Lavpris på speed - sådan shopper danskerne hos Temu og Shein

Danskerne har taget de globale markedspladser til sig. Men hvorfor vælger de kinesiske Temu og Shein frem for en dansk webshop og hvem er det egentlig, der klikker “køb nu”? Dansk industri hat lavet en analyse af markedet.

Foto: 123RF.com

På rekordtid har Temu sat sig tungt på danskernes bevidsthed. Siden lanceringen i 2023 er kendskabet blandt danskerne til Temu steget fra 0% til 82%. Platformen har på kort tid indtaget en topplacering blandt de mest kendte markedspladser. 

Shein, der blev grundlagt allerede i 2008, har fulgt en anden kurs. Med massiv synlighed på sociale medier er kendskabet vokset fra 46% til 54% det seneste år. Væksten er markant, men Shein står stadig smallere i befolkningen end Temu, der nu næsten matcher Zalando i landsdækkende kendskab. 

Kontrasten er tydelig

Temu er raketten, der kom ind fra højre og på få måneder ændrede spillet. Shein er den stille storm, der over tid har bygget en solid position, og har en strategi om at appellere mere snævert men målrettet til unge og modebevidste kvinder. 

Mobilen driver i høj grad Shein 

Shein er først og fremmest en app-platform, og hele 84% af købene sker via mobil. Det afspejler en ung, mobilvant målgruppe, især kvinder i storbyerne der shopper hurtigt og spontant. Temu er også app-fokuseret, men her foregår kun 51% af købene via mobil. Det skyldes, at Temu har en ældre og bredere kundebase, som i højere grad handler via computer og søger overblik frem for hurtige køb. 

Lavpris frister til impuls 

Fælles for både Temu og Shein er, at lave priser udløser mange impulskøb. Over halvdelen af ordrerne (53–54%) sker spontant – hvilket er langt mere end hos Zalando (33%) og Boozt (26%). Men selvom købsmønstret ligner hinanden, er målgrupperne forskellige, Temu tiltrækker især mænd (3,7% af seneste ordrer) og kunder i Nordjylland, mens Shein står stærkest i Hovedstaden og blandt unge kvinder, hvor Temu til gengæld halter. 

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

01.12.2025Designbase.dk

Det skal være lettere for medarbejdere at overtage virksomheden

01.12.2025Designbase.dk

Stabilt niveau for tomme butikslokaler før julehandel

25.11.2025Designbase.dk

Ny vejledning om kreditværdighedsvurdering

25.11.2025Designbase.dk

Forbrugerne er klar til Black Friday

20.11.2025Designbase.dk

Skattestyrelsen advarer virksomheder mod svig i leverandørkæden

19.11.2025Designbase.dk

Europæiske virksomheder kæmper med sene betalinger – de små rammes hårdest

18.11.2025Designbase.dk

SMVdanmark om europæisk regelforenkling: Betydningen kan næsten ikke overvurderes

18.11.2025Designbase.dk

Regeltyranni kvæler de små: “Vi har nået grænsen for, hvad danske virksomheder kan bære”

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023