WMF fylder i år 170 år. Siden grundlæggelsen i Geislingen, Baden-Württemberg, har WMF stået for godt håndværk, enestående kvalitet, sofistikeret design og årtiers erfaring med professionelle redskaber. Virksomheden startede med ren metalforarbejdning og har siden udviklet et omfattende sortiment inden for de tre forretningsområder; forbrugerprodukter, kaffemaskiner til professionel brug og hoteludstyr. Gennem alt det har WMF fastholdt sine værdier og traditioner, men altid haft fingeren på pulsen og fokuseret på banebrydende innovationer. Det har i årenes løb ført til et betydeligt antal milepæle, patenter og designikoner.
I 170 år har WMF-brandet således sat standarden med sine nyskabelser og fungeret som en vigtig drivkraft på markedet. Det skyldes produkter, hvis fremragende design, perfekte funktionalitet og høje kvalitet giver appetit på kulinariske oplevelser. Lige fra at klargøre og tilberede ingredienserne til at spise og drikke resultatet. Fire øjeblikke, hvor WMF-brandet spiller en central rolle i kundernes liv. Fra at klargøre ingredienserne med præcisionsskærende køkkenknive, tilberede maden med innovativt køkkengrej og spise resultatet med smukt formet bestik til at servere drikkevarer i karafler og nyde det hele ved et elegant dækket bord.
Historien begyndte i 1853, da mølleejeren Daniel Straub og brødrene Schweizer grundlagde metalvarefabrikken Straub & Schweizer i Geislingen. I 1880 fusionerede virksomheden med metalvarefabrikken Ritter & Co og blev til Württembergische Metallwarenfabrik. I dag kan brandet se tilbage på 170 år med forandring og succes, og virksomheden er stolt over at have bevaret rødderne og arven i navnet: WMF – Württembergische Metallwarenfabrik.
WMF tilbyder madlavnings- drikke- og spisekultur på højeste niveau. Hver dag bruger mere end 100 millioner mennesker verden over produkterne. De bruger dem i køkkenet derhjemme, nyder friskbryggede kaffespecialiteter eller får serveret stilfulde måltider på restauranter og hoteller. Fremragende design, perfekt funktionalitet og optimal kvalitet betyder, at man altid er sikret en kulinarisk oplevelse.
De tre forretningsområder
Uanset om det er bordservice og produkter til private køkkener, kaffemaskiner til den eksklusive gastronomiske sektor eller udstyr til hoteller, stiller WMF sig som et førsteklasses brand kun tilfreds med at levere det bedste inden for sine tre forretningssegmenter. For slutbrugeren har sortimentet altid været synonymt med særlige øjeblikke og for design "Fremstillet i Tyskland". Det gælder alt lige fra håndsmedede knive og køkkentøj af høj kvalitet til ultramoderne små elektriske apparater til næsten ethvert formål. Målet er at gøre hvert øjeblik, hvor produkterne bruges, til noget særligt – lige fra maden laves, til man sætter sig til bords. Med løftet "Designed to Perform" leverer alle WMF-kaffemaskiner til professionel brug fremragende teknik og pålidelig funktion, uanset om det er fuldautomatiske kaffemaskiner, automatiske portafilterløsninger eller fuldautomatiske filterkaffemaskiner. Produkterne til B2B-sektoren er kendetegnet ved kvalitetsmærket "Fremstillet i Tyskland". Med over 350 teknikere har WMF også Europas største interne serviceorganisation. Endelig er der WMFs sortiment af professionelt hoteludstyr, der opfylder selv de mest eksklusive krav og leverer hotel- og cateringprodukter i højeste kvalitet og talrige designvarianter. Produktsortimentet indeholder alt, der kræves for at yde gæsterne optimal service, lige fra bestik og glas, serveringsredskaber og bordpynt til det fleksible modulsystem til buffeten.
Kvalitet
Fremragende kvalitet er en af hjørnestenene i virksomheden, der sætter de højeste standarder for sine produkter og sig selv. Det gælder alt lige fra materialevalg, håndværk og design til rådgivning. Hvert produkt skal være kendetegnet ved høj funktionalitet og holdbarhed. Det internationalt anerkendte kvalitetsstempel og oprindelsesbetegnelsen "Fremstillet i Tyskland" spiller en stor rolle for værdiskabelsen. WMF producerer produkter i Tyskland og Europa og bruger håndplukkede leverandører og partnere over hele verden. Virksomheden har en global kvalitetsorganisation, der godkender alle varer, tester dem i henhold til gældende lovgivning og sikrer, at alle produkter altid lever op til WMF's konsekvent høje standard.
Design som kerneværdi
Enestående design har været en integreret del af virksomhedens historie lige fra begyndelsen. Allerede i 1889 blev alle designafdelinger – fra modelstudierne til katalogillustratorerne – samlet i den specialbyggede "kunstnerbygning". Målet var dengang at forbedre kunstnernes arbejdsmuligheder. Her blev grundstenen til intern design- og produktudvikling lagt. I dag udmønter designerklæringen sig i WMF-principperne for førsteklasses design. De fire retningslinjer er kernen i designets dna og et vigtigt element i brandidentiteten: holistisk design, autentisk design, gennemtænkt design og designikoner.
Et datterselskab af Groupe SEB
Som datterselskab af den franske koncern Groupe SEB har WMF siden 2016 været en del af et internationalt team på 33.000 medarbejdere i over 150 lande, der håndterer 31 brands i forbruger- og erhvervssektoren. Med sit gode mix af lang erfaring og passion for innovation har WMF ikke alene en virksomhedshistorie, der minder om Groupe SEBs, men også mange af de samme vigtige værdier. Samtidig forbliver WMF tro mod sine rødder som et førsteklasses brand med hovedkvarter i Geislingen og 170-års erfaring.
-PF