Kærligheden til design
Forud for 60-års jubilæet har Formex givet sit brand et eftersyn og lancerer nu et nyt gennemgående tema for messen. Lotta Ahlvar, operativ projektleder, fortæller mere.
Formex fylder 60 år i 2020. Det egentlige jubilæum fejres til august med pomp og pragt, men forandringerne begynder allerede i forbindelse med januar-messen, bl.a. med en udstilling om det dækkede bord igennem tiderne. I forbindelse med jubilæet har Formex fået gennemført en brandanalyse, for at kunne gå tilbage til rødderne og analysere, hvad der er messens kerneværdier. Det har resulteret i et nyt koncept med et gennemgående tema for Formex, som erstatter de tidligere vekslende temaer. De tre trendtemaer vil dog stadig findes fremadrettet.
Formex temaet kredser omkring kærligheden til design og objekter, og den skal gennemsyre hele messens identitet. Blandt andet er der sammen med stylist Tina Hellberg skabt et nyt visuelt materiale, der er mindre produktfikseret end tidligere og mere centreret omkring trends og følelser.
”Det er det, Formex handler om; kærligheden til design og til det, der er smukt. I det kan man lægge mange ting. I dag handler det bl.a. om holdbarhed og om produkter, der er behov for. Men også om ting som mødet mellem mennesker, eller hvordan man handler. Her mener vi, at messer er et utroligt godt forum, som tilbyder en masse under ét tag", siger Lotta Ahlvar, operativ projektleder på Formex.
Ny halindelning skaber muligheder
På den seneste messe i august 2019, fik Formex en helt ny halinddeling, der blev lanceret for at forny og genoplive messen. Lotta fortæller, at det var en lille opvågning selv for messeteamet, at man har modtaget meget god feedback fra udstillerne på den nye inddeling, og at mange har fundet nye samarbejdspartnere på grund af de nye bevægelsesmønstre i udstillingshallerne. Nogle udstillere meldte tilbage, at de gerne havde set flere besøgende, men statistikken viser dog en lille stigning i antallet af besøgende og fra Formex' side, er man tilfredse med tallene selv om "man altid ønsker at vokse mere".
Temadagene fortsætter
En anden nyhed fra Formex i efteråret 2019 var at uddannelses- og sceneprogrammet blev inddelt i fire temadage omkring detailhandel, holdbarhed, trends og varemærker. Det var de besøgende rigtig glade for, og derfor arbejdes der med samme set-up til januar.
”Det er vigtigt hele tiden at være åben for nytænkning. Vi er meget glade for vores temadage og for at gennemføre dem sammen med stærke samarbejdspartnere. Det er det, vi har arbejdet for, og det føles godt. En forskel i forhold til sidste gang er, at detailhandelsdagen nu kommer til at fokusere mere på fysisk handel frem for på den digitale handel. Bæredygtighedsdagen er nu blevet en måde for os at kommunikere vores eget arbejde i forhold til bæredygtighed på. Det har vi ikke været gode nok til hidtil. Men vi arbejder meget fokuseret og målrettet på flere forskellige niveauer over hele messen med en dedikeret person, der er bæredygtighedsansvarlig”, fortæller Lotta.
På Formex’ indgangstorv vil man denne gang kunne se en trendudstilling af det førende franske trendbureau Carlin. Konceptet handler om bæredygtighed samt om fysisk og digital handel. To spørgsmål, der er vigtige for messens besøgende. Derfor skabes en form for ”Retail hub”, hvor gæsterne kan mødes, tale og diskutere samt tænke over, hvordan fremtidens mødepladser ser ud.
”Formex er en fantastisk platform. Vi er branchen! Det er et stort ansvar, men det er sjovt”, siger Lotta afslutningsvis.