Der står ildsjæle bag

Kop & Kande har netop præsenteret et rekordregnskab med en omsætningsfremgang på seks procent og en markant forbedret bundlinje. ”Selvfølgelig ligger der strategi og powerpoints bag, men i bund og grund handler det om fokus på kunderne”, siger adm. direktør Peter Rønn.

”Sætter man for alvor fokus på noget, så virker det! Samtidig vælger vi at drive Kop & Kande med guleroden fremfor med pisken”. Sådan lyder det fra adm. direktør i Kop & Kande, Peter Rønn, efter at kæden forleden præsenterede et rekordregnskab med en omsætningsfremgang på seks procent og en markant forbedret bundlinje.

Butikkernes samlede omsætning er 750 millioner med et resultat på 31millioner. Det samlede resultat for kæde og butikker lander således på 55 millioner og et EBITDA på 71 millioner. De 95 Kop & Kande-butikker mærker direkte effekten af deres indsats ude i butikkerne, idet knapt 20 millioner overskudsdeles blandt de selvstændige butiksejere.

”Vi høster nu frugterne af de seneste års skarpe fokus, hvor vi stædigt har insisteret på, at Kop & Kande er lig med faglighed, det rigtige vareudvalg og lokal forankring. Således har vi formået at øge antallet af varer pr. kunde med 0,05 procent, hvilket svarer til 20 mio. kr. i ekstra omsætning”, fortæller Peter Rønn.

Han er ikke i tvivl om, at hemmeligheden bag fremgangen er kulturen i kæden. ”Vi slår stort brød op, men vi føler, vi med de medarbejdere vi har, også kan løfte det. For nok skal man have de rigtige varer og de rigtige prispunkter, men endnu vigtigere er det, at vi lige går en tand længere, hver gang en medarbejder mødes med en kunde i butikken. Vi har skabt en kultur, hvor det handler om at gøre noget for kunderne – at skabe positive kundeoplevelser – og det virker”, fastslår Peter Rønn, der kom til som adm. direktør i 2010.

Dengang blev der lagt en strategi, og den har man med succes fulgt – selvfølgelig med justeringer hen ad vejen – uden at ryste på hånden. ”Vi tror på det, vi gør, og nu giver det pote”, siger Peter Rønn.

Han understreger, at det handler om fokus på kunden. ”Vi sælger stort set de samme varer i alle kæderne.  Derfor skal vi slås på andre fronter, og vi ønsker ikke at slås på pris, men i stedet på den gode service i butikkerne”, lyder det.

Og det understreges af, at bruttoavancen i butikkerne også er stigende. Peter Rønn fastslår også, at den seks procents vækst er gennemsnitlig for butikkerne, og at målet for 2015 er yderligere en tre procents vækst, hvilket han klart mener, er realistisk.

I 2014 præsenterede kædekontoret således et regnskab, der viser en nettoomsætningsstigning fra knapt 380 millioner i 2013 til 429 millioner i 2014. Også på bundlinjen er indsatsen slået igennem: Her er årets resultat steget fra 17 til knapt 24 millioner i 2014.

Gulerod frem for pisk
”Vi er ingenting uden medarbejderne”, lyder det, og i Kop & Kande bruges en gulerod frem for en pisk.

”Laver vi et nyt tiltag eller præsenterer et nyt produkt, der ikke tages godt imod, er det ikke medarbejderne ude i butikkernes skyld, men fordi vi på kædekontoret ikke har gjort vores arbejde ordentligt. Det er den tilgang til tingene, der gør, at vi er i tråd med hinanden. Og så er det klart; er man inde i en positiv spiral, bliver tilliden endnu større”.

Positiv fremtid
Peter Rønn er positiv omkring fremtiden for Kop & Kande.

”Vi er naturligvis opmærksomme på urbaniseringen og på de udfordringer, den giver. Men der er stadig masser af markeder at gå ind i. Vi integrerer vores netbutik med de fysiske butikker, og mantraet ”ingen må gå forgæves i Kop & Kande”, gælder begge steder. Vi skelner ikke længere mellem online og off-line, for det gør kunderne ikke, og i det hele taget er vores mål at agere lokalt men at markedsføre os nationalt”.

Peter Rønn slutter: ”Vi skal have de rigtige varer til den rigtige pris, men samtidig er en stor del af vores succes, at kunderne kender ejeren af den lokale Kop & Kande-butik. Det skaber en loyalitet, som vi ikke kan købe os til. I bund og grund har mange kæder det samme sortiment, men i vores koncept har vi gjort plads til, at vores ildsjæle, butiksejerne, kan sammensætte det sortiment, der passer præcist til den enkelte butik og kunderne i området. Og vi er overbeviste om, at det er præcis derfor, vi nu vinder kampen ude i butikkerne”.

Relateret indhold

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023