Farvel til rutinen – goddag til overraskelsen

Maison&Objet slog denne gang dørene op til et helt nyt messelayout. Som vanligt var der fokus på tendenserne til den kommende sæson. Godt 3000 brands var repræsenteret på messen og ikke mindre end godt 90.000 fagfolk besøgte det store messeområde i udkanten af Paris.

Man kan ikke lade være med at blive lidt stolt og spidse lidt ekstra ører, når man sidder i presserummet på Maison&Objet i Paris, og der sidder journalister fra hele Europa, Asien og USA og taler om, at de endelig skal forbi de danske udstillere, for at se ”hvad danskerne kan byde på denne gang”.

Og Maison&Objet er helt klart et sted, hvor danske udstillere såvel som indkøbere gerne kommer, og hvor de for alvor viser, hvad de kan præstere.

Denne gang introducerede Maison&Objet et helt nyt messelayout med det formål at gøre det mere enkelt for de besøgende at finde rundt. Det har betydet, at alle udstillere har fået nye placeringer, og at nogle er rykket til helt andre områder, end de hidtil har været i. For nogle var det en succes, andre følte ikke helt, de var blevet placeret korrekt. Men det kan der måske rettes op på til næste gang. Som besøgende på messen fungerede det nye layout fint, da man først havde fået sat sig lidt ind i, hvor de forskellige udstiller-segmenter nu var at finde.

Trenden: Virtuous
Virtuous var titlen på Maison&Objets trendsatsning denne gang, og manden bag var Vincent Grégoire fra trendbureauet NellyRodi.
På spørgsmålet om, hvad der var hans udgangspunkt for Virtuous, svarer han:
”De forstyrrelser – disruptions - der påvirker vores liv på daglig basis er nu blevet så store, at det, vi stor overfor, er nødvendigheden af at ændre tingene på alle niveauer. Vi må sætte en stopper for denne bevægelse imod en generel overstimulering. Vi har brug for nye regler, en renere etik, innovative løsninger i forhold til alternativ vækst og forbrugsmønstre. Der er presserende sociale elementer, man ikke kan ignorere. Respekt for vores medmennesker og for vores natur, at passe på vores naturlige ressourcer og formidling af viden til kommende generationer: Dette er udfordringerne i det 21. århundrede. Ved at fremme den gode cirkel skaber vi en ny dynamik, der i sidste ende vil gavne os alle”.

Hvilke værdier, tror du, er centrale i den proces?
”Vi har identificeret fire værdier. Ansvarlig produktion har stadig mere fokus på “håndværkerne”, det kunstneriske og fair trade med upcycling og reparation som upcoming trends. Miljømæssig ansvarlighed taler for en bæredygtig udvikling, alternative materialer og det potentiale, der findes i verdens have. Lokale produktioner og sourcing opstår i takt med behovet for at kunne følge et produkt og den voksende interesse for produkter, der er fremstillet lokalt. Sidst men ikke mindst gælder det respekten for vores medmennesker som den sociale dimension af produktionsprocessen”.

Hvordan vil de påvirke forbrugerne?
“Forbrugerne bliver stadig mere uddannede. Deres forventninger til de produkter, de kan købe, er den afgørende faktor, men samtidig en faktor, der hele tiden forandrer sig. Forbrugerne overvejer deres køb, og de finder ud af, at der er smartere og alternative måder at forbruge. I dag bliver brands udfordret af forbrugerne. Forbrugerne forventer løbende at blive opdateret på de seneste tilbud, og de forventer klare svar på spørgsmål som: Hvem har fremstillet dette produkt? Hvor, hvorfor, med hvad osv.?”.

Hvilken besked vil du gerne sende med dit trendområde?
”Trendområdet Virtuous sætter spørgsmålstegn ved sanserne, fornemmelsen af at være til nytte med en underspillet tilgang. Nye forbrugere vil forkæles, og de vil ikke føle sig skyldige over det. De ønsker at blive taget med på et eventyr, forstå processen og blive en hovedperson i historien. Derfor er der helt sikkert plads i designindustrien til for attraktive koncepter, der faktisk er ”virtuous” (dydige, red)”.

På Maison&Objet kunne man også finde trendområdet “WHAT’S NEW ?” med undertemaerne Share, Leisure, Decor og Care. Bag What’s New står Elizabeth Leriche fra “Studio Elizabeth Leriche”; François Bernard fra trendbureauet “Croisements” og François Delclaux fra “Un Nouvel Air”.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

30.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Pique Fleur vaser giver mange muligheder

25.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Hvorfor håndlavede produkter?

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023