Udenlandske e-handelsgiganter er yt hos de danske forbrugere
Under coronakrisen er e-handlen generelt buldret frem, men mange forbrugere har alligevel undladt at handle hos de udenlandske giganter som Amazon og Wish.
De store udenlandske netbutikker har alle – med undtagelse af tyske Zalando – tabt terræn blandt de danske forbrugere i løbet af det 2020, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Det er ikke ny tendens, at forbrugerne vælger de udenlandske e-handelsgiganter fra, men det er ganske bemærkelsesværdigt, at udviklingen fortsatte i 2020, hvor e-handlen ellers eksploderede i mange brancher, vurderer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
”Vi kan ikke med sikkerhed sige, om forbruget er flyttet over i mindre udenlandske netbutikker, eller om forbrugerne har valgt at handle i danske netbutikker. Vores vurdering er dog, at det sidste i høj grad er tilfældet, da vi har set en voldsom fremgang i store dele af den danske e-handelsbranche. Det er positivt, da øget forbrug i de danske netbutikker er med til at sikre arbejdspladser og penge i fælleskassen.”
Generelt er der under krisen kommet mere fokus på, at det betyder noget, hvor man handler. Andelen af forbrugere, der mener, at det har betydning, at udenlandske netbutikker oplyser, at de har arbejdspladser og betaler afgifter i Danmark, er steget. Det samme gælder andelen af forbrugere, der ikke vil handle i en udenlandsk netbutik, uanset hvor meget de kan spare.
Udviklingen er dog i høj grad også et udtryk for, at de danske netbutikker virkelig gør det godt, slår Niels Ralund fast.
”Det er i den grad et stort anerkendende klap på skulderen til de danske netbutikker, som virkelig har knoklet for at få flere forbrugere til at komme ”hjem” igen - både under coronakrisen, men også tidligere.”
- HCL