E-handel og butikker kan slet ikke undvære hinanden

E-handel kommer ikke til at lukke butikkerne. Tværtimod, de to parter supplerer og støtter hinanden til en bedre kundeoplevelse og mere salg. De kan slet ikke undvære hinanden. Den store konflikt er opskruet og medieskabt. I stedet handler det om unified commerce, kundeoplevelser og fleksibilitet i forhold til omstilling efter kundeadfærden, siger Jens levin fra Sitoo.

Sune Christensen til venstre, Brian Rasmussen i midten og Jens Levin til højre. Foto: Sitoo.

”Butiksdød og nethandel der løber med markedet, er emner man altid kan finde i medierne. Men det er blæst kunstigt op. Sandheden er at langt, langt de fleste butikker der lukker, gør det fordi de ikke har formået at være relevante for kunderne i forhold til udbud eller beliggenhed”. Det siger Jens Levin, CEO og Co-Founder, Sitoo, og han omformulerer et gammelt citat og siger: “rygterne om detailhandlens død, er stærkt overdrevet.” Faktum er at det aldrig vil ske. De fysiske butikker vil altid være der. Ikke mindst fordi de to parter -online og fysiske butikker - supplerer hinanden, og er stærkt afhængige af hinanden. 

Jens Levin understreger sin pointe med at fortælle, at man kunne fjerne alle butikker i København, og online-salget i regionen ville falde 37%. Salget er ikke enten eller; fysisk butik eller online. 70% af alt salg er cross-channel. 20% i Denmark er online og 80% in-store og 50% af online-salget starter i butikken, og 80% af salg i butikken starter online. 

”Hvis en stor onlinehandler ikke har butikker, er de derfor sårbare – og omvendt. Men butikkernes rolle ændrer sig markant. Butikken er ikke længere bare et sted hvor vi går ind, handler og går igen. Butikken er blevet det sted, hvor brandet virkelig viser, hvad det står for og agerer som brand ambassadør; det handler om kunde- og købsoplevelsen”.  

Hvis en stor onlinehandler ikke har butikker, er de derfor sårbare – og omvendt. Men butikkernes rolle ændrer sig markant.

Jens Levin

Her ændrer shoppingsadfærden sig ganske vist konstant og er drevet frem af digitaliseringen af detailhandlen. Interessant nok, er digitaliseringen i lige så høj grad præget af forventningerne fra kundesiden. Corona har kun øget forventningerne, og det sætter ganske rigtigt mange butikker under et vist pres.

”Kunderne har gjort deres hjemmearbejde og forventer, at butikken og dens medarbejdere er eksperter, der kan hjælpe, informere og rådgive – og at de ved, hvad kunden har kigget på. De forventer, at butikken er opdateret realtime – også i forhold til lager, tilbud, tidligere køb etc. Det betyder samlet set, at ekspedienterne skal være ekstra servicemindede og passionerede omkring de produkter og services, de sælger. De er med andre ord blevet brand champions”, fastslår Jens Levin.

Han mener derfor, at hurtig omstilling og en omskiften til de nye trends i kundeadfærd og kundeoplevelse er en nødvendighed. Ikke blot her og nu, men også fremover. Der er ikke tale om et quick-fix, men om en ny tilgang. Hvor alting tidligere var baseret på, at detailhandlerne anskaffede én enkelt platform, der tog hånd om alt, er det i dag en såkaldt “best of breed” tilgang. 

Jens Levin forklarer tilgangen som et puslespil, hvor brikkerne bliver mindre som leverandørerne bliver mere nicheprægede – og hver brik udgør en leverandør og/eller delelement i den totale løsning. Som detailvirksomhed er det afgørende at skabe et samlet puslespil, hvor brikkerne kan udskiftes, erstattes eller ændres – hurtigt! Det handler om at kunne tilpasse sig kunderne hurtigt og effektivt og bevare overblikket og kontrollen. Så kan man give de svar, kunderne efterlyser, den rådgivning de forventer og have den indsigt de forlanger.

”Men det er værd at huske at kunderne, selv de digitalt indfødte, fundamentalt er sociale væsener - mennesker. Og som mennesker elsker vi oplevelser. Så dem, der kan sikre positive kundeoplevelser på tværs af alle områder og kontaktflader – fra rådgivning, til returhåndtering til navigering i butikken, til hjælp om varen er på lager, eller hvor hurtigt kunden kan få den, de vinder”, siger Jens Levin, og slutte af med at sl fast at det hele spiller sammen. ”Derfor er det helt store tema unified commerce og deter det afgørende punkt for detailhandelen, ikke bare i fremtiden, ikke som “nice to have”, men som en klar “need to have” - allerede nu.

Sitoo åbner kontor i Århus

Sitoo er en svensk virksomhed, der er international markedsleder på området for avancerede cloudbaserede POS og Unified Commerce platform til fashion- og lifestyle retail, og nu åbner man eget kontor i Danmark. Sitoo siger selv, at de er her for at vinde og blive de største i Danmark, og med etabletringen i Århus sikrer man et endnu stærkere afsæt for vækstplanerne. 

I spidsen for Sitoo står to garvede branchefolk, Brian Rasmussen som Country Manager og Sune Christensen som Key Account Manager. Fundamentet og brancheanerkendelsen er der, i og med at Sitoo vandt Retail Systems Awards 2021. Og Sitoo har masser af ambitioner.

”Vi vil være nummer et på vores område indenfor mode og livsstil når det gælder POS og Unified Commerce platforms-løsninger. Det er vores mission. Og selvom det kan lyde småprovokerende, kan jeg ikke se at vi vil gå galt i byen. Det sker først, hvis man stopper med at lytte til kunderne. Og vores kunder er vores partnere, og at lytte til dem, er fundamentet for vores arbejde og udvikling,” udtaler Brian Rasmussen, Country Manager.  

”Danske detail-kunder er krævende, når det gælder kundeoplevelser. Det er et beundringsværdigt stærkt, varieret og spændende marked der gør, at Sitoo skal levere det absolut bedste til vores kunder, for deres multi-channel kundeoplevelse er baseret på vores løsning. Samtidig er Danmark helt i top teknologisk og i forhold til webhandel og internet, hvilket er ideelt når det gælder implementering og udnyttelse af en POS og Unified Commerce platform,” slutter Jens Levin.

Relateret indhold

25.06.2024Designbase.dk

Årets tema på Oslo Design Fair: Elementer

24.06.2024Designbase.dk

Nye tal vækker opsigt: hver tredje dansker handler på Temu

21.06.2024Designbase.dk

Antallet af selvstændige i Danmark er faldende

20.06.2024Designbase.dk

Regeringen sætter retningen for fremtidens erhvervsliv

19.06.2024Designbase.dk

Marketing via sociale medier virker

18.06.2024Designbase.dk

Bureaukratibyrden rammer de små

18.06.2024Designbase.dk

Gratis guide med alt det du bør vide om producentansvar for emballage

17.06.2024Designbase.dk

Marketing via sociale medier virker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

06.07.2024

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023