Kærligheden til design

Forud for 60-års jubilæet har Formex givet sit brand et eftersyn og lancerer nu et nyt gennemgående tema for messen. Lotta Ahlvar, operativ projektleder, fortæller mere.

Foto: Gustav-Kaiser.

Formex fylder 60 år i 2020. Det egentlige jubilæum fejres til august med pomp og pragt, men forandringerne begynder allerede i forbindelse med januar-messen, bl.a. med en udstilling om det dækkede bord igennem tiderne. I forbindelse med jubilæet har Formex fået gennemført en brandanalyse, for at kunne gå tilbage til rødderne og analysere, hvad der er messens kerneværdier. Det har resulteret i et nyt koncept med et gennemgående tema for Formex, som erstatter de tidligere vekslende temaer. De tre trendtemaer vil dog stadig  findes fremadrettet.


Formex temaet kredser omkring kærligheden til design og objekter, og den skal gennemsyre hele messens identitet. Blandt andet er der sammen med stylist Tina Hellberg skabt et nyt visuelt materiale, der er mindre produktfikseret end tidligere og mere centreret omkring trends og følelser.


”Det er det, Formex handler om; kærligheden til design og til det, der er smukt. I det kan man lægge mange ting. I dag handler det bl.a. om holdbarhed og om produkter, der er behov for. Men også om ting som mødet mellem mennesker, eller hvordan man handler. Her mener vi, at messer er et utroligt godt forum, som tilbyder en masse under ét tag", siger Lotta Ahlvar, operativ projektleder på Formex.

Lotta Ahlvar, operativ projektleder på Formex. .

Ny halindelning skaber muligheder
På den seneste messe i august 2019, fik Formex en helt ny halinddeling, der blev lanceret for at forny og genoplive messen. Lotta fortæller, at det var en lille opvågning selv for messeteamet, at man har modtaget meget god feedback fra udstillerne på den nye inddeling, og at mange har fundet nye samarbejdspartnere på grund af de nye bevægelsesmønstre i udstillingshallerne. Nogle udstillere meldte tilbage, at de gerne havde set flere besøgende, men statistikken viser dog en lille stigning i antallet af besøgende og fra Formex' side, er man tilfredse med tallene selv om "man altid ønsker at vokse mere".

Temadagene fortsætter
En anden nyhed fra Formex i efteråret 2019 var at uddannelses- og sceneprogrammet blev inddelt i fire temadage omkring detailhandel, holdbarhed, trends og varemærker. Det var de besøgende rigtig glade for, og derfor arbejdes der med samme set-up til januar.


”Det er vigtigt hele tiden at være åben for nytænkning. Vi er meget glade for vores temadage og for at gennemføre dem sammen med stærke samarbejdspartnere. Det er det, vi har arbejdet for, og det føles godt. En forskel i forhold til sidste gang er, at detailhandelsdagen nu kommer til at fokusere mere på fysisk handel frem for på den digitale handel. Bæredygtighedsdagen er nu blevet en måde for os at kommunikere vores eget arbejde i forhold til bæredygtighed på. Det har vi ikke været gode nok til hidtil. Men vi arbejder meget fokuseret og målrettet på flere forskellige niveauer over hele messen med en dedikeret person, der er bæredygtighedsansvarlig”, fortæller Lotta.


På Formex’ indgangstorv vil man denne gang kunne se en trendudstilling af det førende franske trendbureau Carlin. Konceptet handler om bæredygtighed samt om fysisk og digital handel.  To spørgsmål, der er vigtige for messens besøgende. Derfor skabes en form for ”Retail hub”, hvor gæsterne kan mødes, tale og diskutere samt tænke over, hvordan fremtidens mødepladser ser ud.
”Formex er en fantastisk platform. Vi er branchen! Det er et stort ansvar, men det er sjovt”, siger Lotta afslutningsvis.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.10.2024Designbase.dk

454.000 danskere er for syge til at forsørge sig selv

22.10.2024Designbase.dk

The Body Shop genopstår

22.10.2024Designbase.dk

The Body Shop genopstår

21.10.2024Designbase.dk

Dyk i beskæftigelsen

15.10.2024Designbase.dk

Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb

14.10.2024Designbase.dk

7,7 milliarder kroner mangler at blive indsamlet

11.10.2024Designbase.dk

Danskerne elsker impulskøb

09.10.2024Designbase.dk

imm cologne 2025 aflyses

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023