design Post Köln – der i år blev officiel samarbejdspartner til Koelnmesse – til det fredede Stoff-Pavillon Moeller og machwerkhaus köln, hvor design og byproduktion mødes, blev Köln forvandlet til et levende showroom.
Også lokale aktører deltog med showrooms, flagship stores og pop-up-events, der tilsammen skabte en unik designrute gennem byen. Her blev alt fra boligindretning og hospitality til kontraktløsninger præsenteret i autentiske rammer, hvor design kunne opleves rumligt, sanseligt og personligt.
Talks, tours og netværk
Programmet bød på over 70 aktiviteter, hvor indhold og oplevelse gik hånd i hånd. Urban Design Walks trak fulde huse med guidede ture til nøglelokationer, mens Architonic Talks gav dybdegående indblik i aktuelle temaer som materialeforståelse, brandidentitet, emotionel rumlighed og bæredygtig levetid. Et socialt højdepunkt var idd cologne Aperitivo i Stoff-Pavillon Moeller, hvor designbranchen mødtes til uformel networking og idéudveksling.
Workshops, live-performances og udstillinger i byens butikker og studier bidrog til den kreative stemning, hvor idd colognes ånd – inspiration, fællesskab og nysgerrighed – var til at mærke overalt.
En ny måde at mødes på
Responsen var overvældende positiv. Leo Lübke, formand for den tyske møbelindustri (VDM) og direktør for COR, fremhævede eventets mod og fornyelse: “idd cologne viste, hvad vores branche står for – kreativitet, entreprenørånd og modet til at gå nye veje.”
Også Christian Haeser fra den tyske møbelhandel (BVDM) roser initiativet: “Design blev ikke kun vist, men gjort håndgribeligt – rumligt, emotionelt og autentisk.”
Med en kombination af faglig tyngde, urbant flair og direkte kontakt mellem brands og besøgende har idd cologne 2025 skabt et nyt format for designoplevelser – og for alvor styrket Kölns rolle som international designby.
