Indsigt og udsigt fra Formlands Speak Up scene
Der er masser af inspiration, nye insights, trends og ideer til ny forretningsudvikling på Formlands Speak Up scene, hvor både danske og internationale eksperter og trendforskere er klar til at dele ud af deres viden.
Der er masser af inspiration på Formland, og på Speak Up scenen kan de besøgende blive endnu mere beriget. Foto: Formland
Programoversigt søndag
11.00 - 11.30 | Bliv klædt på til sæsonen efterår/vinter 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen
Med pej gruppens kommercielle trends og farver til sæsonen klædes man godt på til at vælge de rigtige produkter i de rigtige farver. Foredraget indeholder både en beskrivelse af tidsånd, megatrends og fire trendtemaer med hver deres mood boards, farvekombinationer og konkrete anbefalinger til indkøb, styling og kommunikation.
Søndag 12.00 - 12.30 | Boligens indretning og fremtid | Kristine Virén, arkitekt, TV-vært og livsstilsekspert
"Først former vi bygningerne, så former de os" – et citat af Winston Churchill, og det kommer i den grad til sin ret, når det handler om, danskernes og deres bolig.
Danskernes bolig har gennem tiden gennemgået en fascinerende udvikling, der afspejler vores samfund og ikke mindst vores skiftende behov og værdier. Fra de tidlige bondehuse til moderne lejligheder, har boligens rum, funktioner og indretning ændret sig markant.
Boligens indretning og fremtid | Kristine Virén, arkitekt, TV-vært og livsstilsekspert. Foto: Formland
Kristine Virén dykker i sit foredrag ned i, hvordan vi har udviklet og tilpasset boligen igennem tiden og brugt den som markør på fremgang og succes, og vores syn på kønsroller og børneopdragelse. Hvordan indretning med kakkelborde og husaltre, samtalekøkkener og saunaer har været med til at definere os.
Hvor står vi i dag? Vores bomønstre og boligdrømme skifter, vi taler mere om bæredygtighed end, vi handler på det. Kristine vil komme med sit bud på, hvordan vil vi forme og indrette vores fremtidige boliger. Det fortæller Kristine Virén, der er arkitekt (cand.arch.) med en master i cross-media communication om. Hun fungerer desuden som medie- og videncenterchef i Videncentret Bolius
Søndag og tirsdag 14.00 – 14.30 | Forbrugertrends og handel | Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen
Et foredrag om forbrugernes skiftende adfærdsmønstre og den trends, der præger salgskanalerne – lige meget om det er butik, online eller begge dele. Hvordan udvikler detailhandlen sig lige nu, og hvilke forventninger har forbrugerne til fremtidens salgskanaler?
Med udgangspunkt i de nyeste indsigter fra Retail Mega Mag 4 præsenterer Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen de mest centrale tendenser og giver konkrete eksempler på, hvordan butikker og brands tilpasser sig den nye virkelighed.
Foredraget ruster tilhørerne med viden og strategiske værktøjer, der går det lettere at navigere i detailbranchens skiftende landskab, uanset om man arbejder med fysisk retail, online handel eller omnichannel-strategier.
Søndag 15.00 – 15.30 | Bolig- og køkkentrends | Mads Arlien-Søborg, trendforsker
Hvordan vil boligen udvikle sig i de kommende år, og hvordan tilpasses hjemmets rum til nye livsmønstre?
Trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg giver et aktuelt indblik i fremtidens bolig med særligt fokus på køkkenet som hjemmets centrale rum. Med udgangspunkt i pej gruppens trendrapport Køkkentrends 2025+: Hjemmets hjerte i funktion, design og farver præsenteres en række nøgletemaer, der former både funktionalitet og æstetik i indretningen.
Boligen bliver mere fleksibel, og grænserne mellem opholdsrum og arbejdszoner udviskes. Køkkenet får en styrket rolle som samlingspunkt i hverdagen – et sted, hvor familieliv, madlavning og sociale aktiviteter smelter sammen.
Programoversigt mandag
10.00 – 10.30 | Minimalisme, nostalgi eller noget helt tredje? Boligtrends 2025+ | Mads Arlien-Søborg, trendforsker
Hvordan kommer vores bolig til at se ud i de kommende år? Hvilke tendenser former vores indretning – og hvad inspirerer os mest lige nu? Fortid eller fremtid? Minimalisme eller dekoration? Kølige toner eller varme materialer?
Livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg dykker ned i de vigtigste boligtrends, som vil præge danskernes hjem i de kommende år. Et foredrag spækket med aktuelle indsigter, skarpe analyser og masser af inspiration – uanset om man skal forny sin butik eller sin bolig.
11.00 - 11.30 | Bliv klædt på til sæsonen efterår/vinter 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen
12.00 – 12.30 | TrendForecast: Fremtid og forbrug | Julia Lahme, Trendforsker, Etnolog og CEO
Kom på forkant med fremtiden, når trendforsker, etnolog og CEO, Julia Lahme, går på scenen og med sit indsigtsrige trendforedrag, guider tilhørerne igennem fremtidens mest afgørende trends, og giver indblik i, hvordan vi kommer til at reagere på AI, hvor meget miljøet påvirker os, og hvad der sker med vores forhold til vores boliger, til mode, vores kroppe, sundhed og alder.
Med oplægget får man indsigt i, hvad kunderne kommer til at efterspørge – og hvordan man bedst møder dem dér, hvor de er på vej hen
13.00 – 13.30 | Liveshopping - en strategisk gamechanger for detailhandlen | Benjamin L. Henriksen, CEO & Live Shopping Specialist, Let’s Go Live
I denne talk bliver man klogere på, hvordan live shopping på rekordtid er blevet en strategisk del af forretninger som Elgiganten, Normal, Smukfest og Babysam, og ikke mindst hvorfor og hvordan det også rimer på retail marketing – for gennem imponerende visningstider, vilde engagement rates og ikke mindst flotte omsætningstal kan man nemlig godt tilfredsstille både forbrugere og leverandører i bedste sendetid.
Benjamin tager tilhørerne ikke bare med op i den strategiske helikopter, men giver også en masse gode tips og tricks på det taktiske niveau, så man kan gå hjem med en fyldt live shopping-værktøjskasse og tænke: “hvorfor i alverden går vi ikke live endnu?”
14.00 – 14.30 | How to know and connect with your customers [ENG] | Jill Hawkins, futurist, fashion x health researcher
Det handler om én ting: hvordan man opbygger en reel forbindelse mellem det, kunderne har brug for, og det, man tilbyder – ved at udnytte kultur, trends og simpel menneskelig indsigt.
Jill Hawkins ser på det grundlæggende i kreative tendenser og indsigter: hvordan man bruger dem på en smart, relevant og no-nonsense måde, og hunvil dele klare, kreative måder at forstå kunderne på – uden at betale for dyr research eller udsende kedelige undersøgelser. I stedet handler det om at stille de rigtige spørgsmål på en måde, der føles naturlig og får ærlige svar – nyttige for dig og sjove for dem. For pointen er at kende kunden handler om at forbinde menneske med menneske – ikke om at følge trend blindt.
15.00 – 15.30 | Retailment - Make shopping fun again [ENG] | Stefan Nilsson, trend expert, journalist & gallerist
Hvordan kan humor, kreativitet og utraditionelle oplevelser være med til at bringe kunderne tilbage til butikkerne? Den svenske trendjæger og journalist Stefan Nilsson vil undersøge dette spørgsmål ved at dele en række inspirerende og underholdende eksempler fra hele verden, hvor detailhandlere forvandler shopping til en sjov og mindeværdig oplevelse. Opdag, hvordan
Make shopping fun again | Stefan Nilsson, trend expert, journalist & gallerist. Foto: Formland
naturtro robotheste, brødskulpturer og unikke begivenheder som hundeportrætsessioner kan tiltrække kunder. Og lær, hvordan leg, latter og overraskelse er effektive værktøjer til at genoplive detailhandlen og skabe attraktive shoppingoplevelser, der inspirerer og engagerer forbrugerne.
Programoversigt tirsdag
10.00 – 10.30 | E-commerce Trends 2025 | Anna Matthiesen, Partner i Vertica
Kom og lyt med, når Anna Matthiesen til dette oplæg præsenterer de største, mest skelsættende digitale trends og forbrugertendenser netop nu - selvfølgelig krydret med masser af dugfriske eksempler fra livsstils- og interiørbranchen!
Til oplægget bliver man introduceret til nye trends og begreber såsom "Fearnomics", "Speed is Key" og "What Matters Most", og tilhørerne vil få et indblik i, hvilke forandringer der vil præge både forbrugerne og forretningen i de kommende år.
11.00 – 11.30 | Bliv klædt på til sæsonen efterår/vinter 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen
13.00 - 13.30 | Træd ud af krisen og ind i din fremtids-karakter | Anne Skare Nilsen, universal futurist
Interiørbranchen har længe spejlet sig i trends og konkurrenter – men ikke i sig selv. Det er tid til at vende blikket indad og genopdage det, kun du kan. I en fremtid, hvor algoritmer forudsiger smag og stil, handler det ikke om at følge med – men om at
Træd ud af krisen og ind i din fremtids-karakter | Anne Skare Nilsen, universal futurist. Foto: Formland
træde i karakter. Du skal kunne stå stærkt i dig selv, mens du omskaber og fornyer dig. Det er netop det, naturen gør hvert forår.
14.00 – 14.30 | Forbrugertrends og handel | Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen