Julestemningen er positiv
Sirius Home forventer en stærk julehandel. ”Forbrugerne søger lys, fællesskab og bæredygtige løsninger” siger Stig Gerlach indehaver af Sirius Home, og et af de mennesker i Danmark, der har størst erfaring med julen.
Foto: Sirius Home
Når man taler jul i interiørbranchen, er der få, der har fingeren så meget på pulsen som Stig Gerlach, indehaver af Sirius Home. Med mere end tre årtiers erfaring i at skabe lys og stemning til den mørke tid, følger han både det danske og internationale marked tæt – og hans forventninger til årets julehandel er absolut optimistiske.
”Jeg tror, vi går en rigtig god jul i møde. Forbrugerne har fået købelysten tilbage, og vi mærker en klar positivitet fra butikkernes side. Mange har nu fået arbejdet varelagrene ned efter corona og energikrisen i 2022-23, og det giver plads til at investere i nye produkter,” fortæller han.
”Jeg tror, vi går en rigtig god jul i møde. Forbrugerne har fået købelysten tilbage, og vi mærker en klar positivitet fra butikkernes side," siger Stig Gerlach. Foto: Sirius Home
Ifølge Stig Gerlach er der samtidig en større samfundsmæssig bevægelse på spil: ”Julen kommer til at betyde endnu mere i fremtiden. Når verden omkring os er præget af usikkerhed, så samler vi os om det nære, fællesskabet og stemningen i hjemmet. Det gør julen og i det hele taget vinterhyggen til en central del af den mørke tid.”
Fra jule- til Vinterlys
Sirius Home har i mange år været kendt for sine dekorative juleprodukter, men i dag fylder det, Stig kalder vinterlys, stadig mere.
”Julen er en glædesperiode, men behovet for lys rækker langt ud over december. Vi ser, at folk tænder lys i hele den mørke tid – allerede i efteråret og helt frem til foråret. Det er blevet en ny definition af, hvad lys kan. For os udgør vinterlys i dag omkring 60 procent af omsætningen, mens 40 procent er på Living sortiment til inde- og udemiljøet. Den kombination er meget stærk,” forklarer han.
Efter tre hårde år præget af energikrise og afdæmpet forbrug er tendensen vendt. LED-lyskæder, som Sirius arbejder med, har vist sig at være langt mindre energikrævende, end mange forbrugere tidligere troede. ”Folk har fundet ud af, at LED ikke er så dyrt, og det har givet et løft i hele Europa,” siger han.
Sirius har udviklet en ny teknologi, hvor LED-lyskæderne kun bruger 0,02 watt – en strømbesparelse på 25 procent i forhold til tidligere modeller. Samtidig satser virksomheden stort på genopladelige produkter, blandt andet inden for LED-vokslys.
Miljø, sundhed og nye teknologier
En af de stærkeste drivkræfter bag Sirius udvikling er miljø- og sundhedshensyn. Stig peger på, at mange europæere i dag er langt mere bevidste om indeklimaet – og de risici, levende lys kan medføre.
Pingvinen Lou. Foto: Sirius Home
”Vi samarbejder med Lungeforeningen og har stort fokus på, hvor usundt levende lys faktisk er. Samtidig er brandsikkerhed en vigtig faktor, både i private hjem, i offentlige institutioner, på skoler, hospitaler og plejehjem og i virksomheder. Derfor ser vi en klar bevægelse væk fra levende lys og over mod LED-vokslys,” siger han.
”Vi ser det som fremtiden, men det er en sej kamp at vinde forbrugernes hjerter. Mange er vant til at bruge batterier. Vi arbejder derfor på at gøre det så nemt som muligt ved at sælge lysene i pakker med oplader. Men det kræver en holdningsændring. Forbrugerne skal lære at se på genopladelige LED-lys som på mobiltelefoner, som man jo heller ikke skifter batteriet i men genoplader, og jeg er sikker på, at på sigt vil folk se det som en selvfølge,” siger Stig, og han mener også, at butikkerne har både et ansvar og en opgave i forhold at knække koden hos forbrugerne. ”Der skal ganske enkelt information til,” mener han.
Kunstige juletræer med LED-lys i raketfart
En anden produktkategori, som Sirius oplever eksplosiv vækst i, er kunstige juletræer. ”Det er helt klart den produktgruppe, der vokser mest lige nu. De bedste kunstige træer ser utroligt naturtro ud, og de løser flere udfordringer på én gang. For folk med bl.a. lungesygdomme er det et sundere alternativ, fordi man slipper for at få de svampesporer, der er i levende træer, ind i
Foto: Sirius Home
boligen. Hertil kommer bæredygtigheds- og holdbarhedsaspektet i forhold til at fælde levende træer og transportere dem for at have dem stående i stuen i få uger – faktisk giver kunstige træer bedre mening,” siger han.
En virksomhed med hjertet på rette sted
Selv om Sirius er en international virksomhed, lægger Stig vægt på, at man som brand har et ansvar i det samfund, man er en del af. Derfor støtter Sirius en række velgørende initiativer, blandt andet i samarbejde med Muskelsvindfonden, Lungeforeningen, Team Rynkeby og Smilfonden for kræftramte børn.
”For os handler det ikke kun om forretning. Vi vil gerne være en virksomhed, der bidrager positivt til samfundet og til mennesker, der har brug for en hånd. Det er en hjertesag for os,” siger han.
Foto: Sirius Home
At Sirius er lykkedes med at holde sig relevante gennem 35 år, skyldes ifølge Stig en kombination af konsekvent produktudvikling og blik for tidens tendenser.
”Vi arbejder med farver, former og lysnuancer, men også med hele fødekæden – fra materialer og emballage til energiforbrug. Vores styrke er, at vi selv udvikler vores produkter og hele tiden søger teknologiske forbedringer. Det gælder alt fra SOLAR og lavenergi produkter til genopladelige produkter som ses i vores fremadrettede produktudvikling og nyeste kollektioner. Faktisk tror vi på, at markedet kun kan gå én vej – opad,” slutter Stig Gerlach.
Foto: Sirius Home
Mie kalenderlys. Foto: Sirius Home
Laklys. Foto: Sirius Home
Foto: Sirius Home
Foto: Sirius Home
Foto: Sirius Home
Foto: Sirius Home