Private virksomheder øger deres grønne indkøb markant
En ny indrapportering fra en række store, danske virksomheder viser, at virksomhedernes indkøb af miljømærkede produkter og servicer er øget markant.
Foto: Svanemærket
En række store, danske virksomheder har øget deres grønne indkøb markant, viser en ny indrapportering.
Miljømærkning Danmarks Netværk for Miljømærket indkøb er et netværk af store, private virksomheder, der har fokus på ansvarlige og mere miljøvenlige indkøb. Virksomhederne har for 2024 indrapporteret miljømærkede indkøb for 729 mio. kr. Det er en markant stigning i forhold til tidligere år – i 2023 var de miljømærkede indkøb på knap 200 mio. kr.
”Medlemmerne i netværket har forpligtet sig til at øge andelen af miljømærkede indkøb år for år og dermed gå i front i forhold til at prioritere ansvarlige indkøb. Alle virksomhederne, der har bidraget til rapporteringen, har haft vækst i deres miljømærkede indkøb, og udviklingen går dermed entydigt i den rigtige retning”, siger Nina Leth Friis Thomsen, forperson i Netværk for Miljømærket indkøb og seniorspecialist i Nykredit.
Næsten halvdelen af alle indkøbte møbler er miljømærkede
Virksomhedernes indrapportering dækker 10 produktområder, og her er det især miljømærkede møbler, rengøringsservice og kantiner, der udgør en stor volumen i de grønne indkøb.
”Den store efterspørgsel på produkter og services med Svanemærket og EU Ecolabel betyder både, at vi kan få bedre priser og samtidig være med til at øge udbuddet, så endnu flere tager del i udviklingen mod miljømærkede indkøb,” siger Nina Leth Friis Thomsen.
Næsten halvdelen af de møbler, der bliver indkøbt i netværket, er miljømærkede, mens det gælder næsten to tredjedele af de indkøbte rengøringsservices.
Også hos Miljømærkning Danmark er der stor tilfredshed med udviklingen:
”Det er fantastisk at se, hvordan medlemmerne af Netværk for Miljømærket indkøb tager ansvar og bruger miljømærkerne aktivt. Mere end en fjerdedel af de samlede indkøb i netværket er miljømærkede – det gavner miljøet og er med til at drive markedet i en grønnere retning, og det er samtidig et tydeligt signal til leverandører om, at interessen for miljømærket indkøb er stor,” siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
