Juletrolde, magiske portaler og lykketræer

Det er jul i Lykkeskoven, når bySommer præsenterer det magiske, søde og sjove juletroldeunivers til julen 2020. 25 trolde, træer og poser med lykkedrys rummer kollektionen, der er skabt til samlere og andre, der synes, de udtryksfulde trolde er en god måde at indvarsle julen på.

Det nye julelykketrolde-univers..

Magiske portaler, lykketræer, lykkedrys og de skønneste, søde, sjove juletrolde skaber universet Jul i lykkeskoven. I Lykkeskoven på den nordlige halvkugle lever Grandam troldefamilien. Men selv om her er koldt og snehvidt, findes her en indre varme. Familien Grandam bor i Lykkeskovens træstubbe, og hele året arbejder de med julesysler og producerer julelykkedrys. Ved juletid flytter de fra Lykkeskoven til vores verden, og med sig i en lille pose, har de det hvide, magiske julelykkedrys, som de bruger til at sprede julelykke hos dig og mig.

Juletroldene har rødder til den oprindelige Lykketrold skabt af Thomas Dam. Gjøl-trolden, også kendt som Lykketrolden, er Thomas Dams mest kendte værk, der opnåede verdensberømmelse i 60’erne. Nu relanceres Lykketroldene som juletrolde, hvor deres karakteristiske, charmerende troldehår er tryllet om til en julerød nissehue.
Og alt andet lige, må det da være årets hyggeligste julenyhed.

Tid til juletrolde
”Baggrunden for den nye troldejulekollektion ligger mere end fem år tilbage fra da jeg første gang kontaktede Dam-familien og direktør Calle Østergaard for at præsentere min idé om at fremstille de velkendte og elskede lykketrolde i et nyt materiale”, fortæller Jesper Sommer fra by Sommer, der sammen med Familien Dam står bag udviklingen, produktion og salg af troldene.

”Ud over det nye materiale havde jeg også en plan for, hvordan troldene for alvor skulle tilbage på det internationale marked. Første skridt var materiale, næste skridt var det visuelle; de metalliske og de ensfarvede trolde, som vi begyndte med, og herefter kom samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse, som også er kørt i mål. En julekollektion og en kollektion med overskriften ”Hverdagens helte” – sygeplejersker, landmænd, mekanikere med mere var også ideer til forfølgelse. Men da jeg i mellemtiden var blevet kontaktet af familien Klarborg omkring et samarbejde om Klarborg nisserne, og fordi jeg følte, det var for voldsomt med to julekollektioner, tog vi først fat på ”Hverdagens helte”. Nu har bySommer ikke længere distributionen af Klarborg, og derfor blev det aktuelt at tage ideen om de søde og sjove juletrolde op igen”, fortæller Jesper Sommer.
Kollektionen består af 20 varenumre, og det er helt bevidst, at man fra begyndelsen går ud med så stor en kollektion.

De oprindelige lykketrolde udført i gummi og solgt i millioner af eksemplarer verden over..

”Vores målgruppe er samlerne, og at komme ud med en smal kollektion er ikke tiltalende for samlere. Vores priser ligger fra 100 til 650 kr., og med de 20 varenumre, dækker vi bredt”, forklarer Jesper.

Han uddyber målgruppen med at fortælle, at det primært er kvinder fra 35 til 65 år, og så slår han fast, at det ikke kun er danske og skandinaviske kvinder, men kvinder i hele verden.

”I 60’erne blev Thomas Dams Lykketrolde valgt til Årets legetøj i USA. Det betyder, at der er flere millioner trolde ude på verdensmarkedet, og kendskabsgraden er stor. Så når vi kommer med juletroldene har de rent faktisk et stort eksportpotentiale”.

bySommer har et agentnetværk, der strækker sig ind i Tyskland, Italien, Frankrig, Norge, Sverige, Skotland, England og Polen, og juletroldene er blevet taget imod med begejstring overalt.

Jesper Sommer fortæller videre, at planen på sigt er at udbygge med flere familier. Indtil videre er der to på tegnebrættet, men Jesper slår også fast, at fokus lige nu er rettet mod at skabe salg. 

”Vi har været så heldige, at vi har kinesisk ansatte kvalitetskontrollører på de fem fabrikker, vi samarbejder med. Det har betydet, at vi trods corona har kunnet sikre den rigtige kvalitet, og dermed er de første juletrolde netop nu ved at blive pakket og sendt mod Danmark”, fastslår Jesper, der forventer sig rigtig meget af den nye julekollektion.

I 60’erne blev Thomas Dams Lykketrolde valgt til Årets legetøj i USA. Det betyder, at der er flere millioner trolde ude på verdensmarkedet, og kendskabsgraden er stor.

Nostalgi og romantik
Det handler om nostalgi, romantik og håndværk, når julelykketroldene tager plads i de julepyntede hjem. Julelykketroldenes hår agerer nissehuer, og dermed ses referencerne til troldens ikoniske karakteristika.  

Familien Grandam består af bedstemor Grandam, der laver den bedste risengrød, mens bedstefar Grandam, læser fra den store historiebog, som er fyldt med historier om juletroldenes store bedrifter og små hemmeligheder.

Far Grandam er Lykkeskovens skovhugger, og Grandam familiens mor er kreativ, og bruger skovens materialer til at lave julepynt, juledekorationer og granguirlander til familiens træstubbe-hus. Herudover findes en række børn i familien, der alle har deres eget særpræg og deres helt egen charme.

Men ikke nok med det, for i kollektionen findes også en haremor med unge, og forbrugeren kan skabe et helt eget Lykkeskovsunivers med familiens træstub-hus, et lykketræ og en magisk portal. Kalenderlys og kalenderlysestage hører naturligvis også til kollektionen, og man kan tilmed købe en pose lykkedrys, så man kan skabe sin helt egen julemagi.

Relateret indhold

21.02.2024Designbase.dk

Flest iværksættervirksomheder er i vækstbrancher

21.02.2024Designbase.dk

Masser af farveinspiration

13.02.2024Designbase.dk

Råt og bæredygtigt design

07.02.2024Designbase.dk

Succes på Maison&Objet

07.02.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends 24/25: New Sensitivity Fokus på tekstiltransformation

06.02.2024Designbase.dk

Ditzel-design produceret af elektronikaffald

30.01.2024Designbase.dk

Bæredygtig produktion og kunstig intelligens er fremtiden

25.01.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Håndlavet Lotus papir bliver til smukke produkter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023