Historien skal fortælles

Mario Trimarchi er hjernen bag Alessi’s nye visuelle identitet, han har skabt virksomhedens ”Super & Popular”-koncept og designet produkter. ”Jeg tænker altid i helheder. I produkt, emballage og kommunikation. For det handler om, at der skal fortælles en historie. Det er den, forbrugerne køber”, siger Marco Trimarchi.

Marco Trimarchi..

Mens vi taler, sidder han og tegner og laver små skitser, der spiller op til ordene, og man fornemmer klart, at Mario Trimarchi udtrykker sig allerbedst igennem sin pen og på et stykke papir. Men når det er sagt, er Mario Trimarchi, der er hjernen bag Alessi’s visuelle identitet, deres ”Super & Popular” koncept og flere velkendte Alessi-produkter, uhyre inspirerende og spændende at tale med.

V i mødtes i forbindelse med præsentationen af Alessi’s nyeste kollektion i København, og selv om der sad et helt rum af pressefolk og ventede på den lille italiener, tog han sig – på ægte sydeuropæisk vis - god tid til at fortælle om sit arbejde med Alessi.

Mario Trimarchi er arkitekt og designer, og i 1999 etablerede han designstudio Fragile i samarbejde med Frida Doveil.

Gennem årene har de arbejdet meget med corporate identity ud fra ideen om, at ethvert projekt skal være en del af en historie. Over årene har Marco Trimarchi dog arbejdet med alt fra design og grafiske elementer til kommunikation og fotografi, og således har han ud over Alessi også arbejdet med bl.a. Poste Italiane, Banca Intesa, Cariparma, Olivetti og X Venice Architecture Biennale.

Jeg tager designet hele vejen
Han begyndte at arbejde med Alessi for seks-syv år siden, og han har skabt den ikoniske serie La Stansa dello Scirocco af skåle, fade, lamper og bakker, Intano vasen og Ossidiana espresso kaffekanden.

”Når jeg arbejder med et design, tager jeg det hele vejen. Jeg står for designet, men også for emballagen, kommunikationen med videre”, fortæller Marco Trimarchi.

Det førte til, at han blev manden bag Alessi’s store satsning “Super & Popular”-kollektionen, der består af små designmesterværker gennem tiderne, som Marco Trimarchi har givet nyt liv igennem storytelling og emballage.

”Når forbrugerne i dag køber et produkt, køber de i lige så høj grad historien bag. Derfor er mit mål at fortælle den historie. Det koster ikke mere, og forbrugeren for meget mere ”value for money”.

Således har han designet emballagen, så den kan ses på 10 meters afstand i butikken, og på 10 cm. afstand, når man læser den, og den kan vendes, så der kan skabes nye udtryk på butikkernes hylder og dermed nyt liv i butikken.

Med konceptet vil Alessi kommunikere ikke bare et produkt, men en designer, en mission og en vision på produktets æsker, og dermed give næring til tanken om, at man ikke behøver opfinde nye produkter hele tiden, når de gamle klassikere sagtens kan omsættes til nye kontekster og brugsbehov.

Bæredygtigt design
Selv kalder Marco Trimarchi ”Super & Popular” for bæredygtigt design, fordi det handler om design, der holder – ikke mindst på grund af historien bag og designets ansigt.

I ”Super & Popular”-kollektionen findes omkring 70 designobjekter, der repræsenterer nogle af Alessi’s mest spændende projekter, og under ledelse af Marco Trimarchi relanceres de nu med det mål at skabe bevidsthed omkring designikonerne og historierne bag dem - ikke mindst blandt den unge målgruppe.

Blandt de ikoniske produkter i serien er “9090” espresso coffee maker af Richard Sapper, “Anna G.” proptrækkeren designet af Alessandro Mendini i 1994, den tidløse netkurv fra 1948, fuglefløjtskedlen design af Michael Graves i 1985, så vel som “Girotondo” bakken designet af King Kong i 1989, “Juicy Salif” citruspresseren af Philippe Starck fra 1990, og elektrisk kedel af Wiel Arets fra 2009.

”Vi viser hvert produkt ”backstage”. Den nye emballage viser billeder af produkterne i omgivelser, de er tænkt i, og på emballagerne står citater af designerne. Emballagen giver herudover information og inviterer forbrugeren til at lære mere om designikonerne på et website, hvor der vises små filmsekvenser, fortælles anekdoter og vises interviews (www.alessi.com/superandpopular)”, fortæller Mario Trimarchi, mens han skitserer måden emballagerne kan beskues på - langt fra og tæt på – på sin blok, der hele tiden ligger foran ham.

Som papir der flyver væk
Marco Trimarchis nok mest markante design for Alessi er La Stansa dello Scirocco-serien.

”Jeg blev grebet af ideen om papir, der flyver væk, og lander helt tilfældigt”, forklarer han om designet, og så holder han af legen med lyset og skyggerne, der hele tiden ændrer sig med designet, og dermed ændrer udtrykket i designet.

I serien findes en orkidévase, og det er helt bevidst fra Marco Trimachis side.

”Man køber en smuk orkidé, og så anbringer man den i en plasturtepotte med en plaststang. Min vase siger til orkidéen ”læn dig her”, og skaber en smuk ramme om blomsten”.

Og det er netop det, det handler om for Marco Trimarchi; at skabe helhederne, at skabe fortællingerne og at give forbrugerne såvel som de ansatte i butikkerne de historier, der ligger bag de smukke produkter.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

30.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Pique Fleur vaser giver mange muligheder

25.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Hvorfor håndlavede produkter?

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023