Pas på med greenwashing
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at det var greenwashing, da Profil Optik, som er markedsførte briller som klimavenlige og bæredygtige, og som værende fremstillet af genanvendt plast opsamlet fra havet.
Foto: 123RF.com
Forbrugerombudsmanden er opmærksom på greenwashing, derfor skal man som både leverandør og detailhandler være opmærksom på, hvad man skriver. Man kan komme til at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning med sine klima- og bæredygtighedsudsagn.
Det har optikerkæden Profiloptik netop måttet sande, da man markedsførte en brilleserie som fremstillet af 100 procent genanvendt plast fra havet - blandt andet fra gamle fiskenet, som fiskere samlede op i Middelhavet. Det var dog Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det på baggrund af virksomhedens dokumentation ikke med tilstrækkelig sikkerhed kunne lægges til grund, at den plast, som brillerne blev fremstillet af, rent faktisk havde været i havet og senere var blevet opsamlet fra havet. Det fremgik i stedet af den indsendte dokumentation fra Profil Optik, at brillerne består af plasttypen PA-6 fra gamle fiskenet, som producenten af brillerne fik fra en leverandør. Det fremgik dog ikke, hvordan leverandøren anskaffede de gamle fiskenet, herunder om fiskenettene blev opsamlet fra havet. Sporbarheden af plasten var dermed ikke dokumenteret, og derfor vurderer Forbrugerombudsmanden, at markedsføringsloven blev overtrådt.
Forbrugerombudsmanden vurderer ligeledes, at det var vildledende og i strid med markedsføringsloven, at Profil Optik markedsførte brillerne som klimavenlige og bæredygtige, da Profil Optik ikke med tilstrækkelig sikkerhed kunne dokumentere, at brillerne består af plast opsamlet fra havet, og da der stadig er aspekter i brillernes livscyklus, som påvirker klimaet og miljøet negativt, selvom brillerne er produceret af genanvendt plast fra fiskenet.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling på baggrund af en klage fra Forbrugerrådet Tænk, og orbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
”Virksomheder skal have dokumentationen i orden, når de markedsfører sig med, at deres produkter er gode for miljøet. Hævder en virksomhed, at dens produkter at fremstillet af plastik hevet op af havet, skal virksomheden naturligvis kunne dokumentere dette.”