Moccamaster er indbegrebet af tidløst design

Med en lang designhistorie er der på samme tid sket meget og meget lidt hos Moccamaster. For selvom designet ikke har ændret sig det store, er kaffemaskinerne stadig populære på et skiftende marked, der særligt efterspørger bæredygtighed og det enkle princip: At kunne lave en god kop kvalitetskaffe.

Moccamaster har en lang historie på et marked, der er i konstant udvikling - både i forhold til produktudvalg og forbrugernes kaffesmag. På trods af det har de i flere årtier formået at følge med som fast inventar, når danskernes skal brygge en god kop kaffe.

Det kan Jonna Wilms Nielsen skrive under på. De sidste 13 år har hun arbejdet som salgschef hos Moccamaster.

”Vi er jo en virksomhed, der har eksisteret i over 50 år. Vores udgangspunkt er det samme, som det var for 50 år siden, og fabrikken kører 100 procent videre efter samme devise som for 50 år siden; det handler ganske enkelt om at skabe et produkt, der er langtidsholdbart, og hvor man er sikker på at få den bedste kaffeoplevelse”, fortæller hun og indrømmer gerne, at designet nok heller ikke har ændret sig det store. Den beslutning er imidlertid ikke helt tilfældig.

”Med hensyn til udviklingen i designet har vi nok ikke rykket os så meget, men det er også bevidst, fordi vi gerne vil holde fast i selve ikonet omkring det produkt vi har udviklet for over 50 år siden”.

Selvom Moccamasters design ikke har set de store forandringer, er virksomheden ikke bange for at pifte sortimentet lidt op. Senest er der blandt andet blevet lanceret en række bryggemaskiner i friske pastelnuancer, som skal spille op til danskernes tendens til at lade farverne vinde indpas i køkkenet. “Folk får jo spændende nye køkkener, og der har været flere lidt farveløse, hvilket gør, at vi er en velkommen vare”, siger Jonna og fortæller videre, at varianterne er særligt populære lige nu.
“Det, vi har gjort, er at blive lidt mere moderne i forhold til farver, og det har vi haft stor succes med, siden vi begyndte. Lige i øjeblikket er det vores pasteller, der er interesse for. Vi fik tre nye pasteller allerede sidste år, men de er lige pludselig eksploderet dette forår”.

Jonna Wilma Nielsen arbejder som salgschef hos Moccamaster – det har hun gjort de sidste 13 år. Privatfoto..


Bæredygtighed holder
Bæredygtighed har altid eksisteret som en naturlig del af Moccamasters koncept. Nu skal produkter i høj grad være langtidsholdbare, skånsomme for naturen og dens ressourcer, - og det har virksomheden måske endda være på forkant med.
Moccamasters produkter er nemlig altid blevet fremstillet af genanvendelige materialer og i et design, der skal kunne tåle det meste.

“I designet har man fra begyndelsen gennemtænkt, at energiforbruget skulle minimeres, og at materialerne skulle være genanvendelige. Det er helt bevidst, at vores maskiner er udviklet med så mange løsdele, for så kan forbrugeren nemt skifte ud og hele tiden opfriske kaffemaskinen. Og det kan der være behov for, fordi vores kaffemaskiner kan holde så mange år. “Nyd nuet med omtanke for fremtiden” er blandt andet noget af det, vi har fokus på”, siger Jonna Wilms Nielsen.

Det er da også af denne grund, at Moccamaster kan tilbyde ti års garanti på sine kaffemaskiner, der har et ‘unikt hjerte’, som Jonna kalder det, da de fremstilles med kobbervarmelegemer.


Et ikon, der går i arv
Moccamasters produkter er enkle. Og af den grund går det aldrig af mode, mener Jonna, der ser en særlig tendens til at kaffemaskinerne går videre i arv til nye generationer. “Mange har både holdt sølvbryllup med den, og nogle har haft den i 40 år. Det er jo helt fantastisk”.

Nu bliver kunderne yngre. De bliver en slags ambassadører, inkarnerede Moccamaster-brugere, der de næste mange år skal repræsentere virksomheden hjemme i køkkenerne.
”Vi kan i hvert fald mærke, at publikummet er blevet langt yngre. De sætter pris på kvalitet og de værdier, der ligger i det her produkt. Det er retro, det er kvalitet, og det er et produkt, som er miljørigtigt, det er energibesparende og maskinen holder bare i mange, mange år, og det kan de unge kaffe-entusiaster godt lide. Det er selvfølgelig også derfor, de reagerer. Det er der ingen tvivl om”, siger Jonna Wilms Nielsen, der også påpeger, at det er helt bevidst, at det yngre publikum begynder at få øjnene op for Moccamasters kvaliteter.

“Den sorte kaffe er blevet mere moderigtig. Der er jo langt flere smagsnuancer i forhold til kaffe, end der er i forhold til vin, for eksempel. Der kommer simpelthen så mange små ’roasters’, som udvikler deres egne kaffesmage”, fortæller hun og fortsætter:

“Folk vil gerne købe en god bønne. Uanset, hvilken bønne, du kommer på en Moccamaster får du det bedste ud af bønnen. Det er næsten blevet ’hipster’, retro at have en god kaffemaskine, der laver en god kaffe, og derfor er vores aldersgruppe også blevet noget yngre”.

God kaffe er noget, der fylder. Og selvom der i fremtiden vil dukke nye bryggemetoder og –processer op, mener Jonna, at Moccamasters kaffemaskiner kan tiltale alle.

Efter at introduceret et udvalg af kaffemaskiner i pastelfarver, har de vist sig for at være særdeles populære blandt forbrugerne. Foto: Moccamaster..

“Vi vil gerne være et brand alle har mulighed for at investere i en – og det er jo en investering, fordi vores maskiner ligger i den dyrere ende, men det hænger jo også sammen med kvalitet, og at det er et langtidsholdbart produkt. Så når man investerer i en kaffemaskine fra Moccamaster, og man ved den holder i mange år, så kan det vel næsten ikke gå galt”.

Og Jonna er ikke i tvivl. På trods af skiftende trends, vil kaffe ikke forsvinde ud af danskernes bevidsthed.

“Jeg tror ikke, markedet bliver mindre, tværtimod. Tænk på, hvor stort et omdrejningspunkt kaffe er – om du er hjemme eller på arbejde eller ude at spise. Det kommer ikke til at ændre sig. Det er næsten et ubevidst ritual. Mange kan jo næsten ikke slå øjnene op, uden de skal have kaffe, og du serverer jo kaffe mange gange uden at tænke over det. Kaffe er ganske enkelt danskernes tro følgesvend”.

Relateret indhold

17.06.2024Designbase.dk

Formland Speak Up: Inspiration og vidensdeling

17.06.2024Designbase.dk

Marketing via sociale medier virker

28.05.2024Familianna Denmark ApS

Sponseret

Familianna: En fusion af dansk design og spansk inspiration

29.04.2024Designbase.dk

Ambiente Trends 24+: En iscenesættelse af stilhedens luksus, nye kompositioner og digitale innovationer

29.04.2024Designbase.dk

Kay Bojesen inspirerer på Roskilde

29.04.2024Designbase.dk

Det smukt dækkede bord

29.04.2024Hamonoya ApS

Sponseret

Porcelæn er essentielt

29.04.2024Dottir Nordic Design

Sponseret

Hos Dottir Nordic design er "at gøre sig umage" en dyd - også når du dækker bord

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days

Event i Designmuseum Danmarks have under 3daysofdesign

Dato

12.06.2024

Tid

10:00

Sted

Designmuseum Danmarks Have, Bredgade 68, Kbh.

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023