Google slukker for din remarketing og personalisering

...Hvis ikke du har styr på Consent Mode version 2 fra den 6. marts. Heldigvis er der hjælp at hente her.

Foto: 123RF.com

Bruger du Google Ads?  

Så skal du implementere Google Consent Mode version 2 inden den 6. marts 2024, ellers risikerer du, at Google slukker for din remarketing, personalisering og brug af 1. parts data til konverteringssporing.  Det skriver Dansk Erhverv.

Årsagen er skærpede EU-krav, hvor Google er blevet pålagt at udvide deres samtykkekrav fra generel markedsføring til også at omfatte specifikke samtykker til personalisering og brug af 1. parts data.  

Google Consent Mode har været en mulighed siden 2020, men nu bliver det altså obligatorisk, hvis du fortsat vil bruge segmentering, baseret på adfærdsdata i din Google Ads-konto. 

Hvordan implementerer man Google Consent Mode v2? 

Hvis du bruger en af de større cookiebanner-leverandører eller Consent Management Platforme (CMP), som de også hedder, som fx en af de to danske udbydere; Cookie Information eller Cookiebot, så skal du igennem følgende fire steps: 

  1. Opsæt et cookiebanner 
  2. Opsæt en Persondatapolitik der angiver, hvad brugeren giver samtykke til 
  3. Installér Google Consent Mode v2 
  4. Indstil dine marketingværktøjer og din hjemmeside, så der lyttes på cookiebanneret  

Step 1 og 2 (opsætning af cookiebanner og Persondatapolitik) foregår næsten automatisk via din cookiebanner-leverandør (CMP), hvor deres kundeservices er gode til at hjælpe, hvis der er spørgsmål.  

Step 3 og 4 (implementering af Consent Mode v2 og indstilling af marketingværktøjer) kræver typisk en mindre tilpasning af din hjemmeside og opsætning i Google Tag Manager.  

Selv hvis du ikke bruger Google Ads, kan Consent Mode v2 være en god idé.  

Google Consent Mode sikrer, at indsamling og brug af adfærdsdata respekterer brugernes samtykke.  

Ved hjælp af modellering sørger Consent Mode desuden for bedre analyser og konverteringssporing på de besøgende, der ikke giver samtykke til statistik og/eller marketing. Det betyder, at Google kan spore alle konverteringer ved at bruge data på de brugere, der har givet samtykke til at regne ud, hvilke trafikkilder de, der ikke har, sandsynligvis er kommet fra.  

Rasmus Frølund Thomsen fra Fact uddyber til Dansk Erhverv: 

”I forhold til modellering kommer denne her ændring til at hænge sammen med den nye mulighed for at sende brugerdata ind i Google Analytics 4, for på samme måde som i Meta at give flere muligheder til Google for at matche rigtige brugere med interaktioner med samtykke, som derefter kan modelleres til besøgende uden samtykke. I den sammenhæng kommer din implementering af Consent Mode V.2, til at have en direkte indvirkning på, hvor god data man i fremtiden vil kunne se, og hvor god data man kan træffe beslutninger på i sin forretning.” 

Samtykket er opdelt i nedenstående typer, som definerer rammerne for et enkelt marketingværktøj: 

Ift. den ”gamle” udgave af Consent Mode er der tilføjet to nye parametre markeret med *: 

ad_user_data: Dette parameter afgør, hvorvidt data, såsom bruger- og transaktionsoplysninger, må overføres til Google med det formål at målrette reklamer. 

ad_personalization: Dette parameter afgør, om der kan vises personaliserede reklamer (remarketing) rettet mod brugeren. 

Alle større cookiebanner-udbydere har slået ad_storage og de to nye parametre ad_user_data og ad_perzonalization sammen under marketing i selve cookiebanneret.  

Det vil sige, at brugeren enten afviser eller accepterer alt marketing på hjemmesiden.  

Consent Mode v2 giver en mulighed for at vælge ”Basic Consent Mode” eller ”Advanced Consent Mode” – lidt forsimplet, så er Advanced den måde ”den gamle” Consent Mode virkede på, hvor der modelleres trafikken fra brugere, der ikke giver samtykke til statistik og/eller marketing. 

Der er nu tre måder, data kan sendes på Google: 

  1. Uden Consent Mode: Alle data, der sendes til Google-tjenester, antages at have det korrekte samtykke fra brugeren.  
  2. Basic Consent Mode: Data indsamles og sendes kun til Google-tjenester, hvis brugeren giver det korrekte samtykke. 
  3. Advanced Consent Mode: Data indsamles fra brugere og sendes til Google-tjenester, når de giver samtykke, og simpel data indsamles og sendes til Google-tjenester til brug for modellering, hvis en bruger ikke giver samtykke.  

Igen, hvis du bruger Google Ads baseret på brugerdata, så kræver Google fra marts, at Consent Mode v2 benyttes. 

 -PF

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023