Evighedsbuketter med stil – og samvittighed

Aura Copenhagen giver liv til kunstige blomster. For et år siden gjorde to unge piger deres projekt på KEA til virkelighed. De sælger kunstige blomster på abonnement til virksomheder og nu tager de skridtet videre ind i detailhandlen med Hamonoya som partner.

Kunstige blomster er ved at vinde stort indpas i de danske hjem og som dekorationer i virksomheder. Foto: Aura Copenhagen

Da Emma Stender Hoeck skulle skrive sin afsluttende hovedopgave på entreprenørskab og design-uddannelsen på KEA, opstod idéen, der blev startskuddet til Aura Copenhagen. En virksomhed, der kombinerer æstetik og bæredygtighed med en nyfortolkning af et gammelt fænomen: kunstige blomster.

”Vi skulle tage udgangspunkt i en virksomhedsidé. Æstetik og bæredygtighed var mine interesseområder, og derfor valgte jeg at se ind i mulighederne for at arbejde med kunstige blomster i et moderne og miljøvenligt setup. Her blev Aura Copenhagen født,” fortæller Emma.

For selvom det hele begyndte som en test i forbindelse med eksamen, viste idéen sig hurtigt at have potentiale. Konceptet blev videreudviklet, og resultatet er Aura Copenhagen, som er en abonnementsbaseret blomsterløsning til virksomheder.

Det store fokus på detaljer og æstetik betyder, at Aura Copenhagens buketter kan narre selv trænede øjne – og samtidig er de mere miljøvenlige end friske blomster. Foto: Aura Copenhagen

”Mange virksomheder bruger store summer på friske blomster i receptioner, mødelokaler og kontormiljøer – men de skal skiftes ud hver uge, skal have vand og vedligeholdelse. Idéen med Aura Copenhagen var at tilbyde en løsning, hvor der i stedet leveres kunstige buketter af høj kvalitet en gang om måneden. Ingen vand, ingen visne blomster – og det visuelle udtryk bliver fornyet løbende, siger Emma.

Aura Copenhagens koncept er cirkulært: Buketterne roterer mellem kunderne og anvendes f.eks. først i venteværelset på en tandlægeklinik, så i en hotelreception og siden til en bryllupsreception.

Et marked i udvikling

Kunstige blomster har historisk haft et blakket ry. Men det billede er ved at ændre sig.

”Kvaliteten i dag er noget helt andet end for bare fem år siden. Jeg udvælger stilke fra forskellige leverandører – nogle er dygtige til roser, andre til tulipaner o.s.v. – og jeg sammensætter buketterne selv. Jeg har arbejdet i blomsterbutik i otte år, og det giver mig et godt blik for det naturlige udtryk. Mange bliver faktisk i tvivl, når de ser og rører ved buketterne,” fortæller Emma.

Det store fokus på detaljer og æstetik betyder, at Aura Copenhagens buketter kan narre selv trænede øjne – og samtidig er de langt mere miljøvenlige end friske blomster.

”Der er enormt meget CO₂, vand og transport forbundet med friske blomster. Mange kommer fra Afrika, bliver fløjet til Holland og derefter fragtet videre. Vores løsning holder i månedsvis og reducerer det klimaaftryk markant.”

Fra B2B til detail – med Hamonoya

Indtil nu har Aura Copenhagen primært solgt abonnementer til erhvervslivet – men et nyt samarbejde med interiørdistributøren Hamonoya åbner nu dørene til detailhandlen og gavefirmaer.

”Vi har udvalgt 12 smukke buketter og sælger dem nu som prædefinerede løsninger til butikker. Mange forbrugere har svært ved selv at sammensætte en buket af løse stilke, så vi har gjort det nemt for dem – og for butikkerne,” fortæller Eva Veileborg Hald fra Hamonoya.

Det store fokus på detaljer og æstetik betyder, at Aura Copenhagens buketter kan narre selv trænede øjne. Foto: Aura Copenhagen

Buketterne pakkes smukt i silkepapir og sælges i forskellige prisklasser og farvetemaer – fra lyse nuancer til mere farverige buketter og dybe efterårsnuancer Sortimentet har et moderne udtryk med forskellige længder og typer blomster, og er udviklet særligt til det nordiske marked.

”Det har været vigtigt for os, at det ikke bare er "kunstige blomster", men smukke objekter i interiøret. Noget man kan have stående med stolthed – og som ser levende ud,” tilføjer Eva.

Udfordringer og fremtidsdrømme

Selvom der er stigende interesse, oplever Emma stadig, at markedet skal "groomes".

”Mange har stadig den gamle idé om plastikblomster fra 80’erne. Men når jeg er ude på messer og folk ser og rører ved buketterne, forstår de det. De unge er allerede med på idéen. De ældre skal lige overbevises,” siger Emma.

Samarbejdet med Hamonoya giver mulighed for at nå bredere ud – og med et sortiment, der nu også tæller faste buketter til detail, håber Aura Copenhagen at bane vejen for en ny kategori i interiørbranchen.

Foto: Aura Copenhagen

”Jeg drømmer om at udrulle flere abonnementer til erhvervslivet, måske også arbejde med ægte blomster på abonnement til private, og abonnementer på kunstige blomster til private. Der er mange muligheder, og jeg føler mig stadig ny i det hele – men rejsen indtil nu har været fantastisk,” siger Emma.

Og med både en stærk partner i Hamonoya og et produkt i høj kvalitet, der taler til både æstetik og samvittighed, ser fremtiden lys ud for Emma Stender Hoeck og Aura Copenhagen.

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: Aura Copenhagen

Foto: Aura Copenhagen

Relateret indhold

16.09.2025Designbase.dk

Evighedsbuketter med stil – og samvittighed

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

11.09.2025Designbase.dk

idd cologne forbereder sig på sin debut

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025F&H Group A/S

Sponseret

The Big Five er landet – og de er vilde med god stemning

05.09.2025Designbase.dk

Julen er både følelser og forretning

04.09.2025Designbase.dk

Bolig Mad Design-messen udvider

03.09.2025Designbase.dk

Positiv stemning i markedet

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023