Hvilken stemning ønsker du at skabe i det rum, du skal male? Det spørgsmål vil Flüggers kunder blive mødt af fremover, når de besøger en Flügger-butik for at få inspiration og købe maling til fremtidens DYI-projekter.
”Farvekortet er baseret på megatrenden, at vi har brug for at koble af fra en ustabil verden. Vi ved, at farver påvirker os meget. De påvirker for eksempel vores koncentrationsevne, hvor gode vi er til at slappe af, være kreative eller simpelthen tale med andre mennesker”, siger Sune Schnack, administrerende direktør i Flügger. Han uddyber:
”Historisk er det en tilgang, de færreste har tænkt over, når de skulle vælge farver til hjemmet, kontoret eller biblioteker. Så jeg er stolt og glad over, vi er med til at løse det.
I Flüggers butikker ses en udvikling væk fra at vælge én farve til et rum, eller at male en hel væg i samme farve. I stedet vælger mange at kombinere farverne. Her er udfordringen, at få farverne til at harmonere, så de giver et ensartet udtryk og stemning.
Louise Kongsholm fra pej gruppen, har været med til at forme det nye farvekort.
”Vi bevæger os hen mod mere farve. Og mod at kombinere flere farver i samme hus og rum. Vi ser flere og flere vægge blive malet, mens køkkener får farver og store møbler bliver malet. Vi er ikke gået helt farve-amok, men vi bruger farverne på en kontrolleret måde: vi er jo pragmatiske danskere, siger hun.
Fakta om farvekortet
Farvekortet indeholder 72 farver, som er inddelt i 18 harmonier og 4 moods:
- Positive: 20 farver, som er gode til rum, hvor vi vil være sociale eller kreative.
- Calming: 20 farver, som er gode i rum, der skal give ro i sindet og få os ned i gear.
- Performance: Bruges i rum, der skal skærpe vores fokus og øge motivationen. For eksempel til hjemmekontoret.
- Reflective: Hyggelig stemning til fordybelse, øger nærvær.
-PF