Stor arbejdsindsats på det grønne område
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2024 er offentliggjort, og aldrig har der været så mange klager over greenwashing. Det skal branchen tage til efterretning.
Foto: 123RF.com
Forbrugerombudsmanden offentliggjorde forleden sin årsberetning for 2024, og 2024 satte en særlig rekord. Aldrig før har Forbrugerombudsmanden modtaget så mange klager fra forbrugere over greenwashing. Det påvirkede Forbrugerombudsmandens arbejde, da klagerne ud over behandlingen af de konkrete sager også udløste en række opgaver med at vejlede og rådgive virksomheder om markedsføring med udsagn om miljø- eller klimamæssige fordele.
I alt er der oprettet 162 sager om greenwashing i 2024. Tre virksomheder er politianmeldt, 14 har fået indskærpet reglerne, efter Forbrugerombudsmanden havde vurderet, at de var overtrådt, andre 59 er blevet orienteret om reglerne og to virksomheder har betalt bøder i millionstørrelsen. Hertil kommer, at Forbrugerombudsmanden har afgivet 15 forhåndsbeskeder om virksomheders planlagte markedsføring på det grønne område, samt behandlet 142 anmodninger om aktindsigt i sager med klima- miljø- og bæredygtighedsudsagn.
Forbrugerombudsmanden har også deltaget aktivt i det internationale samarbejde om forbrugerbeskyttelse, bl.a. har man været medunderskriver på henvendelser fra de europæiske forbrugermyndigheder til giganter som Temu og Meta.
”Forbrugerne må ikke miste tilliden til, at når en virksomhed annoncerer med, at noget er grønt, så er det det også. Antallet af klager over greenwashing stiger desværre fortsat, så det er vigtigt at få budskabet ud om, at virksomhederne skal kunne dokumentere deres grønne udsagn og ikke må overdrive betydningen af deres grønne tiltag,” lyder det fra forbrugerombudsmand Torben Jensen.