Vi designer oplevelser

Siden 2015 har designvirksomheden By Löwenstein skabt en serie af asymmetriske produkter, som gør op med grundantagelsen om, at service til bordet skal være rundt eller firkantet. Visionen er at skabe positive oplevelser omkring bordet, som lagres i brugernes hukommelse.

Shark-skærebrættet lanceres i to størrelser og fremstilles i både ask, mahogni, eg og bøgetræ. Foto: By Löwenstein..

“Godt design kan inspirere. Det skaber en reaktion fra brugerne og lagres i deres hukommelse som noget positivt”. Sådan lyder det fra Ulrick Löwenstein, der driver den Silkeborg-baserede designvirksomhed, By Löwenstein. Han er stor tilhænger af asymmetriske former og lægger ikke skjul på, at hans helt store passion er at skabe oplevelser gennem utraditionelt design. 

”Jeg har valgt at arbejde med et asymmetrisk design, fordi jeg gerne vil give brugerne en ny og anderledes oplevelse i forbindelse med borddækningen. Der ligger adskillige historier gemt i designet, og det er de mange fortolkningsmuligheder, produkterne giver, som jeg rigtig godt kan lide”, fortæller Ulrick Löwenstein, der er uddannet industriel designer og manden bag By Löwensteins - indtil videre - eneste kollektion ”Shark”.

Hajen – havets konge

Selvom By Löwenstein kun har eksisteret i halvandet år, har den 42-årige industrielle designer allerede fået skabt en kollektion af produkter til bordet, som blandt andet består af et skærebræt, skåle og en frokosttallerken. Shark-kollektionens asymmetriske former er inspireret af havets rovfisk, hajen, som er kendt for sin karakteristiske rygfinne. 

”Godt design har både en styrke og en ro. Det har Shark-kollektionen også. Derudover kan forbrugerne selv tolke på og finde deres egne personlige historier i designet”, fortæller Ulrick Löwenstein og påpeger, at produkternes styrke ligger i de associationer, som brugerne får, når de ser dem: ”Hajen er kongen af havet, og derfor er hajfinnen utrolig stærk i sin symbolik. Jeg synes, at hajens rolle som ansvarlig leder af havet er interessant. Den sørger for balancen i økosystemet. Men hajfinnen symboliserer også en form for frygt – en frygt som ifølge mig er ganske ubegrundet. Hajen som art dræber nemlig kun omkring 100 mennesker om året, mens vi mennesker dræber 100 millioner hajer årligt. Mange får skåret finnerne af og efterlades hjælpeløse i havet. Vores produkter bærer altså også en opfordring og et politisk budskab”, siger Ulrick Löwenstein og forklarer, at han håber, at By Löwenstein kan være med til at inspirere andre designere til at tænke værdier ind i deres design. 

”Jeg mener, at vi med vores design sætter fokus på klodens ressourcer og menneskets ansvar som de øverste i fødekæden”, lyder det fra den ambitiøse formgiver. 

Godt design indeholder  historier

Hvor en rund tallerken kun kan vende på én måde, kan man med Shark-produkterne skabe en mere dynamisk og anderledes borddækning. Ulrick Löwenstein er sikker på, at han med de asymmetriske former har fundet et hul i markedet. 

<p>Der skal være plads til fortolkning, da det handler om at give brugerne en oplevelse og en overraskelse.</p>

Ulrick Löwenstein

”Der er nogen, der tegner på porcelæn, og der er nogen, som laver runde og firkantede tallerkener, men der er ikke nogen, som arbejder lige så meget med de asymmetriske former som os”, fastslår Ulrick Löwenstein og tilføjer: ”Det, der er vigtigst, er dog, at designet er mere end et produkt. At det kan få folk til at stoppe op og tænke. At det inspirerer og fortæller en historie”.  Derfor er det også vigtigt for Ulrick Löwenstein, at By Löwensteins produkter ikke udelukkende skaber associationer til hajfinnen. 

”Der skal helst være mange historier i det design, vi skaber. Derfor må vores produkter heller ikke ligne en hajfinne for meget. Der skal være plads til fortolkning, da det handler om at give brugerne en oplevelse og en overraskelse”, forklarer Ulrick Löwenstein og fortsætter: ”Selvom kollektionen hedder ”Shark”, og formen ligner en hajfinne, synes jeg for eksempel også, at skærebrættet kan ligne en bølge, og at skåle-serien kan ligne stævnen på en båd”. 

Kvalitet tager tid 

Og det er da heller ikke nemt at skabe et design, der vækker flere forskellige associationer hos folk, og som både er funktionelt og skulpturelt på én og samme tid, fortæller Ulrick Löwenstein. 

”Vi har været igennem et væld af prototyper, før vi blev tilfredse med kvaliteten af vores produkter, og det har været et stykke tidskrævende arbejde”, siger den kræsne designer. Heldigvis har Ulrick Löwenstein adskillige år i branchen at trække på – bl.a. fra sin tid som designer hos Jakob Jensen. ”Jeg har stor erfaring med at få kaosset ned i en proces. Jeg startede med at tegne hos Jakob Jensen, da jeg var 17 år gammel. Jacob var en stor designer, og det at have arbejdet sammen med ham i så mange år er en gave i sig selv. Jeg fik lært håndværket i industrielt design og en proces, hvor modelbygning er en stor del af det at formgive og udvikle ideen”, forklarer Ulrick Löwenstein. 

Men selvom produktudviklingen er gået godt, er den lille virksomhed alligevel blevet udfordret undervejs. 

”Det har været en udfordring og tidskrævende at få kørt hele produktionen i spil. Vi brugte det meste af sidste år på at få produktionen på plads i både Portugal og Danmark. Vi er desuden nye som iværksættere i den her branche, så der har været nogle ting, vi har været naive omkring. Vi skal lige lære branchen at kende”, lyder det fra den 42-årige iværksætter. 

I dag har By Löwenstein forhandlere i Danmark, Tyskland og England, men Ulrick Löwenstein ønsker at udbrede By Löwenstein-brandet til endnu flere lande. ”Vores udfordring lige nu handler meget om kommunikation. Vi skal have bygget hele vores salgsorganisation op, og derfor er vi både på udkig efter nye forretningspartnere eller investorer samt dygtige agenter i indland såvel som udland”, fastslår Ulrick Lowenstein og tilføjer: ”Vi er bevidste om vores produkters potentiale, idet vi har udstillet på Formland og Formex de seneste par gange, hvor vi har fået fantastisk respons på Shark-kollektionen, så nu handler det om at finde de rigtige salgskanaler og samarbejdspartnere”.  

Drømmen om en designfabrik

Ud over at den lille iværksættervirksomhed lige nu arbejder på at få kontakt til flere forhandlere, er Ulrick Löwenstein også ved at kategorisere sit katalog af ideer og designs for at finde ud af, hvilke produkter By Löwenstein-brandet fremover skal producere. 

”Jeg har en database af designs, som ligger klar. Men vi skal lige finde ud af, hvilke produkter der har størst chance for at slå igennem på markedet”, siger Ulrick Löwenstein og fortæller, at han og virksomhedens investor på nuværende tidspunkt arbejder på tre forskellige projekter, som er klar til prototype-stadiet: ”Det ene projekt er en serie af kaffebryggere, som er en kombination af enkelhed og oplevelse. Det andet projekt er omkring lyskilder. Vi har en lampeserie på vej, som kan noget, andre lampeserier ikke kan. Lamperne kan bevæge sig, men mere kan jeg ikke løfte sløret for. Det sidste projekt er en serie af ”Few Off”-møbler, og her sparer vi ikke på krudtet. Det er smukke og stærke designs, der har en fortælling tilknyttet. Der er altså tale om tre større kommercielle projekter. Men for at kunne realisere dem, skal vi først finde en samarbejdspartner”, siger Ulrick Löwenstein. 

Den fremadstræbende iværksætter tror dog på, at det kan lykkes, og derfor er han heller ikke bange for at drømme stort i forhold til virksomhedens fremtid. 

”Vi skal være internationale. Vi skal bygge et varemærke op, og derfor ligger vi også i forhandlinger med folk fra Japan og USA på nuværende tidspunkt”, siger Ulrick Löwenstein og supplerer: ”Jeg ønsker, at By Löwenstein kan blive kendt som en designfabrik, der inspirerer en masse mennesker og virksomheder globalt. By Löwenstein skal være en virksomhed, der har sin egen linje, som er By Löwenstein, men vi skal også udvikle produkter for andre. Min drøm er, at vi bliver en designfabrik med flere produkter på hylderne”. 

Fakta

Om By Löwenstein: 
By Löwenstein er en dansk designvirksomhed, som arbejder ud fra filosofien om at give brugerne nye oplevelser. Virksomheden, der ligger i Silkeborg, blev grundlagt i efteråret 2015 af Ulrick Löwenstein, men i begyndelsen af 2016 inviterede Ulrick Löwenstein også en investor om bord på projektet. Derfor ejes By Löwenstein i dag af Ulrick Löwenstein og investor Dennis Juul Poulsen.
 
Om Ulrick Löwenstein: 
Ulrick Löwenstein er 42 år og uddannet industriel designer. Han er til daglig bosat i Silkeborg, hvorfra han også driver sin virksomhed, By Löwenstein. Ulrick Löwenstein har tidligere arbejdet med design til Gaggenau, B&O, Grundfos og Jakob Jensen.
 

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

17.04.2024Witt

Sponseret

Espressokværnen til den kræsne kaffeelsker

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Flot 79NORD-nyhed fra Morsø

15.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

Forårets magi og skønhed inviterer til pinsefest

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Essensen af kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt

Sponseret

Bryg kaffe som de professionelle baristaer

08.04.2024Designbase.dk

Hamonoya er ny distributør for Patisse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023