Oslo Design Fair 2020
Oslo Design Fair ønsker at være Norges vigtigste og mest attraktive mødested for design, arkitektur og håndværk.
"Med det mener vi, at vores messer skal være effektive handels- og netværksarenaer for branchens aktører fra hele verden. Samtidig skal vi bidrage med værdifuld inspiration og indsigt, der øger kendskabet til udstillerne igennem stærke, faglige og sanselige oplevelser", fortæller Liv Kindem, kommerciel direktør hos Norges Varemesse.
"Med temaet "Impossible/Possible" vil vi skitsere innovative tanker og mulige løsninger i forhold til mødet med de store omvæltninger, branchen står overfor. Temaet skal løbe over begge messer – i både januar og i august – igennem udstillinger, redaktionelt indhold og et fagligt program. Der vil være forskellige tiltag og oplevelser i januar og august".
Forskellige sider af "Impossible/Possible" skal sættes under lup i relation til miljø, detailhandel, øget nethandel, betalingsløsninger, lokal butiksdrift, succeskriterier og ændrede forbrugsmønstre.
"Oslo Design Fair vil også arrangere debatter, workshops og sociale sammenkomster i dialog med relevante samarbejdspartnere.
Designere inspirerer
Den unge designduo Vera & Kyte, der er kendt for sin legende stil med grafiske former, farver og materialebrug, skal designe trendudstillingen.
"Trendstillingen vil bestå af flere rum, som skal berøre sanserne i form af visuelle og taktile virkemidler bl.a. duft. Udstillingen kurateres af stylisten Kirsten Visdal, som er kendt for sin nedtonede, enkle stil. I år bliver hun dog udfordret til at udforske kraftfulde farver og former i samarbejde med Vera & Kyte.
Mattorget ekspanderer
"Det populære madtorv, mattorget skal udvides for at give butikkerne mere inspiration til borddæking og udstillinger i butikkerne". Ansvarlig for dette inspirationsområde er madstylisten Marianne Pfeffer Gjengedal.
Sucess i 2019
"Vi havde en super respons på vores messe i august med tilfredse udstillere og besøgende. Bl.a. mener Magnor Glassverk, der fremstiller mundblæste glas, og som er en af vores trofaste og største udstillere, at messen er en god arena, når der skal handles og deles viden om kvalitet og godt håndværk", påpeger Liv.
"Det at møde nye og gamle kunder, pressen og publikum er utroligt vigtigt for os, og derfor er vi på Oslo Design Fair. Samtidig er messen et sted, hvor vi kan bidrage til at øge kendskabet til vores produkter, designerne og selve håndværket", siger salgsdirektør ved Magnor Glassverk, Bjørn Gjerde.
Navnet er Oslo Design Fair – både i januar og i august
Etter at have testet en differentiering af messerne med to forskellige navne, nemlig Oslo Design Fair og Nordic Living, var tilbagemeldingen fra målgrupperne, at de ønskede ét fælles navn.
De to messer ligner ganske enkelt hinanden så meget, at to navne er forvirrede.
"Ved at fokusere på forskellige målgrupper under et brandnavn, nemlig Oslo Design Fair, retter vi opmærksomheden mod udstillere og besøgende ved at skabe inspirerende indhold. Oslo Design Fair er et etableret brand, og det afspejler præcis det vi skal holde fast i i tiden fremover", lyder det fra Liv Kindern, der fortsætter: "Januarudgaven af Oslo Design Fair vil have et større fokus på retail, hvor de besøgende vil få inspiration, kan deltage i workshops og få en faglig opdatering, der både er indholds- og lærerig for indkøbere og deres butikker. I august retter vi blikket mod møbeludstillere og større projekter".
Kommunikation året rundt
Oslo Design Fair skal være tilstede på digitale platforme hele året. Det vil sige, at der til enhver tid vil være et opdateret website med relevant redaktionelt indhold både for udstillere og besøgende. Hertil kommer en inspirerende instragramkonto, hvor både udstillere og besøgende kan inspireres dagligt.
"Det er vigtigt for os at møde vores kunder udover på messerne, så samarbejde og netværk i branchen styrkes og skabes", slutter Liv Kindem.
Messen løber af stablen fra 22. til 24. januar!