Vi vil løfte madlavningsoplevelsen

Microplane har selv overtaget distributionen på det skandinaviske marked. ”De skandinaviske forbrugere sætter pris på køkkenudstyr af god kvalitet, og efterspørgslen på premiumprodukter er høj, og det er det bedste markedsmiljø for mærker som Microplane”, siger Marcin Ziomek, der er general manager i Microplane i Europa.

Microplane BLACK SHEEP-serien med mat sort håndtag i rustfrit stål, ramme og klinge er en iøjnefaldende, elegant showstopper. Foto: Microplane

”Vores mål er at styrke Microplane brandet på det skandinaviske marked”. Det siger Microplanes general manager i Europa, Marcin Ziomek, efter at man har lagt en ny distributionsstrategi for det skandinaviske marked. Det betyder, at Microplane 1. juni selv overtog distributionen i Skandinavien, og at de skandinaviske detailhandlere nu får direkte adgang til hele Microplane-produktporteføljen, herunder den ikoniske Premium Classic Zester og de nyeste produktintroduktioner. Derudover tilbyder Microplane omfattende Point-of-Sales-support med et stærkt brandfokus og omfattende salgs- og marketingekspertise.

”Efter mange års succesfuldt samarbejde med vores distributionspartner Hamonoya har vi besluttet at ændre vores distributionsstrategi for det skandinaviske marked, så vi i stedet for at være afhængig af en 3. part nu distribuerer direkte”, forklarer Marcin Ziomek, der videre siger: ”I løbet af de seneste år er vi blevet konfronteret med stigende produktions-, materiale- og logistikomkostninger og de stigende udgifter har også påvirket forholdene og priserne for detailhandlere, ligesom presset på effektiviteten i hele forsyningskæderne er blevet stadig større”.

Hos Microplane skubber man løbende til grænserne med teknologiske fremskridt og nye produktinnovationer, siger Marcin Ziomek. Foto: Microplane

Den direkte distributionsmodel giver mange fordele for både leverandører og detailhandlere, mener han. ”Gennem den direkte kommunikationslinje med de vigtigste markedsaktører vil vi være i stand til bedre at planlægge og styre lagertilgængelighed, diskutere markedstendenser og samarbejde om fælles marketingaktiviteter. Den direkte distribution vil give os et overblik over hele forsyningskæden, så vi kan administrere lager, logistik, kundeservice og marketing internt og forbedre effektiviteten”.

Styring af hele processen vil også gøre det muligt for Microplane at opbygge stærkere relationer i forhold til de skandinaviske kunder. ”Vores mål er at levere personlig service og reagere hurtigt på de individuelle behov”, siger Marcin Ziomek, der videre slår fast at de skandinaviske markeder fra et globalt perspektiv er et af de vigtigste markeder for Microplane.

”De skandinaviske forbrugere sætter pris på god kvalitet af køkkenudstyr, og efterspørgslen efter premiumprodukter er høj, og det er det bedste markedsmiljø for mærker som Microplane”, siger Marcin Ziomek. 

Han mener, Skandinavien i dag er blandt de vigtigste markeder, når det handler om at sætte globale tendenser inden for produktdesign og funktionalitet, og at have en direkte forbindelse til markedet vil gøre det muligt for Microplane at reagere bedre og hurtigere på de skandinaviske forbrugers nye præferencer og behov.

”Med den direkte distributionsmodel vil vores hovedmål også være yderligere at styrke vores brandpositionering på det skandinaviske marked. Vores produktlinje er i de seneste år blevet suppleret med yderligere serier for at dække forskellige designmetoder samt tilsvarende prispunkter. Ud over vores ikoniske Zester og Gourmet-serien har vi tilføjet Master Series og Black Sheep-serien med mere moderne og sofistikeret design. I år introducerer vi den nye professionelle serie i rustfrit stål for at lukke det sidste hul i vores sortiment”.

Madlavningsoplevelsen skal forbedres

Spørger man Marcin Ziomek, hvad Microplane-brandfilosofien er, lyder svaret: 

”Microplane-brandfilosofien er centreret omkring dét at opfylde ønskerne hos både hobby- og professionelle kokke. Vores mål, ambition og engagement er at forbedre deres madlavningsoplevelse ved at levere førsteklasses produkter, der problemfrit inkorporerer banebrydende teknologi”.

Den ikoniske Premium Classic Zester blev lanceret uden håndtag som et værktøj til træbearbejdning. Siden blevet fremstillet med et ergonomisk soft-touch-håndtag i 13 farver. Foto: Microplane

Han forklarer, at kernen i brandets innovation er fotoætsningsteknologien, som differentierer Microplane-rivejern fra konkurrenterne. 

”I løbet af de seneste 50 år har vi finpudset denne teknik for at skabe ultraskarpe skærekanter, der leverer overlegne resultater”.

Men engagementet stopper ikke her. For teknologien er blevet overført til andre kategorier af køkkenredskaber, for ad den vej at udbygge sortimentet ud over rivejern.

”Vi stræber altid efter at udnytte vores kernekompetence; fotoætsningsprocessen, til at forbedre ydeevnen for hvert nyt redskab, vi introducerer på markedet. Men uanset anvendelsen forbliver vores forventning konstant: at levere bæredygtige, førsteklasses produkter til ethvert kulinarisk behov”, siger Marcin Ziomek.

Banebrydende revolution

I 1994, da Microplanes originale trærasper for første gang blev solgt som et køkkenredskab, var den fotoætsede klinge en banebrydende innovation på markedet for køkkenudstyr. Før det var køkkenrivejern enkle, kedelige redskaber, der ikke rigtig fungerede, og som bare var ét af mange værktøjer i køkkenkategorien. Ved at inkorporere fotoætsningsteknologi i fremstillingsprocessen revolutionerede Microplane markedet. 

”Vores rivejern var usædvanligt skarpe, de skar i stedet for blot at makulere, og vi kunne tilbyde forskellige klingemuligheder til forskellige rive-formål med voksende sofistikeret produktdesign på tværs af forskellige serier. Vi forvandlede bogstaveligt talt det "kedelige" rivejern til en helt ny kategori af køkkenrivejern inden for husholdningsindustrien”, fortæller Marcin Ziomek

På spørgsmålet om, hvad der gør Microplane specielt, svarer Marcin Ziomek uden tøven: ”I modsætning til de konventionelle udstansede rivejern opfører de små tænder sig som ekstremt skarpe knive for at skære ingredienser med præcision i stedet for at rive eller makulere. Klingen sikrer, at maden ikke sætter sig fast eller blokerer, men glider i stedet forsigtigt langs skærefladen for at give perfekte resultater hver gang”.

Foto: Microplane

Og man må medgive, at Microplane det eneste mærke på verdensplan, der er specialiseret i segmentet køkkenrivejern med over 50 års erfaring i fotoætsningsprocessen. 

”Vores nichestrategi drejer sig om et urokkeligt fokus på Kitchen Grater-segmentet, hvilket giver os mulighed for omhyggeligt at perfektionere hver eneste detalje i vores produkter - noget, som mærker, der tilbyder alle slags køkkenværktøjer og gadgets, aldrig ville kunne gøre i samme omfang. Derfor kan vi også tilbyde det bredeste udvalg af klingetyper og produktserier, der opfylder alle behov og krav relateret til køkkenrivejern. Desuden driver vores dedikerede interne design- og ingeniørteam innovationen i dette segment og introducerer konsekvent nye apparater og løsninger”. 

Netop derfor har man også en meget klar salgsstrategi med fokus på samarbejde med specialforretninger inden for køkkenudstyr. ”Vores brand er placeret i premium-segmentet på markedet, og derfor er specialbutikkernes ekspertise og serviceniveau helt afgørende”. 

Historien om Microplane

2024 markerer 30-års jubilæet for Microplane, et førende globalt køkkenproduktmærke, der er kendt for at udvikle usædvanligt skarpe og effektive kulinariske værktøjer. 

I 1994 i et køkken i Toronto, Canada, rakte en husmor - frustreret over rive-resultaterne med sit gamle køkkenrivejern - ud efter sin mands Microplane trærasp og opdagede ganske uventet, at det var den perfekte måde at rive mad på. 

Det øjeblik markerede begyndelsen på Microplane køkkenrivejernet og den ikoniske lange og smalle Zester, som har revolutioneret markedet. Microplane er den oprindelige producent af fotoætsede skæreværktøjer med årtiers erfaring med den kemiske proces til fremstilling af disse specielle knive. 

I 2004 blev Microplane International Europe oprettet i Hamborg, Tyskland, for at styre distributionen af Microplane-mærket i Europa. Siden har man selv distribueret på de fleste af de europæiske markeder som bl.a. Tyskland, Frankrig, Italien, Østrig og Finland. Fra den 1. juni kom Danmark, Sverige og Norge med.

Erfaring og ekspertise inden for fremstilling af fotoætsning i løbet af de sidste 50 år har givet Microplane® et godt ry i branchen. Foto: Microplane

”At have et datterselskab i Europa har givet os mulighed for bedre at reagere på de europæiske forbrugeres skiftende præferencer ved at udvikle produkter, der er skræddersyet til at opfylde deres smag og behov. For eksempel er Black Sheep-serien såvel som produktfamilien af professionelle redskaber i første omgang kun blevet introduceret til det europæiske marked”.

”Microplane planlægger et stærkt brandfokus, omfattende salgs- og marketingaktiviteter, samt en strømlinet kommunikation med et dedikeret team på det europæiske kontor i Hamborg, Tyskland, hvilket fremadrettet vil give endnu mulighed for bedre at støtte forhandlerne samt tilbyde hurtige løsninger”, slutter Marcin Ziomek.

Formland: stand 9842

Relateret indhold

19.07.2024Designbase.dk

Future on Stage på Maison&Objet

19.07.2024Designbase.dk

Mater fortsætter den grønne rejse

13.06.2024Designbase.dk

3daysofdesign: Jacob Jensen rebrandes og genfortolkes

10.06.2024Brix Design A/S

Sponseret

Vigtigheden af en skarp kniv i køkkenet

06.06.2024Designbase.dk

Ny distributionsstrategi hos Microplane

27.05.2024Brix Design A/S

Sponseret

Sommerhygge På Terrassen

23.05.2024F&H Group A/S

Sponseret

Designklassiker fra Rosti fylder 70 år

14.05.2024FunNordic ApS

Sponseret

Ninja Airfryer til tops igen: Anbefalet af Forbrugerrådet Tænk

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days rykker til Formland

Udstilling viser cirkulære løsninger indenfor møbler og interiør

Dato

17.08.2024

Sted

Messecenter Herning

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023