Drømmen om et brandunivers

Ferm Living har skabt et hus, hvor hele branduniverset kan præsenteres for forbrugere og for detailhandlere i fantastiske rammer. Det betyder, at der er større fokus på møbler og belysning side om side med design-accessories. ”Den overordnede driver er, at vi som brand gerne vil inspirere folk til, hvordan de kan indrette sig i det miljø, de lever i”, siger CEO Peter Vedel.

Møbler er en kategori, som Ferm Living ikke er så kendt for – endnu..

”Vi var ikke i tvivl om, at vi ville overraske, men vores målsætning og håb var naturligvis også, at kunderne, forhandlerne og forbrugerne i særdeleshed, synes om det, vi har gjort. Og det er helt klart lykkes”. Det siger Peter Vedel, der er CEO i Ferm Living, som under 3daysofdesign åbnede et nyt hus med butik, showroom og kontorer under samme tag.

”Siden åbningen har vi ikke set os tilbage”, siger Peter Vedel, CEO i Ferm Living..

Tanken om at ville skabe et Ferm Living-hus er ikke ny, men det er heller ikke noget, man bare lige gør i København. ”At finde et hus, der er interessant, og som samtidig rummer plads nok til butik, showroom og kontorer er en udfordrende cocktail. Men vi fandt det i Kuglegården på Holmen”.

Første skridt på vejen mod Ferm Living-huset tog man for et par år siden med etableringen af en lejlighed på Amager Torv, hvor hjemmet kunne italesættes og rammerne omkring et ”private sanctuary” kunne skabes. ”I lejligheden skabte vi et ”rigtigt” hjem med de elementer, man omgiver sig med, et sted, hvor nyt og gammelt spiller sammen, og det har vi bragt videre med os til Kuglegården, hvor vi nu kan forene det med vores kontor”.

Drømmen om at kunne samle hele Ferm Living universet under ét tag har levet længe. ”Nu kan vi ikke udelukkende vise nyheder, men præsentere hele vores univers, der jo er så meget større end to årlige produktlanceringer, og frem for alt kan vi vise den røde tråd i den samlede kollektion”.

Ferm Living har sit eget designstudio, hvor 90 procent af produkterne designes. ”Vi har en lidt anderledes måde at tilgå vores kollektion på end vores kollegaer. Vi har en stil og et design-DNA, der går igen kollektion efter kollektion, og et produktunivers, hvor tingene er skabt til at matche hinanden. Nu har vi også pladsen til at vise tingene i de forskellige rum, de hører til, og vi kan understrege, hvordan de komplementerer hinanden”, forklarer Peter.

En bygning med sjæl
At man kunne skabe universet i en bygning med historie og sjæl, ser Peter som et ekstra plus i regnskabet. ”Det allermest afgørende var, at vi fik mulighed for at åbne vores brandunivers op for forbrugerne, hvor vi kan vise, hvad vi står for”, siger han. Men at få lov til at være med til at åbne et område op, der i 250 år har været gemt bag pigtråd, som det tidligere militærområde det var, er unikt, og der er ingen tvivl om, at området fremadrettet bliver en destination som danske og udenlandske forbrugere og professionelle vil søge.

Rundt om Ferm Living ligger nemlig også Louis Poulsen, Flos og B&B Italia.

I Danmark er Ferm Living bedst kendt for sine design-accessories til boligen. ”Men at vi nu kan vise hele sortimentet, er i den grad vigtigt for os. Vi får vist vores møbler, som vi ikke er superkendt for i Danmark endnu, og selvfølgelig vores accessories og lys. Her skal vi ikke diskutere, om der er plads til en sofa, for det er der”.

Huset er tænkt som et sted, hvor både forbrugere og wholesale kunder kan opleve universet..

Ferm Living har et relativt stort community på SoMe. ”Men indtil nu har vi ikke rigtig haft et sted at henvise til, når det gælder møbler. Vi har rigtig mange gode forhandlere med et varieret udvalg, men der er intet sted i verden – end ikke Illums Bolighus - der har et stort sortiment – hvor hele vores univers bliver præsenteret”.

Men det nye brandunivers er ikke kun at finde i København, for forbrugere fra Skagen til Tokyo kan opleve det virtuelt på Fermliving.dk. Her kan man besøge boligens forskellige rum, som de ser ud i butikken, man kan klikke på varerne og købe.

”Den overordnede driver er, at vi som brand gerne vil inspirere folk til, hvordan de kan indrette sig i det miljø, de lever i. Det behøver ikke udelukkende være med vores produkter, men med et miks af nye og gamle ting med affektionsværdi. Derfor er showroomet også indrettet med nyt kombineret med ting fundet på loppemarkeder og i vintagebutikker. For det er sådan, vi bor, og frem for at karikere tingene, vil vi langt hellere inspirere. Det gør vi blandt andet ved at udnytte de nye teknologier til at bringe inspirationselementet på tværs af verden”, lyder det fra Peter.

Men det er naturligvis ikke kun forbrugere, der skal inspireres. Det gælder også retailere, og Peter fortæller, at siden showroomet blev en realitet, har sælgerne tilbragt rigtig meget tid her med iPads og headset, så kunder overalt i verden kan blive inspireret.


Sidst men ikke mindst er butikken også en direkte afsætningskanal, hvor forbrugerne kan købe en gave til weekendens fødselsdag enten i butikken eller på webshoppen med click-and-collect i butikken. Så alt er integreret: Butik, showroom, web-shop og SoMe.

Masser af udviklingspotentiale
I Ferm Living har man arbejdet med den strategi, man har i dag, siden Peter Vedel kom til i 2017, og dermed er man klar på, hvordan såvel sortiment som kollektioner skal udvikles i forhold til produkter til alle rum i hjemmet.

”Siden 2017 har vi været meget målrettede og bevidste om at løfte kollektioner med belysning og møbler. Såvel designmæssigt som funktionalitetsmæssigt rammer møbler rigtig fint ind i vores kollektion, og som med accessories arbejder vi også her med et designsprog, der er anderledes end det, man ellers ser. Efter vi har fået butikken, er interessen for netop møbler steget voldsomt. Det viser os, at vi kan noget, andre ikke kan, og at vi kan skabe et produktunivers, der kan løfte det”.

I dag er Ferm Living inde i 60 lande over hele verden.

”Danmark er et fint marked for os. Det, vi gerne vil her, er at få en bredere møbel- og belysningsdistribution, og det er vi ved at gøre noget ved. Samtidig er der huller i vores distribution, som vi gerne vil have dækket. I Jylland er vi fint repræsenteret, på Sjælland og Fyn kan vi godt udvikle markedet”, siger Peter, der dog også slår fast, at selv om vi i Danmark bruger mange penge på indretning, kan det ikke måle sig med de 80 millioner mennesker, der bor i Tyskland.
'
”Der er masser af udviklingspotentiale i rigtig mange lange og på forskellig vis. Primært i Europa har vi fornuftigt fat, men også USA og Australien er gode markeder for os”.

Nye detailløsninger
Butikken, fortæller Peter, skal fremadrettet også bruges til at teste blandt andet nye merchandisingløsninger, der kan bruges hos Ferm Livings forhandlere.
”Vi udvikler set-ups til brug i detailbutikkerne, og vi laver mange konceptindretninger, som forhandlerne kan gøre brug af. Nu er det blevet endnu nemmere for os at udvikle de ting og teste dem, så detailbutikkerne får en løsning ud, der ikke bare er pæn på billeder, men som vi ved fungerer. På den både bidrager vi også til festen”.

Peter Vedel medgiver, at timingen i forhold til åbningen af Ferm Living huset i maj ikke var optimal. ”Vi havde naturligt nok en relativt voldsom ordrenedgang, idet vores distributionskanaler lukkede ned. Så vi skulle have is i maven. Men allerede inden corona var vi godt gang med projektet, og vi kunne se, hvor det bar hen. Men det var nogle foruroligende uger”, siger han med et smil og tilføjer: ”Nu handler forbrugerne ind igen ikke mindst på de digitale platforme, og siden åbningen har vi ikke set os tilbage. Nu er vores største udfordring, at sikre, at vi kan levere. Men det må vel siges at være ”happy trouble”.

Ferm Living sættes til salg

Ferm Living leder efter sigende efter en ny ejer i samarbejde med investeringsbanken Carneige. Det skriver Finans på baggrund af flere kilder.
Ifølge kilderne er målet at have en handel på plads inden jul – en aftale, der kan komme op på 500 millioner kroner. 
Tidligere ejer Trine Andersen solgte i 2016 omkring to-tredjedele af forretningen til kapitalfonden Vendis Capital. Hun står nu for virksomhedens designarbejde.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023