Ambiente rummer det hele
Tilfredshedsbarometeret var helt oppe på et gennemsnit på 94 pct. blandt de besøgende på Ambiente. Det nye hal-layout fungerede rigtig fint og gav et godt overblik, og med et rekordstort antal udenlandske udstillere var der massevis af spændende nyt for indkøberne.
Ro Collection..
Verdens førende forbrugsvaremesse, Ambiente i Frankfurt kunne denne gang melde om 136.000 besøgende fra 166 lande. Det er en stigning i besøgstallet på godt 3000. Antallet af udstillere var stort set status quo i forhold til 2018, nemlig 4450 udstillere fra 92 lande og det samme var antallet af kvadratmeter.
Hvad der dog er tankevækkende er, at hele 85 pct. af udstillerne kom fra lande uden for Tyskland og derfor må Ambiente denne gang siges at være den mest internationale messe nogensinde. Ydermere melder markant flere udstillere, at de denne gang nåede deres mål for messen, og at de fik flere kontakter end i 2018.
Ud over Tyskland kom der flest besøgende fra Italien, Kina, Frankrig. England, Holland, USA, Spanien, Schweiz, Rusland og Sydkorea, men også en stor del indkøbere fra Danmark havde fundet vej til Ambiente og i de tilfredshedsanalyser, der blev foretaget på messen, lå tilfredsheden gennemsnitligt på hele 94 pct. blandt de adspurgte.
Blandt de indkøbere, Designbase talte med, lød det generelt, at Ambiente er en messe, der ganske enkelt er et ”must” at komme på, og indkøberne var også enige om, at messen denne gang var endnu bedre, end den har været i mange år.
Thomas Grothkopp, administrerende direktør for den tyske handelssammenslutning for boliger og kontorer (HWB) siger: "Detailhandlen arbejdede igen meget hårdt på Ambiente, dog var den omhyggeligt planlagte halstruktur noget af en udfordring, fordi den var ny. For detailhandlere – uanset størrelse– er Ambiente uovertruffen med hensyn til innovationer og internationalisering."
Udstillerne på Ambiente var også tilfredse med kvaliteten og antallet af besøgende. Jan Engelbrecht, adm. direktør i Eva Solo kalder dette års Ambiente for den bedste messe nogensinde. Generelt var tilfredsheden i det hele taget stor blandt de danske udstillere, vi talte med, og mange af de store danske virksomheder, kaldte Ambiente for den vigtigste messe overhovedet.
Hos Stelton havde man således taget konsekvensen af det, og havde denne gang udvidet standen til hele 286 kvm., hvor man præsenterede såvel Stelton som RIG-TIG og Knabstrup Keramik.
Nyt i 2020
Denne udgave af Ambiente kunne præsentere et helt nyt hal-layout, der faktisk fungerede rigtig fint med Living – og dermed en lang række af de danske udstillere - samlet i hal 8, og når de besøgende i løbet af de kommende par messer finder deres nye veje igennem de mange store haller, er der ingen tvivl om, at det bliver en succes.
I 2020 vil HoReCa – der henvender sig til udstillere og besøgende inden for hotel-, catering- og restaurationsbranchen – have sin egen etage i Dining-segmentet, ligesom der vil blive indrettet et nyt HoReCa Forum i hal 6.0.
Nyt er også udviklingen af den digitale B2B markedsplads nextrade, der er skabt af nmedia. En lang række af branchens førende leverandører er allerede nmedia-kunder, og derfor er det den ideelle partner i forhold til at udvikle en B2B markedsplads, mener Messe Frankfurt.
For at opsætte nextrade vil nmedia migrere hele sin portefølje af 1.000 detailhandlere og 500 leverandører fra EDI-platformen til den nye markedsplads. Som salgspartner vil Messe Frankfurt finde nye leverandører og detailhandlere, der ønsker at være en del af markedet. Hver leverandør indtaster sine produktoplysninger på markedspladsens platform i deres egen webshop. Når en forhandler er blevet aktiveret af deres leverandør, kan de bruge nextrade til at placere centraliserede, digitale ordrer i hver af webbutikkerne ved hjælp af en enkelt kanal i stedet for at placere ordrer manuelt hos hver enkelt leverandør.
Næste Ambiente løber af stablen fra 7.-11. februar 2020.