Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Kalejdoskop

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop.

KALEJDOSKOP

Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig? 

Vi fornemmer stadig en stor efterspørgsel på danske brands inden for design. De store danske brands som HAY, Muuto, &Tradition, Menu og Ferm Living er stadig nogle af vores bedste leverandører, og de er i stadig fremgang hos os. Så længe leverandørerne formår at følge med udviklingen og hele tiden kommer med spændende nye produkter i takt med tiden, så tror jeg kun tendensen udvikler sig og breder sig yderligere til udlandet, hvor dansk design har en stor berettigelse.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Vi fornemmer en klar opdeling imellem kunderne i markedet, dem der sætter pris på dansk design og har forståelse for, at prisniveau og kvalitet hænger sammen. Og samtidig er der en stor mængde kunder, der er mere optaget af et bæredygtigt perspektiv, brugen af materialer, genanvendelse af møbler og omformning af produkter med forskellige gode ideer.

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

Vi tror på, at for at kunne fastholde fremtidens kunde, er det nødvendigt at arrangere events, der skaber tilhørsforhold til den fysiske butik, og som øger kendskabsgraden med en positiv og indirekte salgsfacon. Ligeledes at udøve en personlig og vedkommende kundeservice, der er i øjenhøjde med kunden, med en ekspertise inden for sit fag og med evnen til at skabe ideer og løsninger for kunden. 

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

Vi tror meget på oplevelsesdesign, hvor kunderne oplever at blive inspireret eksempelvis på tværs af interesse og fagområde. I Kalejdoskop kan man derfor også gå i vores Café Orangeriet og nyde kaffe eller mad og opleve huset som gæst på en helt anden afslappet måde som kunde. Vi tror på, at det i fremtiden bliver endnu mere vigtigt at arbejde kreativt med sit eget brand som forretning, for derved at skabe differentiering over for øvrige konkurrenter på markedet.

Hvad gør I for at udvikle jeres butik?

Vi er i konstant kontakt med vores leverandører omkring nyheder og tendenser, og vi besøger både messer i ind- og udland. Ligeledes er den daglige kontakt med vores kunder og deres efterspørgsel med til at holde os opdateret på trends og tendenser, specielt skabt via de sociale medier. 

Dagligt får vi henvendelser fra nye spændende leverandører, der tilbyder samarbejder, som vi tager stilling til, og så prøver vi hele tiden at arbejde med vores udstilling i udtryk og indretning, således at vores kunder får en spændende og ny oplevelse, når de kommer i vores bolighus.   

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023