Vi nød det personlige møde
Relationer er blevet styrket, produktnyheder er blevet handlet, og inspiration er blevet delt på Formland Autumn 2020, der samlede interiør- og designbranchen til fire dage med mulighed for at mødes i trygge rammer.
Ja, der var færre udstillere end normalt, og ja, der var færre besøgende end normalt. Men Formland Autumn kunne ganske unikt i Skandinavien, og faktisk som den første messe i Europa, tilbyde det personlige møde mellem kunder og leverandører, som vi alle har savnet.
Værdien af det personlige møde var helt klart til at tage og føle på under Formland Autumn 2020, og faktisk lød det fra udstillerne, at selvom besøgstallet var mindre end normalt, havde de besøgende, der kom, pengepungen såvel som lysten til inspiration med.
Formland havde denne gang 284 udstillere, og messen blev besøgt af 5.729 fagfolk, og tallene skal naturligvis ses i lyset af coronasituationen i Danmark og det øvrige Europa. Derfor hæfter arrangøren, Messecenter Herning sig også ved, at andelen af butiksejere blandt de besøgende steg fra 16 til 24 procent, hvilket kan være en medvirkende faktor i forhold til den øgede købelyst på messen.
Det trygge personlige møde i fokus på Formland
Formland Autumn 2020 var den 73. udgave af interiør- og designmessen, og det altoverskyggende samtaleemne var muligheden for atter at kunne mødes med kunder og kolleger i trygge rammer som et af messens absolutte højdepunkter.
Marianne Jensen er formand for Faga og indehaver af Eurotex, så hun oplevede Formland med begge kasketter på.
”Vi kunne i Faga konstatere, at der var færre af vores medlemmer, der havde valgt at udstille denne gang. Men vi må også konstatere, at den frygt vi havde, i forhold til om kunderne kom, blev gjort til skamme. Med de restriktioner og det antal besøgende, der blev lukket ind om dagen, blev messen i forhold til corona håndteret så professionelt som det var muligt”.
Marianne medgiver, at hun inden messen var spændt på Formland. ”Men der var besøgende. Torsdagen var rigtig god, fredagen var også fin og lørdagen OK. Søndagen var meget anderledes, end den plejer at være. Mange små virksomheder havde valgt ikke at komme, rigtig mange valgte ikke at sende personale afsted, og virksomhedsejerne og indkøberne havde været der. Så der var stille.
Alt i alt er Faga særdeles positiv overfor samarbejdet med MCH, og Marianne kan næsten ikke rose MCH højt nok for deres håndtering. ”Vi blev løbende informeret, så vi kunne formidle informationerne videre til vores medlemmer, og jeg må sige, at hvis alle europæiske messer håndterede deres events som MCH, vil jeg ikke være bekymret for at tage på messer i udlandet. Ikke mindst fordi der er store penge på spil, og det personlige møde slår både skypemøder og onlinemesser, og der er ingen tvivl om, at det vil kunne ses på omsætningen”, siger hun.
I forhold til sin egen virksomhed Eurotex, fortæller Marianne at hun absolut ingen forventninger havde før messen. ”Men min holdning som formand for Faga og som udstiller har hele tiden været, at det er vigtigt at vise, at vi står sammen i branchen, hvis vi ønsker, at vi også fremover skal have en messe”.
I øvrigt fortæller Marianne, at Eurotex op til messen havde gjort en endnu større indsats end vanligt for at invitere kunder og aftale et tidspunkt. ”Og i modsætning til tidligere, holdt indkøberne faktisk tidsplanen”, siger hun, og slår fast, at det er noget, hun vil tage med sig fremadrettet.
Peter Maae Jensen, Aida:
”Først og fremmest var det helt fantastisk at være i gang igen, og komme ud og møde vores kunder ansigt til ansigt, og vi kunne klart mærke, at også kunderne var tændte og helt klart til både at købe og lade sig inspirere”.
Faktisk, fortæller Peter Maae Jensen, lagde flere kunder end normalt ordrer på messen.
Han giver også stor ros til MCH, som han mener, tacklede messen i coronaens tegn virkelig godt. ”Den praktiske håndtering af messen, var der ikke en finger at sætte på”, siger han, og slår fast, at han og Aida bestemt ikke er nervøse for at komme tilbage næste gang, der er messe i Herning.
I det hele taget er det hans holdning, at det personlige møde er utroligt vigtigt. ”Og vores nyheder kommer betydeligt bedre til deres ret, når de vises samlet og inspirerende præsenteret på en messestand, frem for når det tages ud af sælgerens kuffert i baglokalet”, lyder det fra Peter Maae Jensen, der dog også fortæller, at man denne gang havde bedre tid til den enkelte kunde, fordi, der ikke var så mange mennesker, som der plejer at være. ”Det behøver bestemt ikke at være et minus”, siger han med et smil.
I det hele taget mener Peter, at man som en større spiller i branchen bør støtte op om branchen og vise flaget i en krisetid, som coronaperioden har været. ”Formland er den eneste messe, vi har, hvor vi kan møde vores danske kunder fysisk. Støtter vi ikke op om den, risikerer vi, at vi pludselig ikke længere har den mulighed”.
Han medgiver dog, at der var en anelse flere sommerfugle i maven inden messen, end der normalvis er. ”Men så er det jo dejligt at se, at vi blev honoreret med købeglade besøgende kunder. Og godt nok var der færre mennesker på messen, og det havde vi også forventet, men dem, der kom, havde et højere gennemsnitskøb end normalt, og vi har samtidig fået en fantastisk pejling, som vi kan bruge, når vi nu skal ud til de kunder, der ikke kom på messen”, slutter Peter Maae Jensen.
Camilla Schram, Humdakin:
”Jeg er meget positiv omkring Formland. Kvaliteten af de besøgende var langt stærkere end nogensinde før i de år, jeg har været på messen med Humdakin. Der blev handlet, der var en større ordretilgang end normalt på messer, og i det hele taget var messen meget mere faglig, end den har været tidligere”.
Generelt tror Camilla på, at de butikker, der er åbne, er indstillet på, at corona er noget, vi skal lære at leve med et stykke tid fremover. ”Med Formland så de muligheden for at komme afsted, møde deres leverandører ansigt til ansigt, og mange havde derfor også besluttet sig for i højere grad at handle på messen”.
Faktisk fortæller Camilla, at Humdakin havde den bedste torsdag nogensinde i brandets Formland-historie. ”Dog kunne vi godt have brugt lidt flere besøgende de øvrige dage. Ikke mindst søndag. Så opfordringen herfra er helt klart, at man både som udstiller og indkøber bakker op om Formland. MCH gjorde det rigtig fint, og der er bare ikke mulighed for at tage til Paris, så en fysisk messe i Herning er et godt alternativ”.
Hun fortæller også, at man udover MCHs indsats for et Trygt MCH også løbende gjorde rent på standen, havde håndsprit til kunderne og en håndvask.
”Og så håber jeg, at indkøberne til messen spring/summer huske at tage på messe, for det er der, man kan se trends, få inspiration og støtte op om de danske brands, for det er nødvendigt, hvis de skal overleve”, slutter Camilla Schram.
Et boost til hele branchen
Samme oplevelse har Jan Tasholm Jørgensen, der er market manager i Eva Solo. ”Det giver et boost til hele branchen, at Formland samler de forskellige brands under ét tag, og at vi står samlet som branche og viser, hvad vi som leverandører har at byde på”, siger han og fortsætter: ”Formland giver os en unik mulighed for at iscenesætte vores produkter i forskellige miljøer, så de både begejstrer, motiverer og inspirerer butikkerne. Det er ikke det samme på en iPad eller i en salgskuffert - det fysiske møde er relationsopbyggende og med til at skabe grobund for dybere dialoger. Det er det, en messe som Formland virkelig kan”, understreger han.
Susanne Kristensen, Paustian:
Muligheden for dialog bliver også fremhævet af administrerende direktør i Paustian Aarhus Susanne Kristensen, der oplevede messen som et trygt mødested.
”Vi sparer meget tid ved at besøge Formland, hvor branchen er samlet, og hvor vi på få dage kan møde alle vores leverandører og også kigge efter nye. Jeg nød dialogen med leverandørerne og har som altid fået en masse inspiration med hjem. Formland er et besøg værd hver eneste gang, og vi kan på ingen måder undvære messen. Aldrig”, fastslår hun.
Hos arrangøren MCH A/S glæder ledelsen sig over indkøbernes og udstillernes tilkendegivelser.
”Tryghed var en afgørende faktor på denne Formland-messe, og vi glæder os derfor over, at vores koncept Trygt MCH er blevet så godt modtaget. Samtidig glæder vi os over købelysten på messen, der viser, at messer kan være med til at styrke handlen og dansk erhvervsliv”, siger Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.
Trends på Formland
Trendzonen blev også denne gang skabt af FlyHelsted.
”Det lidt skæve, det uperfekte og frem for alt det positive; det spirende, det energiske og det naturlige tegner trendområdet”, fortæller Mille Fly og Sofie Helsted, der står bag trendzonen, Atelier Bohemian shades.
”Atelier, fordi det handler om en kreativ livsform og en kunstnerbolig, der denne gang dammer rammerne om trenden. Bohemian fordi stilen er det uperfekte, det romantiske mikset med det skandinavisk minimalistiske i en blød shakeragtig stil og det globale med reminiscenser fra hele verden. Der ses masser af mønstermiks, og fordi vi er i et atelier, er der plads til håndarbejde; til det strikkede og det håndlavede. Shades spiller op til tone-i-tone farvepaletten i grønne nuancer. Det grønne symboliserer miljøet og naturen men også det spirende det energiske og det positive”, fortæller Mille og Sofie.
Universet er taktilt, og der ses masser af tekstiler; tæpper og vævede, trykte og printede tekstiler.
”Det gælder mønstermiks og farvematch”, siger Mille og Sofie, og de slår fast, at de vintergrønne toner, de dæmpede grønne og de ”earthy green tones”, brydes af okker og mørk blomme.
MCH's næste interiør- og designmesse, Formland Spring, finder sted 4.-7. februar 2021.