Margretheskålen har fået ”new body – same soul”

“New body – same soul” er lige præcis det, der kendetegner den nye Margretheskål, der lanceres netop nu. Fornemmelsen er den samme, men features er opdaterede. Det vil sige den er skabt i et nyt materiale, der kan recycles, og den tåler både mikroovn og fryser.

Foto: Rosti/F&H Group

Følelsen skal være helt rigtig. Vægten skal være den rigtige, klangen skal være den rigtige og funktionaliteten skal være de samme. Det gælder hele Danmarks Margretheskål, og den skal der ikke laves om på! Men det skal der så alligevel, for når Rosti lancerer en ny version af den velkendte Margretheskål, så ligner den og føles den fuldstændig som den gamle, men den er skabt af et materiale, der kan recycles, og som tåler både mikroovn og fryser. Dermed er der skabt en ny udgave af røreskålen, der i år kan fejre sin 70-års fødselsdag.

”Det er en lang rejse, vi har været på – og en betydeligt sværere en af slagsen, end vi havde forudset”, fortæller brand manager for Rosti, Kasper Egelund Nissen. Foto: Rosti/F&H Group

”Det er en lang rejse, vi har været på – og en betydeligt sværere en af slagsen, end vi havde forudset”, fortæller brand manager for Rosti, Kasper Egelund Nissen. ”For når man arbejder i plastik-verdenen, er der små ting, der kan spænde ben, og ting tager tid”.

F&H Group købte Rosti i 2019, og ikke lang tid derefter kom den nye EU-forordning for plastmaterialer. Men faktisk var Rosti allerede i 2013 gået i gang med det store arbejde, det er at finde et nyt materiale, der kunne erstatte melaminen.

”Så vi fortsatte deres gode arbejde, og i den testform, som de havde skabt, og som vi fik med i handlen, har vi sammenlagt testet over 30 forskellige materialer. Dog fandt vi faktisk ikke et materiale, der direkte kunne erstatte melaminen. Derfor besluttede vi os for at skabe vores eget materiale fra bunden. Det blev til Durostima (Durable Rosti Material), som vi nu har fået varemærkeregistreret”, fortæller Kasper Egelund Nissen.

Margrethes DNA

Margretheskålen har sit eget DNA, og samtidig er den hovedproduktet i Rosti kollektionen. ”Det hverken kan eller vil vi gå på kompromis med, og vi besluttede os for, at vi ville gøre det rigtigt, selv om det tog tid og satte både os og vores forhandlere på en tålmodighedsprøve”, fortæller Kasper Egelund Nissen, der slår fast, at han er glad for, at man tog den ekstra tid til at komme 100 pct. i mål.

Han forklarer, at der, hvor de fleste produkter får problemer, er i forhold til at bruge en håndmixer holde til, uden at det hverken ridser eller skader skålen på anden vis”, forklarer Kasper, samtidig med at han viser eksempler på både, ridsede og ligefrem knækkede testudgaver. ”Margretheskålen har altid være et produkt, der holder, og det skal den blive ved med at være. Netop derfor vælger vi også at give fem års garanti på produkterne”.

Kasper fortæller også, at det har været meget vigtigt, at den nye version 2.0 af Margretheskålen har den udefinerlige følelse, man får, når man står med en Margretheskål i hænderne. ”Det handler om vægten og om klagen, der også skulle genskabes”, forklarer han, og det har været en udfordring.

New body – same soul

Men ud over at skabe en skål så tæt på ”gamle” Margrethe som muligt, skulle den nye version også have funktioner anno 2024. med andre ord: New body – same soul.

”Først og fremmest var det vigtigt for os, at den kunne recycles, og genbruges til andre plastmaterialer som f.eks. sæbepumper eller havemøbler i modsætning til melaminen, der kun kan knuses og bruges til formål som vejfyld”, forklarer Kasper, der videre siger, at grunden til, at skålen ikke er skabt af genbrugsplast ganske enkelt er, at der pt. ikke findes nogle genbrugsmaterialer, som vil være velegnede og fødevaregodkendt til at fremstille Margrethe skåle af. 

Foto: Rosti/F&H Group

Vigtigt var det også, at den nye Margretheskål kunne tåle at gå både i mikroovnen og i fryseren uden at materialet flækker.

”Melamin er et utroligt hårdt materiale. Derfor kan det flække, hvis det udsættes for frysetemperaturer, og af samme årsag kunne man også slå en flig af hældetuden, hvis man tabte skålen. Det sker ikke så let med den nye udgave, fordi materialet er en lille smule blødere, og dermed giver sig en anelse – uden at knække”, lyder det fra Kasper.

Om grunden til at man har valgt at investere både tid, penge og energi i at skabe en ny udgave af Margretheskålen, siger Kasper:

”Vi føler, tiden er inde til at opgradering. For miljøets skyld og for at få flere funktioner ind i skålen. Men når det er sagt, er det ”New body – same soul”, og Margretheskålen skal også i fremtiden være et enkelt produkt, der bare fungerer”. 

Det nye varemærkeregistrerede Durostima materiale kan fremadrettet kun benyttes af Rosti. Men planen er da også at implementere det i en række andre Rosti-produkter. Til foråret 2024 kommer også en mikserkande og grydeskeer i det nye materiale, og med tiden vil vi se mere tilbehør i Durostima. Og når de nye skåle lanceres, udfases melaminskålene.

Materialet er dyrere at fremstille end melamin, og derfor fastslår Kasper også, at de nye produkter vil være lidt dyrere ude i butikkerne. ”Men forbrugerne får også mere for pengene”.

Den nye Margretheskål kommer i 10 farver med tre nye farver på paletten; Electric blue, Beetroot, og Lavender. ”Vi fastholder, at Margrethe skålen skal være en farverig serie, og der vil løbende komme nye farver til i både skålene og tilbehør”.

70 år

Når den nye Margretheskål til januar lanceres på de store europæiske messer, sker det i 70 året for Margrethes ”fødsel”, og Kasper Egelund Nissen fortæller, at man vil fortælle den historie til forbrugerne til efteråret 2024.

Foto: Rosti/F&H Group

Margretheskålen blev skabt tilbage i 50erne. Man sammensatte det, der i dag kaldes en fokusgruppe, hvor man havde indkøbt en række skåle, og lod de fremmødte kommentere på dem. De ville gerne have en rund tud, man kunne hælde af, et håndtag man kunne holde i, og en skål, der kunne tåle et piskeris, og hvor indholdet ikke flød over kanterne, når man piskede. De input blev givet videre til designerne Sigvard Bernadotte og Acton Bjørn, der herudfra fremstillede en model i træ og malede den rød. Den præsenterede de for Rosti der sagde ja tak, og i 1954 lancerede man Margretheskålen, som siden har været hvermandseje i praktisk talt alle danske hjem, og som ofte er gået i arv fra generation til generation.

Skålen er i øvrigt opkaldt efter Bernadottes niece, prinsesse Margrethe, Danmarks nuværende dronning, og siden lanceringen er den solgt i over 25 millioner eksemplarer verden over. 

Foto: Rosti/F&H Group

Foto: Rosti/F&H Group

Relateret indhold

23.02.2024Designbase.dk

Mobilepay har varslet nye priser til erhvervskunder

23.02.2024Designbase.dk

Google slukker for din remarketing og personalisering

07.02.2024Designbase.dk

Dæk op til påske

02.02.2024Designbase.dk

Nordiske klassikere på Formland

31.01.2024Designbase.dk

En fusion af funktionalitet og elegance

26.01.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukt serveret fra Morsø

25.01.2024Designbase.dk

Margretheskålen har fået ”new body – same soul”

16.01.2024Designbase.dk

Dedikeret til kulinarisk dygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023