Politianmeldt for vildledning

Luxplus-sagen sætter fokus på gennemsigtighed som grundprincip i moderne forretning

Foto: 123RF.com

Gennemsigtighed er blevet et nøgleord i design- og interiørbranchen. Ikke kun i materialevalg, produktion og bæredygtighed – men også i måden, produkter prissættes, markedsføres og sælges på. En nylig sag, hvor Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Luxplus ApS for vildledning af forbrugere, illustrerer tydeligt, hvorfor klare og ærlige handelsvilkår er både god etik og en forudsætning for langsigtet tillid.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Luxplus vildledt forbrugere i Danmark, Holland og Belgien i forbindelse med køb af skønhedsprodukter til nedsatte priser. Kernen i sagen er, at forbrugerne ikke tydeligt blev gjort opmærksomme på, at adgangen til de attraktive priser forudsatte, at de samtidig tegnede et betalingsabonnement.

Myndighederne vurderer, at informationen om abonnementet ikke fremstod klart nok i købsprocessen. Resultatet var, at en række forbrugere først efterfølgende blev opmærksomme på, at de havde indgået en løbende betalingsaftale.

Sagen har affødt klager ikke kun fra danske forbrugere, men også fra konkurrenter og udenlandske forbrugermyndigheder, hvilket understreger, at problemstillingen rækker ud over nationale grænser.

Princippet er vigtigere end produktet

Selvom sagen udspringer af beautybranchen, er dens implikationer relevante for hele livsstilsindustrien, hvor abonnementsmodeller, medlemsklubber, loyalitetsprogrammer og kampagnepriser fylder mere og mere.

Forbrugerombudsmanden lægger i sin vurdering vægt på et helt grundlæggende princip:
Forbrugeren skal til enhver tid kunne gennemskue, hvad der købes – og på hvilke vilkår.

I Luxplus-sagen vurderes det desuden, at virksomheden i Danmark gav indtryk af, at medlemskab var en forudsætning for at opnå rabatter, selvom varerne i nogle tilfælde kunne købes til samme pris uden abonnement. Det er ifølge Forbrugerombudsmanden en selvstændig vildledning.

Tillid som konkurrenceparameter

”Det er en grov overtrædelse af markedsføringsloven, når en virksomhed vildleder forbrugerne til at tegne abonnementer, uden at forbrugerne tydeligt kan se, det er det, de gør,” udtaler Forbrugerombudsmand Torben Jensen i forbindelse med politianmeldelsen.

Udtalelsen peger på en udfordring, mange virksomheder står overfor i et marked præget af hård konkurrence og prisfokus: Hvor går grænsen mellem effektiv markedsføring og vildledning?

Det står også klart, at tillid er et forretningskritisk aktiv. Kunder, samarbejdspartnere og forhandlere forventer gennemsigtighed, også når det gælder prisstrukturer og handelsbetingelser, og arbejder man med medlemsfordele, eksklusive priser eller abonnementsbaserede løsninger, er budskabet entydigt: Det skal være tydeligt, forståeligt og umuligt at misforstå, hvad kunden siger ja til.

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

19.12.2025Designbase.dk

Politianmeldt for vildledning

18.12.2025Designbase.dk

Mange virksomheder arbejder aktivt med diversitet og inklusion

18.12.2025Designbase.dk

Kvinder vælger fleksibilitet frem for løn

16.12.2025Designbase.dk

Beskæftigelsen stiger fortsat blandt indvandrere fra ikke-vestlige lande

15.12.2025Designbase.dk

Første dom for greenwashing

12.12.2025Designbase.dk

Højere kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse i 2026

11.12.2025Antex Plast A/S

Sponseret

Bæredygtig plastproduktion

11.12.2025Designbase.dk

Salling fortsætter ekspansionen i hovedstadsområdet

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023