Forbrugernes økonomiske forventninger er dalet: Har ændret købsadfærd

Forbrugernes forventninger til Danmarks økonomi er dalet. I takt med det har mange ændret købsadfærd, og ikke mindst tilbudsjagten er kommet i fokus hos mange forbrugere. Det oplyser en dansk detailkæde.

Det seneste år er Basic & More gået fra fire til 10 butikker. Foto: Basic & More.

Det er dyrt at være dansker i øjeblikket. 

Forbrugerne oplever fortsat høje priser, og deres forventning til Danmarks fremtidige økonomiske situation har været faldende de seneste fem måneder, viser nye tal fra Danmarks Statistik. 

Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen spiller det ind på danskernes forbrugsvaner, at mange går en dyr vinter i møde.

”Ud over et økonomisk pres fra energipriser og inflation skal mange i januar omlægge deres lån, som står til at blive dyrere. Det får i øjeblikket flere til at ændre købsadfærd, og mens nogle fravælger materielle goder, går andre på tilbudsjagt,” siger hun.

Blæst bagover
En massiv efterspørgsel på sænkede priser nikker man genkendende til hos den landsdækkende detailkæde Basic & More. 

Kæden sælger isenkram og boliginteriør, der blandt andet kommer fra overskudslagre, er fejlemballeret eller udgået.

­”Hver dag går gode varer til spilde og for at afhjælpe det, opkøber vi restpartier og overskudsvarer og sælger dem billigt til vores kunder. Vi havde forudset, at danskerne ville støtte op om vores koncept, men er blæst bagover af efterspørgslen på produkter med sænkede priser. Af samme årsag er vi alene i løbet af det seneste år vokset fra fire til 10 butikker med flere planlagte åbninger i pipeline,” siger Søren Bryske Larsen, administrerende direktør hos Basic & More.

Kvalitet i højsædet
Som et led i at spare penge oplever Basic & More, at mange danskere for tiden vægter kvalitet, hvor pengepungen tillader det.

”Kunderne ser en værdi i det holdbare og langsigtede, og de efterspørger især originale mærkevarer og godt design i en kvalitet og holdbarhed, de kender og er trygge ved,” siger Søren Bryske Larsen.

Selvom mange danskere fravælger store forbrugsgoder og har fokus på at spare penge i øjeblikket, betoner Kirsten Østergaard Poulsen en fortsat diversitet i forbrugeradfærden.

”Den seneste tid og sidste år med har ændret mange forbrugeres adfærd, men det er vigtigt at påpege, at vi ikke alle er ens, og vi agerer forskelligt i usikre tider. Vores købsadfærd er i høj grad linket til vores personlighed og værdier, så mens nogle for eksempel er åbne, nysgerrige og risikovillige, er andre bekymrede, påpasselige og tilbageholdende i købssituationer,” siger hun.

www.basicandmore.dk

 - HCL

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

03.11.2025Formland

Sponseret

MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

03.11.2025Designbase.dk

Private virksomheder øger deres grønne indkøb markant

03.11.2025Designbase.dk

Kan din lønfastsættelse klare ”velkommen på forsiden”-testen?

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S bringer EasyMotionSkin til Norden – ny æra for EMS-træning

27.10.2025Designbase.dk

Nye EU-regler om garanti og oplysninger i detailhandlen

27.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S og Haier Europe indgår strategisk partnerskab for at accelerere vækst og innovation i Norden

24.10.2025Designbase.dk

Flere gode nyheder til SMV’erne i ny finanslov

23.10.2025Designbase.dk

Nordiske virksomheder omsætter data til forretning

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023