“Forvildede Interiører”
Med udstillingen “Forvildede interiører”, der åbner den 3. juni i Officinet, undersøger designduoen Bendixen & Baruël, hvordan vi kan forbinde rummet indenfor til uderummet.
Bendixen & Baruël: Klodssystem af bøg og ask med opspændt, bundet, omviklet bivokset genbrugsbomuld.. Foto: Bendixen & Baruël
Kan vilde grene og tekstiler danne en arkitektonisk indendørs rumlighed, som i højere grad er åben for den større biologiske virkelighed, vi er en del af? Med udstillingen “Forvildede interiører”, der åbner den 3. juni i Officinet, undersøger designduoen Bendixen & Baruël, hvordan vi kan forbinde rummet indenfor til uderummet.
Man inviteres ind i et forvildelseseksperiment og får mulighed for selv at tage del i processen i det arbejdende værksted. Udstillingen er ikke en klassisk designudstilling, men et miljø af processer, undersøgelser og spørgsmål, som Bendixen & Baruël ønsker at dele og forplante.
Gæsterne får indblik i arbejdsprocessen og tanken bag værkerne. Udstillingen er derfor bygget op som et laboratorium, der afspejler Bendixen & Baruëls arbejdsproces. Undersøgelserne bag værkerne præsenterer de to designere med materialesamlinger og sammenstillinger, formskitser, test af nye og gamle teknikkers potentialer og færdige konstruktioner. Rumlige værker til udeliv, der er udviklet sammen med børn, bliver også vist på udstillingen.
Vilde grene og draperede tekstiler
Bendixen & Baruël griber Officinets 1700-tals interiør radikalt og nutidigt an, når de undersøger de vilde rå grenes potentiale som indendørs miljø. Fokus er på den måde, vi forbruger materialer og indretter os på.
Kan vi ved at studere vores lokale grentyper finde måder at skabe et samspil mellem grenenes allerede iboende kvaliteter og vores æstetiske og funktionelle behov?
Ubearbejdede grene har uendeligt varierede vinkler, krumninger og spændstigheder, der skaber en stor rigdom af rumlige muligheder. Så hvorfor kan vi kun bruge træet, når det er blevet standardiseret - savet, høvlet, lakeret, abstraheret - og ofte fragtet verden rundt?
Bendixen & Baruël møder træets kvaliteter med tekstil og udvikler en faglig tilgang til de rå grenes konstruktive, funktionelle og æstetiske potentialer som ramme om det indendørs liv. Og de undersøger i hvilken grad, grenene skal bearbejdes for at møde den menneskelige verden?
Tekstilerne draperes, foldes omkring, udspændes mellem, sammenbinder og hænger fra grenene, forlænger deres rumlige potentiale og forbinder dem med både krop, tanke og bygning.
De forskellige grentyper er hentet i værkstedets nære omgivelser i forbindelse med skovbrug, og tekstilerne er bearbejdede rester og genbrugsmaterialer.
Længslen efter livet udenfor
Udstillingen tager afsæt i længslen efter uderummet og alt det liv, der findes derude. I erkendelsen af at uderummet føles for fjernt, men samtidig - hvad skal vi derude?
Inderummet er traditionelt menneskets domæne og afspejler uhindret vores verdensopfattelse. Kan vi med grenarkitekturen medvirke til at gentænke den dualistiske tankegang om natur vs. menneske? Kan vi forvilde det menneskelige rum?
- Fernisering søndag den 1. juni kl. 15-17
- Udstillingsperiode: den 3. juni – 4. juli 2025
- Åbningstider: Tirsdag – søndag kl. 12-16
- Artist Talk: Torsdag den 19. juni 2025 kl. 16-17.30
Om Bendixen & Baruël
Duoen Bendixen & Baruël består af arkitekt Cecilie Bendixen og tekstildesigner Laura Baruël, som mødes om passionen for rumlige, tekstile, dynamiske konstruktioner og bearbejdningsteknikker. Sammen har de udviklet en række nytænkte rumligheder til især skoler (Kærbyskolen, Friskolen Øster Egesborg og Kulsbjerg Skole), hvor netop forbindelsen til uderummets poesi er i fokus