Formland er positiv for branchen

394 udstillere fik fremvist produktnyheder, inspireret og netværket med 9.000 fagfolk fra 27 lande på Formland. Udstillerne fremhæver endnu engang værdien af den personlige messedialog i mødet med kunderne - også i udfordrende tider. Messen tiltrak flere udenlandske indkøbere end sidst, og købelysten fulgte med ind over landets grænser.

Fra Formlands trendområde Modern Nomad. At lilla og gul er blandt de nye farver til efteråret, afspejles tydeligt. Foto: Pia Finne.

9.042 besøgende indkøbere, stylister, influencere og andre branchefolk besøgte denne gang Formlands 394 udstillere fordelt på 10 haller i MCH Messecenter Herning. Udover sæsonaktuelle nyheder indenfor alt fra boligtilbehør og blomsterdekorationer til smagfulde produkter kunne de besøgende hente inspiration i trendområder og et væld af topaktuelle talks og workshops.

Også de naturlige nuancer, der spiller fint op til bæredygtigheden, er en del af trenden. Foto: Pia Finne.

Lilla var klart trendfarven. Og i alle nuancer fra den lyse lavendel over dyb lilla til bordeaux. Gul og i øvrigt hele pastelpaletten var også taget i brug for at skabe liv og lys i efterårets og vinterens boliger, og naturligvis var det naturlige udtryk; rå keramik og stentøj og nuancer af jord og ler og en del af den trend, der også omfatter bæredygtigheden.

Maksimalisme frem for minimalisme. Der er gang i farverne, de spiller op til hinanden og står som kontraster eller som en blødere forlængelse af hinanden, stilarter mikses og vintage spiller op til det nye, moderne.

Det var også temaet på en trendtalk, som Mads Arlien-Søborg havde med trendeksperterne Stefan Nilsson og Niki Brantmark.

Maksimalisme bliver ”the new normal”, og den er mere en livsstil og en megatrend end en forbigående stil, var de tre enige om.

”Maksimalismen er en reaktion på minimalismen; på det almindelige, det lidt kedelige og det helt stilrene hjem. Men det handler om et mindset. Nu keder vi os, og derfor leger vi med det eklektiske”, lyder det fra Stefan Nilsson. Han ser farver på farver, regler, der brydes og masser af personlighed. ”Man går med de farver, man elsker, der er masser kontraster og masser af planter. Det handler om leg med indretningen, vi vil have storytelling, og vi vil have eventyr. Her ses vintage og reuse, og det handler i høj grad om at indrette sig anderledes. Men man skal forstå stilen, ellers fejler man”, slår Stefan fast. Og de tre er enige om, at det handler om at komme ud af sin komfortzone, lade sig inspirere af interessante mennesker og følge dem.

Foto: Pia Finne.

Messerne er en ideel platform

Over de seneste år har der været en del snak i branchen omkring messernes berettigelse, men bl.a. Peter Maae Jensen, CEO hos aida slår fast, at messemediet er en ideel platform for de personlige dialoger i en verden i forandring.

”Vi har brug for de store messer som Formland, og messen er gået godt for os. Netværksmæssigt betyder Formland meget - hele branchen og stort set alle kæder er samlet her”, siger han, og han suppleres af Jan Engelbrecht, CEO hos Eva Solo: ”Det har været rigtig fint. Vi kom med dæmpede forventninger grundet markedets tilstand og verdens udvikling, men der er en stor tro på fremtiden, og vi har mødt nogle fantastisk positive kunder, så vi tror på, at det bliver jul i år. Det har været rigtig dejligt.

Det, der betyder noget for os, er, at der kommer kunder, der har den rette indstilling, og som tror på, at de kan sælge varerne. Det betyder rigtig meget, at vi får vist vores varer. Selvfølgelig vil vi gerne have noget salg, men vi vil også gerne inspirere butikspersonalet og vise, hvordan vores produkter ser ud, hvordan de kan udstilles og hvilke værdier, vi har. Og det er Formland et supergodt sted til”.

Også Michelle Bergø, Head of Sales, Rosendahl Design Group er tilfreds:

”Formland er vigtig for os, fordi alle vores kunder er samlet her, og jo flere udstillere, der indfinder sig, desto større incitament er der for kunderne til at komme.

Formland giver os muligheden for at vise vores produkter over for vores kunder i et stort miljø, og det betyder meget for os. Her kan vi fremvise væsentligt mere, end vi kan have med i en kuffert rundt til kunderne.

Det er gået rigtig godt, og der er masser af solstrålehistorier - først og fremmest er vi på kort tid nået ud til mange fede og fantastiske kunder. Og selv om flere mærker lidt mudder i markedet, tror alle på, at det alligevel bliver jul. Ikke kun interiør, men også meget andet inden for design og livsstil”.

At udstillerne fremhæver værdien af det personlige møde med kunderne, glæder administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.

”Hver eneste messe er noget særligt. Også denne 76. udgave af Formland, som blev gennemført i en tid med mange forandringer og udfordringer og en tid, hvor verden virkelig bevæger sig. Derfor glæder vi os over de positive tilbagemeldinger, og som messemand glæder jeg mig i særdeleshed over bekræftelsen af messemediets styrke”, siger Georg Sørensen og glæder sig over, at Formland igen har været rammen for udstillernes og de besøgendes dialoger og forretninger.

Øget udenlandsk interesse fra 27 lande

Formland blev besøgt af 653 udenlandske indkøbere fra 342 virksomheder og er med 50 % fremgang siden sidst kommet styrket tilbage, hvilket bekræftes af udstillerne, der melder om øget udenlandsk interesse.

”Vi har fået en del nye tyske kunder og også flere franske, der har prioriteret Formland over deres hjemlige messe, fordi de her kan få et perfekt overblik over de danske brands. Derudover har vi fået nye kunder fra Island, England og Færøerne og selvfølgelig Norge og Sverige, siger Rachid Moula, CEO, H. Skjalm P., og samme budskab lyder blandt andre fra Birger Nielsen fra Present Time Holland: ”Jeg havde skruet ned for forventningerne, fordi tiden er, som den er, men det er gået godt, og fremmødet har været pænt. Der har hersket en større positivisme, end jeg havde regnet med, og det er tydeligt, at folk tror på fremtiden.

Formland har en fantastisk stor værdi for os. Vi møder mange nye kunder på messen - i år ikke bare fra Danmark, men også fra lande som Norge, Tyskland, Grønland og Færøerne. I det hele taget er messen en perfekt platform at lave nye bekendtskaber på.

Formland betyder utrolig meget for os netværksmæssigt og messen er vigtig ikke mindst i trængselstider, hvor det er ekstra vigtigt, at branchen står sammen. Det personlige møde er mere vigtigt end nogensinde”.

Nye Formland-datoer i 2023

I 2023 sker der som bekendt ændringer i messedatoerne for Formland, både når det gælder ugedagene og antallet af dage, messen varer.

Fra januar 2023 vil messen finde sted søndag, mandag og tirsdag.

Det sker for at fremadrettet at skabe en mere intens messe, og samtidig sørger man dermed for, at Formland ikke kolliderer andre, internationale messer.

“Det er en stor og velovervejet beslutning, der har været længe undervejs. Men da Ambiente valgte at flytte deres messe til uge 5, var det det sidste skub, vi manglede for at tage en beslutning. Derudover har vi lyttet til det stigende ønske om at skabe endnu mere intensitet og liv i løbet af messedagene, hvilket betyder, at vi har kortet en dag af programmet,” fortæller Flemming Andersen projektleder på Formland.

I 2023 er de nye datoer:

Formland Spring: 29-31. januar 2023

Formland Autumn: 20.-22 august 2023

Artikler

22.09.2023|Designbase.dk

Forbrugerombudsmanden: Virksomheder med digitale løsninger skal huske lovgivningen

22.09.2023|Designbase.dk

Når funktionalitet og æstetisk forenes

21.09.2023|Designbase.dk

Royal Copenhagen udpeger Jasper Toron Nielsen som ny Kreativ Direktør

21.09.2023|Designbase.dk

Sensommerdrømme

21.09.2023|Designbase.dk

Versace kommer til Norden

20.09.2023|Designbase.dk

Kontrasten er inspirationsgrundpillen i ny kollektion hos Paper Collective

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023