Forbedret resultat for Linum

LINUM ændret sin forretningsmodel til at blive mere slutkundeorienteret.

Foto: Linum

Boligtekstilspecialisten og designvirksomheden LINUM steg markant med hensyn til salg i 2021, ligesom mange andre indretningsaktører gjorde under pandemien. 2022 var et hårdere år med faldende salgstal. Ved årets udgang kunne LINUM dog rapportere en markant stigning i indtjeningen sammenlignet med sidste år 2021, hvilket nu giver fortsat momentum fremadrettet. 

Siden 2018 har LINUM ændret sin forretningsmodel til at blive mere slutkundeorienteret, og i dag er webshoppen og salg via Amazon centralt for virksomheden. Derudover er LINUM gået fra omkring 5000 varer i sortimentet til 500 og driver i dag et klart nichetilbud på det europæiske marked. Kombinationen har blandt andet resulteret i en bedre margin, flere varer i omløb og større efterspørgsel efter bedst sælgende varer året rundt. 

"De ændringer, vi har implementeret, begynder at have en effekt, og det er bestemt synligt i 2022, hvor vi nogle gange taber et ret kraftigt salg, men stadig formår at gøre et så stærkt opsving på indtjeningssiden," siger Charlotta Dahlqvist, COO LINUM.

"Rekrutteringen af en international salgschef er afsluttet, og snart genstarter vi vores B2B-forretning, hvor vi primært fokuserer på Tyskland," afslører Charlotta Dahlqvist”.

LINUM har også arbejdet proaktivt på omkostningssiden i de senere år og truffet de nødvendige foranstaltninger allerede før pandemien. På det tidspunkt blev f.eks. europæiske datterselskaber lukket, og internationale agenturaftaler blev opsagt. I dag er mærket, ligesom mange andre svenske virksomheder, tvunget til at tage stilling til andre hårde spørgsmål som valuta og priser.

"Strategien er klar. Vi har besluttet så vidt muligt at lade priserne forblive uændrede. Med broderparten af vores omsætning ude i Europa styrkes vi som følge af euroens nuværende værdi. Vi vil derfor prioritere fortsat stor efterspørgsel efter vores produktudbud på vores udvalgte markeder og fortsætte med at arbejde på at nå ud til flere potentielle kunder, siger Susanne Holmberg, Head of Purchase and Business Control."

I løbet af efteråret genstarter LINUM sin B2B-forretning og føjer den til sin eksisterende forretningsmodel. LINUM har igen blikket rettet mod Europa, men vil primært henvende sig til nye kunder, der kan drage fordel af at levere LINUMs signaturprodukter.

-PF

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

16.10.2025Designbase.dk

JYSK tredobler bonus til butiksmedarbejdere efter rekordår

15.10.2025Designbase.dk

6 ting, du skal vide om danskernes forbrug på nettet

13.10.2025Designbase.dk

Generationsskifte har lige nu historisk gode vilkår

13.10.2025Designbase.dk

Konkursbilledet i Danmark: Stigning på 10 procent vækker bekymring

10.10.2025Designbase.dk

Fratræk din købsmoms på bogføringstidspunktet

08.10.2025Designbase.dk

Sådan kan AI skabe værdi og styrke konkurrencekraften i SMV'er

07.10.2025Designbase.dk

Sådan beskattes personalegoder i 2026

07.10.2025Designbase.dk

Et mere robust betalingsberedskab hilses velkomment

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023