Maison&Objet bygger på et stærkt fundament
Maison&Objet Paris kunne melde om 54.000 fagbesøgende denne gang. Og med et fokus på en ny organisationsstruktur vil man fremadrettet styrke DNA'et fra den førende B2B-messe dedikeret til dekorations-, livsstils- og designmarkedet i Frankrig
På trods af en udfordrende økonomisk og politisk tid, både i Frankrig og internationalt, var Maison&Objet en succes, og man byggede videre på de kraftfulde fundamenter på messen, der fejrer sit 30-års jubilæum i år.
54.000 fagfolk besøgte messen, og på udstillersiden præsenterede messen næsten 2.300 mærker i sine haller, hvilket var et fald på 14 % sammenlignet med september 2023. Fald kan ifølge Maison&Objet i høj grad tilskrives den "negative omtale" omkring virkningen af de olympiske lege, hvilket førte til, at nogle mærker ikke deltog denne gang.
Næsten 58% af udstillerne kom fra udlandet og 27% var nye mærker.
”Vi indfriede vores løfte om at tilbyde konceptbutikker, stormagasiner og uafhængige butikker muligheden for at overraske deres kunder med et nyt og varieret sortiment af produkter til juletiden. På besøgssiden afspejler faldet på 10% de nuværende vanskeligheder på markedet. Der var dog mærkbare forskelle i køberprofilerne på messen. Mens detailhandlernes adfærd med et fald på 12% afspejler den turbulente kontekst, de opererer i, især i Europa, viser fagfolk indenfor HoReCa-sektoren fornyet interesse med 16.500 unikke besøg på dette års messe”.
En kortlægning af de besøgende afslører også positive indikatorer for brands med en betydelig vækst i antallet af besøgende fra Indien (+16 %), hvor USA, Mellemøsten og Korea forbliver på samme niveau som i september 2023. Det viser interessen for showet fra projektudviklere samt luksus- og premiumbutikker, der aktivt søger nye produkter og inspiration.
I Europa er Belgien, Italien og Tyskland de førende besøgende lande på messen, men der var 83 besøgende fra Danmark. Endelig bemærkede mange udstillere kvaliteten og de friske perspektiver hos de besøgende, hvor nogle besøgende bekræftede betydelige indkøbsbudgetter.
Septemberudgaven i tal MOM (Maison&Objet And More)
- 3 millioner besøg om året
- 342 000 professionelle købere
- 60 % detailhandlere
- 40 % projekterende
- 6000 brands
Kreativt vovemod, nye talenter og nye ideer
Messen bød på et kreativt og dejligt frisk pust, der slog dørene op for friske ideer, store ambitioner og ønsket om at genopdage ægte frihed og en meningsfuld livsstil.
Designet omkring det tema, der er defineret af Peclers Paris-bureauet, TERRA COSMOS, leverede showets indhold og events med løftet om en rejse fra jorden til månen. Legemliggjort i trendområderne What’s New? In Decor – iscenesat af Elisabeth Leriche, og What's New? In Retail, orkestreret af François Delclaux, blev de besøgende ført gennem fordybende oplevelser med nye produkter skabt af messens udstillere, de brands, der var til stede ved MOM og Paris Design Week-deltagere.
Elizabeth Leriche fortalte historien om en odyssé nedsænket i stjernerne og fremhævede både futuristiske linjer og enestående håndværk. Ved at kombinere magi og teknologi afslørede den de æstetiske påvirkninger, der vil skabe ønskværdige fremtider: materialer, teksturer, volumener, mønstre og farveovergange i en fordybende rejse med fem spatiotemporale kapsler.
François Delclaux's What's New? In Retail er et strategisk værktøj, der er skræddersyet til den inspirerende økonomiske virkelighed i hver enkelt butik, med et udvalg, der kombinerer årets fremragende nye produkter med de benchmark-produkter, der har gjort butikkerne så succesfulde. Detailhandlere kunne også drage fordel af "klar til brug" rådgivning og bedste praksis fra førende brancheeksperter på 24 coachingworkshops, der dækkede de vigtigste spørgsmål for at skabe vækst i butikken.
Belgiske Lionel Jadot blev kåret til årets designer, og han stod bag en vision af morgendagens hotel i sin What's New? In Hospitality. Omgivet af omkring 20 værksteder og designere, som han havde samlet i sit kreative laboratorium i Zaventem, genbesøgte designeren, hvad et hotelværelse og en lobby kan blive, i et zero-waste-projekt, et enestående engagement, der harmonisk balancerer en meget inspirerende vision og upcycling.
Som en del af udviklingen af Maison&Objet-showet er september også den udgave, der sætter fokus på den unge generation af design, nye internationale talenter og inspirerende overraskelser. Rising Talent Awards: Nordic Countries præsenterede talenter fra Norge, Finland, Sverige, Danmark og Island.
Udviklingsstrategien på Maison&Objet
I løbet af det seneste år har Maison&Objet-teamene aktivt lyttet til kunder – brands og besøgende – for bedre at forstå deres behov, så de kan identificere specifikke forventninger til hver af januar- og september-udgaverne.
Det var det, der fik Mélanie Leroy og SAFI-teamene til at begynde med at styrke det grundlæggende i Maison&Objet: At berige messen i flere kategorier, udvikle sit internationale fællesskab af kvalificerede købere og mere end nogensinde være benchmark-begivenheden for nye livsstils- og dekorationstrends. De to udgaver med en fælles base vil blive adskilt fra hinanden ved specifik markedsindsigt for at supplere hinanden og yde effektiv støtte til kundernes forretningsvækst.
Januar tegner til at blive den messe, hvor man for alvor vi se de ændringer, der blev iværksat i september.
Messen vi bestå af 15 sektorer med et særligt fokus på HoReCa-sektoren med en What's New? In Hospitality fortolket af et ungt fransk talent, som vil bidrage til showets trendy vision med deres to What's New? In Decor og What’s New? In Retail med fokus på henholdsvis livsstil og collectors-design: Limited editions, der viser specifik knowhow, løfter håndværket og skubber grænserne for materialer.
Cook&Share med sit udvidede sortiment af serviceprodukter og arrangementer vil udelukkende blive holdt i september. . Home-afdelingen vil give et nyt bud på design med førende mærker og unge internationale designere. Rising Talent Awards og Future on Stage-programmerne vil være forbeholdt dem.
"Sammen med alle vores teams er vi mere fokuserede end nogensinde på at levere praktiske løsninger på vores kunders behov i et hurtigt skiftende marked. Udviklingen af vores model har været under overvejelse i flere måneder, og for at gøre den håndgribelig er vi nødt til at bevæge os fremad i etaper. Efter en overgangsmesse i september 2024 ser jeg frem til at dele grundlaget for den nye strategi i januar”, siger Mélanie Leroy, Managing Director of Maison&Objet and SAFI.
”Den næste udgave vil også markere styrkelsen af Women&Design by Maison&Objet-netværket, som vi netop har lanceret, et projekt, der ligger mit hjerte særligt nært. Ved at åbne det op for resten af verden sigter vi mod at blive et vigtigt redskab til at identificere innovative projekter, der ledes af kvinder, og til at øge profilen for, forbinde og tilskynde til dialog mellem kvindelige fagfolk i vores sektor”.
Mellem messerne og for bedst muligt at forberede sig til årets udgang, vil de 3 millioner indkøbere, der er tilsluttet MOM – Maison&Objet & More – platformen, som har oplevet en vækst på 3%, være i stand til at finde messens 400 udstillere blandt et voksende udbud af mere end 3.000 brands online.
Maison&Objet vil finde sted fra 16. til 20. januar og fra 4. til 8. september 2025.