designbase 03.2025
Interiørbranchen skal være relevant og inspirerende
Sæsonerne forandrer sig, og for design- og interiørbranchen betyder det hver gang, at der skal tænke nyt. Nye trends, nye farver og nye udtryk fra leverandørerne og i butikkerne. For forbrugerne forventer forandring og udvikling, og når det er sagt, er det også forandringen, udviklingen og de nye tendenser i tiden, der skaber liv og omsætning i branchen.
Heldigvis lyder der lidt lysere toner fra branchen. Ikke at det går stærkt, for det gør det ikke, men tendenserne er der til, at danskerne igen kigger efter nye designelementer; nye glas, nyt service og nyt sengetøj med videre, der kan skabe nyt liv i boligen.
Vores hjemlige Formland står også for døren, og det samme gør Formex i Sverige og Oslo Design Fair i Norge og selvfølgelig ikke mindst Maison & Objet i Paris, der denne gang præsenterer en ny messestruktur, som de selv kalder for starten på et nyt kapitel. Den ikoniske design- og interiørmesse har gennemgået en markant transformation, og det nye format, der nu for alvor folder sig ud, er målrettet, komprimeret og mere fokuseret end nogensinde før.
Målet er at gøre messeformatet så relevant som overhovedet muligt for både de besøgende og udstillerne, og det er også målet på Formland. Det handler i høj grad om at bruge de besøgendes tid optimalt, og om at give dem så meget input, inspiration og indsigt som muligt. På Formland har man denne gang et nyt ambitiøst initiativ, Design Hub Denmark, der skal være med til at styrke messen som samlingspunkt for hele design-, interiør- og livsstilsbranchen.
”Det handler i mindre grad om størrelse og omfang, men om kvalitet. Vi skal sikre, at både udstillere og besøgende oplever noget meningsfuldt,” siger Flemming Andersen, projektchef for Formland, og han ser også en spirende optimisme i branche. Flere udstillere vender tilbage til messen, efter at have søgt andre veje og afprøvet alternativer og interessen stiger langsomt men stabilt – også fra udlandet, og det skaber momentum, siger han.
Og så skal vi jo ikke glemme, at vi går et efterår og en vinter i møde, og for design- og interiørbranchen er det koldere vejr lig med julesalg, Black Friday, masser af kunder i butikkerne og sæsonens største salgssæson. Så som vanlig sættes alle sejl til, og jeg glæder mig i hvert fald til et efterår med kreativitet, nye tiltag og liv i den danske design- og interiørbranche.
Andre relevante filer
Hold dig opdateret med designbase.dk
Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.