Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group

Vildledende bæredygtighedsudsagn om Nettos ØGO-mærke fører til politianmeldelse.

Foto: 123RF.com

Salling Group A/S, der står bag butikskæden Netto, har markedsført Nettos egen serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark. Men bæredygtighedsudsagnet var baseret på en kåring fra en privat forbrugerundersøgelse og dermed kun et udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt Salling Group for vildledende markedsføring.

”Virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres. Der er i markedsføringsretlig sammenhæng en meget væsentlig forskel på, om en virksomheds produkter er bæredygtige eller af forbrugerne bliver opfattet som bæredygtige, ” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen, der politianmelder Salling Group for i Nettos opslag på sociale medier og i en tilbudsmail fra Netto+ at skrive ”ØGO indtager igen 4. pladsen blandt Danmarks mest bæredygtige brands”. 

Markedsføringen var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse egnet til at give forbrugerne indtryk af, at ØGO var blevet kåret som det fjerdemest bæredygtige mærke i Danmark. Men udsagnet var baseret på en spørgeundersøgelse blandt 10.000 danske forbrugere, som den private virksomhed SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index, har gennemført. Kåringen var derfor alene udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket.

Der stilles krav til virksomheder, før de må anvende bæredygtighedsudsagn i markedsføringen, og Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at det er vildledende markedsføring, når Salling Group benytter bæredygtighedsudsagn om ØGO-mærket i Nettos opslag på sociale medier og i en tilbudsmail fra Netto+. Det faktum, at ØGOs produkter er økologiske, kan efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke begrunde, at mærket markedsføres som bæredygtigt.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de udsagn, som Salling Group har benyttet i markedsføringen, er egnet til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af produkternes reelle klima- og miljøbelastning.

Endelig vurderer Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen er egnet til at forvride forbrugernes adfærd, fordi mange forbrugere har fokus på at vælge produkter, som bidrager til den grønne omstilling. 

Salling Group fjernede de pågældende opslag efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

17.09.2025Designbase.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group

16.09.2025Designbase.dk

Tilfreds med aftale om producentansvar

15.09.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Sommelier fra Michelin-restauranten Restaurant domæne vinder verdensmesterskab for unge sommelierer

15.09.2025Designbase.dk

Få styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

15.09.2025Designbase.dk

Konkursudviklingen for august 2025

12.09.2025Designbase.dk

Skattelettelser på vej til mange danskere

11.09.2025Designbase.dk

Salling skriver historie og slår dørene op i København

10.09.2025Designbase.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023