GDPR-ekspert: Stadig svært for virksomheder at håndtere kontaktoplysninger
Siden GDPR trådte i kraft i maj 2018 er der i alt anmeldt over 10.000 sager om brud på persondatasikkerheden, og Datatilsynet har indledt en række sager og tilsyn, der i flere tilfælde har medført kritik og politianmeldelser med indstillinger til bøder.
“At gemme kontaktinformation på kunder, samarbejdspartnere og ansatte er en selvfølgelighed for alle virksomheder, og har altid været det. Men med GDPR er reglerne for behandling af personoplysninger blevet mere komplekse, og der er kommet et langt større fokus på dem”, siger David Telyas og tilføjer:
“Uanset om visitkortet gemmes digitalt i et centralt CRM-system eller alene i eksempelvis Outlook, så er dét at håndtere kontaktoplysninger korrekt i forhold til GDPR en problemstilling, som alle virksomheder har skulle forholde sig til, og som mange fortsat har problemer med at leve op til”.
Gorrissen Federspiel har med sine mange klienter og samarbejdspartnere et stort behov for at vedligeholde kontaktinformation. Advokatfirmaet er for nylig gået over til at benytte den københavnsk udviklede, digitale platform Stinto, ligesom mange i firmaets netværk også er det.
Appen er gratis, og det er nemt at opdatere sin kontaktinformation, stilling og arbejdsplads heri, så alle ens kontakter i netværket, der også bruger appen, altid har den korrekte information til rådighed. Som bruger bestemmer man selv til hvem og hvor meget information, der gives ud. På denne måde løses problemstillingen med samtykke og gør udveksling og opbevaring af oplysningerne GDPR-compliant.
Appen kan integreres med virksomhedernes eksisterende CRM-systemer og hentes via Google Play og Apple App Store.
- HCL