Google slukker for din remarketing og personalisering

...Hvis ikke du har styr på Consent Mode version 2 fra den 6. marts. Heldigvis er der hjælp at hente her.

Foto: 123RF.com

Bruger du Google Ads?  

Så skal du implementere Google Consent Mode version 2 inden den 6. marts 2024, ellers risikerer du, at Google slukker for din remarketing, personalisering og brug af 1. parts data til konverteringssporing.  Det skriver Dansk Erhverv.

Årsagen er skærpede EU-krav, hvor Google er blevet pålagt at udvide deres samtykkekrav fra generel markedsføring til også at omfatte specifikke samtykker til personalisering og brug af 1. parts data.  

Google Consent Mode har været en mulighed siden 2020, men nu bliver det altså obligatorisk, hvis du fortsat vil bruge segmentering, baseret på adfærdsdata i din Google Ads-konto. 

Hvordan implementerer man Google Consent Mode v2? 

Hvis du bruger en af de større cookiebanner-leverandører eller Consent Management Platforme (CMP), som de også hedder, som fx en af de to danske udbydere; Cookie Information eller Cookiebot, så skal du igennem følgende fire steps: 

  1. Opsæt et cookiebanner 
  2. Opsæt en Persondatapolitik der angiver, hvad brugeren giver samtykke til 
  3. Installér Google Consent Mode v2 
  4. Indstil dine marketingværktøjer og din hjemmeside, så der lyttes på cookiebanneret  

Step 1 og 2 (opsætning af cookiebanner og Persondatapolitik) foregår næsten automatisk via din cookiebanner-leverandør (CMP), hvor deres kundeservices er gode til at hjælpe, hvis der er spørgsmål.  

Step 3 og 4 (implementering af Consent Mode v2 og indstilling af marketingværktøjer) kræver typisk en mindre tilpasning af din hjemmeside og opsætning i Google Tag Manager.  

Selv hvis du ikke bruger Google Ads, kan Consent Mode v2 være en god idé.  

Google Consent Mode sikrer, at indsamling og brug af adfærdsdata respekterer brugernes samtykke.  

Ved hjælp af modellering sørger Consent Mode desuden for bedre analyser og konverteringssporing på de besøgende, der ikke giver samtykke til statistik og/eller marketing. Det betyder, at Google kan spore alle konverteringer ved at bruge data på de brugere, der har givet samtykke til at regne ud, hvilke trafikkilder de, der ikke har, sandsynligvis er kommet fra.  

Rasmus Frølund Thomsen fra Fact uddyber til Dansk Erhverv: 

”I forhold til modellering kommer denne her ændring til at hænge sammen med den nye mulighed for at sende brugerdata ind i Google Analytics 4, for på samme måde som i Meta at give flere muligheder til Google for at matche rigtige brugere med interaktioner med samtykke, som derefter kan modelleres til besøgende uden samtykke. I den sammenhæng kommer din implementering af Consent Mode V.2, til at have en direkte indvirkning på, hvor god data man i fremtiden vil kunne se, og hvor god data man kan træffe beslutninger på i sin forretning.” 

Samtykket er opdelt i nedenstående typer, som definerer rammerne for et enkelt marketingværktøj: 

Ift. den ”gamle” udgave af Consent Mode er der tilføjet to nye parametre markeret med *: 

ad_user_data: Dette parameter afgør, hvorvidt data, såsom bruger- og transaktionsoplysninger, må overføres til Google med det formål at målrette reklamer. 

ad_personalization: Dette parameter afgør, om der kan vises personaliserede reklamer (remarketing) rettet mod brugeren. 

Alle større cookiebanner-udbydere har slået ad_storage og de to nye parametre ad_user_data og ad_perzonalization sammen under marketing i selve cookiebanneret.  

Det vil sige, at brugeren enten afviser eller accepterer alt marketing på hjemmesiden.  

Consent Mode v2 giver en mulighed for at vælge ”Basic Consent Mode” eller ”Advanced Consent Mode” – lidt forsimplet, så er Advanced den måde ”den gamle” Consent Mode virkede på, hvor der modelleres trafikken fra brugere, der ikke giver samtykke til statistik og/eller marketing. 

Der er nu tre måder, data kan sendes på Google: 

  1. Uden Consent Mode: Alle data, der sendes til Google-tjenester, antages at have det korrekte samtykke fra brugeren.  
  2. Basic Consent Mode: Data indsamles og sendes kun til Google-tjenester, hvis brugeren giver det korrekte samtykke. 
  3. Advanced Consent Mode: Data indsamles fra brugere og sendes til Google-tjenester, når de giver samtykke, og simpel data indsamles og sendes til Google-tjenester til brug for modellering, hvis en bruger ikke giver samtykke.  

Igen, hvis du bruger Google Ads baseret på brugerdata, så kræver Google fra marts, at Consent Mode v2 benyttes. 

 -PF

Relateret indhold

26.07.2024Designbase.dk

Vi er dygtige til form og funktion

25.07.2024Designbase.dk

Forbrugertilliden faldt i juli

22.07.2024Designbase.dk

Danske virksomheder styrker it-sikkerheden

18.07.2024Designbase.dk

Amazon: Kom med på en rejse på en platform i vækst

18.07.2024Designbase.dk

Nye global platform for cirkulær økonomi

15.07.2024Designbase.dk

Markant færre unge frem mod 2040

12.07.2024Designbase.dk

Ny analyse om ældre på job

10.07.2024Designbase.dk

Hver 3. elev stopper indenfor 5 år

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days rykker til Formland

Udstilling viser cirkulære løsninger indenfor møbler og interiør

Dato

17.08.2024

Sted

Messecenter Herning

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023