Hun er en popcornmaskine af ideer

Fra keramik til træ: The Clay Play skaber nye kreative flag – og Hamonoya tager dem ud på det skandinaviske marked. Med det får Annemette Klit-Nygaard frigivet tid til at koncentrere sig om det kreative. Men stilen vil ikke ændre sig: ”Jeg laver ting, der får folk til at smile, og jeg kan ikke lade være med at putte et ’hov!’ eller et lille skævt glimt ind,” siger hun.

Annemette Klit-Nygaard startede en dille i Danmark, da hun lancerede sine skæve, anderledes flag i keramik. Nu har keramikflagene fået fine søskende i træ. Foto: The Clay Play

Det hele begyndte med leg, ler og lysten til at skabe noget, der gjorde folk glade. I dag er The Clay Play blevet et navn, mange kan huske – ikke mindst fra tv-programmet Løvens Hule, hvor Annemette Klit-Nygaard fik to løver med på ideen om de keramiske, skæve, anderledes flag, der i øvrigt blev starten på en regulær trend. Nu udvider virksomheden med endnu en farverig nyhed: Håndmalede træflag, der forener dansk tradition med kreativt design. I front står stadig Annemette Klit-Nygaard – og hun har netop indgået et distributionssamarbejde med Hamonoya, der skal føre produkterne ud til designelskere i Danmark, Norge og Sverige.

”Jeg har været vant til at lave alting selv, så det har også været en proces at lære at udlicitere noget af arbejdet. Men det giver mig mulighed for at fokusere på det, jeg brænder for – nemlig det kreative,” siger hun.

Inspirationen til flagene kom naturligt: ”Vi har en helt særlig flagtradition i Danmark. Vi stiller flag på bordet til fødselsdage og jul som et symbol på glæde og fællesskab. Det ville jeg gerne tappe ind i – og give mit eget, legende bud på.”

Annemette Klit-Nygaard. Foto: The Clay Play

Vi havde bestemt også tradition for at bruge Dannebrog før Annemette kom til med sine keramikflag, men der er ingen tvivl om, at tilgangen til flaget før Annemette var mere alvorlig. ”Der er meget identitet i vores Dannebrogsflag, derfor havde jeg lyst til skabe et flag, der signalerede, at her er der er højt til loftet, at vi er rummelige og lidt skæve.”

Forfatteren Ole lund Kirkegaard har inspireret Annemette. ”Han har formet mig rigtig meget med sin kærlighed til skæve eksistenser. Jeg har aldrig selv været som alle andre, og det er vigtigt at for mig at kommunikere ud: Det er OK at være lidt skæv, også selv om du ikke er som alle andre,” forklarer Annemette med et smil.

Hun ved godt, at keramikflagene er blevet efterlignet. ”Der er kommet mange kopier, og det er svært at være unik. Men jeg er stolt af, at jeg satte noget i gang og ikke mindst at så mange danskere nu laver keramikflag på hobbyplan.”

Men måske netop derfor er det også rigtig fint, at Annemette nu rykker videre til træflagene.

”Jeg synes, det er mega spændende at arbejde i andre materialer – selvom det har været en lang proces,” fortæller Annemette, og man fornemmer begejstringen, når hun beskriver de nye flag: lavet i FSC-certificeret træ, håndmalede i moderne udgaver af det klassiske Dannebrogsflag.

Stolthed over håndværket

Produktionen af flagene foregår i Vietnam, og det er ikke tilfældigt. ”Jeg har været i mange dialoger med producenter og endte med en samarbejdspartner, hvor både kvaliteten og arbejdsforholdene var i orden. Da jeg så deres værksted, blev jeg helt forelsket,” fortæller Annemette. ”Det betyder meget for mig, at det er ordentlige forhold, og at jeg kan stå på mål for det, vi sender ud.”

Hun lægger ikke skjul på, at det har været en stor rejse – både praktisk og mentalt – at slippe noget af kontrollen og fokusere på at være designer. ”Men det er også derfor, det her føles som det rigtige tidspunkt at indgå samarbejdet med Hamonoya.”

Et naturligt match

Eva Veileborg Hald fra Hamonoya har fulgt The Clay Play siden Løvens Hule, hvor Anne Stampe valgte at investere i The Clay Play. ”Anne Stampe kontaktede mig dengang og spurgte, om jeg ville være med – og jeg har fulgt hende og virksomheden tæt lige siden,” fortæller Eva.

”Det er helt naturligt, at vi nu tager næste skridt og bliver distributør på det nye træsortiment. Flagene er både unikke og serieproducerede – og rammer perfekt ned i en nordisk stil med leg, farver og humor. Det er produkter, der taler til både Bahne, Salling, Imerco, Kop & Kande og designbutikker med interiørfokus,” siger Eva og tilføjer: ”Vi har logistikken, lageret og setuppet til at håndtere det – og Annemette får tid og ro til at være kreativ.”

Det er netop friheden, der fylder hos Annemette. ”Jeg er en popcornmaskine af idéer,” griner hun. ”Hvis jeg ikke hele tiden skulle tænke på salg og logistik, kunne jeg skabe meget mere. Det her samarbejde frigiver mig – og det er det, jeg har længtes efter.”

Vi elsker at fejre med flag i Danmark. Foto: The Clay Play

Annemette har stadig sin keramikproduktion, og hun er heller ikke færdig med flagene endnu: ”Der er masser at tage fat på. Nye former, nye farver. Men også helt nye designprodukter. Jeg vil gerne arbejde videre med træ, men også gerne tekstiler og genbrugsmaterialer. Jeg har tusind idéer, og jeg vil kigge ind i, hvad synes jeg er interessant, og hvor kan jeg se et hul i markedet. For mig er det vigtigt at komme op med noget, der er nyskabende, og vinkle det så det har sit eget udtryk.” 

Stilen vil dog altid være den samme: legende, lidt skæv og med masser af personlighed. ”Jeg har stor respekt for stramt, nordisk design – men det er ikke mig. Jeg laver ting, der får folk til at smile. Og jeg kan ikke lade være med at putte et ’hov!’ eller et lille skævt glimt ind.”

En platform og et springbræt

Deltagelsen i Løvens Hule har været en gamechanger. ”Det gav en kæmpe opmærksomhed – og vi kom med noget, folk ikke havde set før. Mange kan stadig huske flagene og programmet. Det har virkelig været et løft,” siger Annemette og tilføjer: ”Vores omsætning blev på kort tid mere end fordoblet siden. Det har været helt vildt.”

Med samarbejdet med Hamonoya og det nye materialeskifte ser fremtiden lys og fuld af muligheder ud for The Clay Play. ”Jeg håber, vi kan skabe et stærkt samarbejde, hvor jeg kan koncentrere mig om det, jeg er bedst til, og Hamonoya tager sig af salget og markedsføringen; det, de er gode til,” slutter Annemette.

Eva Veileborg Hald supplerer: ”Vi tror på både brandet, produkterne og personen bag. Det her er starten på noget, der kan blive rigtig stort – ikke bare i Danmark, men i hele Norden.”

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: The Clay Play

Foto: The Clay Play

Foto: The Clay Play

Foto: The Clay Play

Relateret indhold

01.07.2025Designbase.dk

Hun er en popcornmaskine af ideer

30.06.2025Designbase.dk

SaloneSatellite 2026: En invitation til den næste generation af designere

26.06.2025Designbase.dk

En kreativ scene i bevægelse

25.06.2025Designbase.dk

Et stadig mere bæredygtigt Salone

24.06.2025Designbase.dk

idd köln i ny, opdateret udgave

23.06.2025Designbase.dk

Helsinki Design Week fejrer 20-års jubilæum

19.06.2025Designbase.dk

Er 3 daysofdesign ved at være for stort?

17.06.2025Designbase.dk

Broste Copenhagen sælger sin andel af Kristina Dam Studio

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023