Sådan shopper de unge

Unge mennesker foretrækker at købe interiør og tøj på nettet frem for i de fysiske butikker. Der er ifølge dem flere muligheder og oftere tilbud - her har coronakrisen spillet en stor rolle.

“Jeg har under corona brugt flere penge på tøj og på ting til mit værelse, fordi jeg har kedet mig, og fordi jeg haft brug for, at der skulle ske noget. Men også fordi jeg ikke har brugt penge på alt muligt andet”. Det siger Mathilde Koed, en af de fem unge, som Designbase har talt med om deres forbrug under coronakrisen.


Coronakrisen, der ramte Danmark i marts 2020, har fået de unge til at handle flere af deres forbrugsvarer på nettet. Det er lettere at finde størrelserne på bukserne og se udvalget af farver på den vase, man gerne vil have - og der er ofte tilbud.

Men de unge udtrykker dog også, at de savner at kunne gå ned i en fysisk butik, se varen og få varen med hjem det samme.

“Den største ulempe, der er ved at handle på nettet er, at man ikke ved, om det man ser på nettet, matcher det fysiske produkt”, udtaler Denis Seferovic og Esther Loft.

Derfor køber de unge ofte samme varer i flere farver eller størrelser og returnerer det, de ikke vil have.

Men trods det, synes de dog, der er flere muligheder på nettet, og de foretrækker at shoppe på nettet, velvidende at de nok burde støtte de lokale butikker under krisen.

De fortæller også, at lysten til at støtte de lokale butikker er mindre, fordi de bor i en by, der ikke har de butikker, de foretrækker at handle i.

De lokale butikker
“Hvis der havde været flere af de butikker, jeg shopper i, i den by jeg bor i, havde det nok også været lettere at støtte dem”, siger Mille-Maj Thomsen.

Udover det, fortæller de unge, at de stort set kun handler i butikker, hvis de tager til en storby for specifikt at shoppe.

“Men det er alligevel trist at se, at nogle af byens butikker allerede nu bliver nødt til at lukke ned grundet coronakrisen”, fortsætter Esther Loft.

Esther udtaler sig også om, at hun ofte ved, hvad hun vil have, når hun handler på nettet. Det er lettere at tage stilling til, om man får det brugt, siger hun.

Det bruger vi efter krisen
Coronakrisen har ifølge de unge boostet deres shopping på nettet, men nok så vigtigt har det gjort, at de nu fortsætter med at handle online. Som de siger, har de opdaget, hvor meget lettere, det er at finde ting, de kan lide her.


De fortæller også, at de efter butikkernes genåbning, ikke har brugt helt så mange penge, som de gjorde under krisen.


“Nogle måneder bruger jeg måske 2.000 kroner, og så bruger jeg ingen penge den næste måned”, siger Esther Loft.


Og Gustauv Durst slår fast: “Jeg har stort set ikke brugt nogle penge siden corona”.

Rabat fra influencers
Mathilde Koed og Mille-Maj Thomsen udtaler dog, at deres køb er fortsat, også efter coronakrisen satte ind, og det foregår oftest på nettet.


“Jeg har fundet ud af, at jeg kan finde billigere varer på nettet, fordi influencers ofte tilbyder en rabatkode, som jeg kan bruge”, siger Mille-Maj.


“Og det gør jeg stor brug af - også efter genåbningen af butikkerne”, fortsætter hun.


Detailkæder uddeler ofte rabatkoder på mellem 10 og 30 procent til influencers, som deres følgere kan bruge på nettet.


Det gør de unge mennesker brug af, og det skaber en yderligere konkurrence i forhold til de lokale butikker, og det gør det sværere for dem at komme tilbage på sporet efter nedlukningen.


De unge mennesker vælger altså at bruge deres penge på nettet frem for i de lokale butikker. Så selvom de godt ved, at de nok burde støtte lokalt i den svære tid, foretrækker de bare at købe deres varer på nettet, hvor udvalget er større, og det samme gælder rabatterne.

Relateret indhold

18.06.2024Designbase.dk

København er en designmetropol

18.06.2024Designbase.dk

Bureaukratibyrden rammer de små

17.06.2024Designbase.dk

Marketing via sociale medier virker

17.06.2024Designbase.dk

Danmark skal være det bedste iværksætterland

17.06.2024Designbase.dk

Antallet af konkurser i Danmark faldende

17.06.2024Designbase.dk

Nu skal virksomheden der tager det største sociale ansvar findes

07.06.2024Droppery

Sponseret

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

07.06.2024Designbase.dk

Danskerne er vilde med DTC-salg

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023