Lad unge visual merchandisere vise hvad de kan i din by

360° er et projekt, hvor detailbutikker og unge dekoratørelever samarbejder om at skabe vinduer, der kan tiltrække kunderne. Projektet har kørt i Svendborg, og planen er, at det skal videre ud i landet. På Formland fortælles om projektet.

Imerco var en af de butikker, hvor vinduerne blev dekoreret i Svendborg. .

360°. Sådan hedder et projekt, der netop har skabt liv i Svendborg med eleverne fra Dekoratørskolen i Svendborg og udvalgte butikker i byen.

Planen er, at projektet skal gentages i andre byer i Danmark, og på Formland vil man kunne se billeder fra projektet i Svendborg og høre mere om planerne for projekt 360°.

Projektets formål er således at skabe autentiske rammer, hvor eleverne kan få afprøvet deres kreative evner og den læring, som de indtil nu har tilegnet sig gennem deres læretid, og projektet går ud på, at eleverne planlægger, opsætter og nedtager en vinduesudstilling og en event.

”Det første360° projekt i Svendborg har været en rigtig stor succes. Butikkerne sørgede for en række tilbud, og projektet blev kombineret med en konkurrence på Instagram for både kunder og de involverede butikker”, fortæller Käte Hansen, Gæstelærer på Svendborg Dekoratørskole og Visual Merchandiser Facilitator.

”Ideen er, at eleverne skal ud og opleve livet i en detailbutik, og butikkerne får en visual merchandising kompetence ind, som forhåbentlig kan give dem inspiration til fremtiden. Den butik, der vinder, vinder et tre dages visual merchandising kursus for sine medarbejdere”.

12 butikker – de fleste livsstilsbutikker inden for mode og boligindretning - i Svendborg var en del af projektet, bl.a. De2krukker, der vandt konkurrencen.

Målet med projektet var naturligvis at fremme dekoratøruddannelsen.

”Selv mindre butikker kan have glæde af visual merchandising, og samarbejder du med en dekoratør, der er klædt på til visual merchandising, så er du på forkant”, mener Käte Hansen, for i dag handler det i høj grad om at involvere kunderne og trække dem ind via vinduerne. Det gælder oplevelsesøkonomi, men i mindre målestok.

Projektet skal ses som et mindre Cross channel projekt rettet mod detailbranchen.

”De butikker, der var udvalgt, havde i forvejen ikke et kreativt team ansat til at tage sig af deres vinduer og den daglige butiksindretning. Samtidig ville vi gennem projektet synliggøre overfor butikkerne, hvor nemt og enkelt det kan gøres at involvere nutidens forbruger og at udnytte de sociale medier på den mest hensigtsmæssige måde”, slutter Käte Hansen.

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

15.12.2025Designbase.dk

Første dom for greenwashing

12.12.2025Designbase.dk

Højere kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse i 2026

11.12.2025Antex Plast A/S

Sponseret

Bæredygtig plastproduktion

11.12.2025Designbase.dk

Salling fortsætter ekspansionen i hovedstadsområdet

09.12.2025Designbase.dk

Byrder for 6 mia. kr. fjernes fra erhvervslivet

09.12.2025Designbase.dk

Iværksætterne hjælpes i gang

08.12.2025Designbase.dk

Danske digitale løsninger skal lette EU byrder for 87 mia. euro

08.12.2025Designbase.dk

Pas på, når der handles på udenlandske webshops

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023