Innovativ og med stor international interesse

Tendence i Frankfurt løb af stablen allerede i juli. Besøgstallet var på godt 20.000, hvoraf de ca. 20 pct. kom fra lande uden for Tyskland. Planen er, at Tendence skal videreudvikles i 2019 med flere spændende tiltag og en ny halfordeling.

Concept Store Inspiration inspirerer til nye koncepter for den fysiske butik. .

I begyndelsen af andet halvårs messesæson ligger Tendence-messen, som arrangeres af Messe Frankfurt – lige på det tidspunkt, hvor Frankfurt viser sig fra sin mest solrige og smukkeste side.

2018-udgaven af Tendence lokkede 960 udstillere til, heraf godt 46 pct. fra andre lande end Tyskland. Udstillerne viste deres kollektioner og nyheder for godt 20.000 besøgende fra 82 lande. Antallet af besøgende fra udlandet var i øvrigt steget med fem procent i forhold til sidste år og landede således på 20 pct.

Frankfurt er et historisk sted for handelsmesser. Således blev den første efterårsmesse holdt i 1240, godkendt og underskrevet af den tysk-romerske kejser, Frederick II. I dag – 778 år senere – kan Tendence præsentere en bred vifte af produkter, der omfatter møbler, indretning tilbehør, køkkenprodukter, alt til borddækning, boligtekstiler, gaveartikler, smykker, modetilbehør samt produkter til haven og udendørs brug.

Nyheder fra det tyske designbrand Räder Design Stores, der har stort fokus på storytelling i sit koncept..

Philipp Ferger, Group Show Director for Tendence, forklarer, at messen har to hovedformål; på den ene side at vise nyheder til efteråret, julen og nytåret, hvilket er relevant for mindre og mellemstore butikker, og på den anden side at præsentere forårs- og sommerkollektioner til det kommende år, hvilket giver større butikker og kæder, der arbejder med længere leadtimes og større volumener mulighed for at placere deres ordrer i god tid. For udstillernes nøgleindkøbere tilbydes VIP-konceptet Tulip Club, der giver en række fordele, som kan lette opholdet på messen.

Hjælp til de mindre detailhandlere
Det er ingen hemmelighed, at detailhandlen har svære tider netop nu, hvilket ikke mindst sætter en kæp i hjulet for mindre og selvstændige aktører. Som en hjælp til både udstillere og besøgende indkøbere har Tendence skabt inspirationsudstillingen Village samt Concept Store Inspiration-området, hvor et større antal produkter udstilles i et miljø, der minder om en konceptbutik.

For yderligere inspiration bød Tendence også på et omfattende sceneprogram med foredrag og workshops. Her blev Tendence.Impulse, en onlinebaseret tjeneste, som hjælper (tyske) butiksindehavere med at arrangere forskellige typer af aktiviteter og kundeevents præsenteret. Nyt var også Pioneers of Lifestyle, en velbesøgt branchekongres, der bl.a. beskæftigede sig med emner som digitalisering, kundeservice, detailhandel og produktfokus.

Udendørs miljø er et vigtigt tema for Tendence 2018, og for andet år i træk havde man entreret med det hollandske designstudio 2Dezign, der havde skabt en udstilling i det fri, Outdoor Living med inspiration og best practises for præsentation af produkter som udendørsmøbler og levende vækster. Derudover havde man for første gang et samarbejde med havemessen Gardiente, som arrangeres parallelt med Tendence på Messecenter Rhein-Main.

Unge designtalenter
En af Tendences designmæssige highlights var helt sikkert de mange unge, kreative designere, der viste deres design i Talents-området. Unikt for Talents er, at de udvalgte designere har mulighed for at udstille gratis, og dermed har en god chance for at knytte betydningsfulde kontakter for fremtiden.

”igennem de seneste to-tre år har man set en tendens til, at de unge håndværkere og designere lader sig inspirere af moderne teknologi og digitalisering, når de arbejder med traditionelle materialer. Det sås også tydeligt hos Tendences Talents i år. Det, der er vigtigt for disse unge designere, er, at de lærer at formidle deres produkt og forretningsidé. Ikke mindst i dag, hvor vi står overfor et paradigmeskifte – fra traditionel markedsføring til en mere direkte og personlig kontakt med slutkunden”, siger professor Hjansberg Maier-Aichen fra Karlsruhes designuniversitet.

Innovativ og gennemtænkt taskedesign fra det prisbelønnede tyske brand Notabag. .

Nordisk design var også godt repræsenteret på Tendence 2018, blandt andet via konceptet Roots of Scandinavia, der er etableret i samarbejde med trendprofilen Stefan Nilsson, der havde samlet et mindre antal udvalgte start-ups og designvirksomheder.

Med årets messe vel overstået, ser man nu fra Tendences side frem mod 2019, hvor der kommer til at ske yderligere interessante forandringer. Allerede i september tages den nye, moderne Hall 12 i brug, hvilket bl.a. giver plads til at renovere to andre haller. I Hall 12 vil man under Tendence 2019 vise design- og premiumbrands, mens Hall 8, der tidligere husede Lovely Home og Seasonal Decoration, vil få en helt ny struktur. De udstillere, der vil være at finde i den hal, vil blive inddelt efter deres produkters stil (Modern, Earth, Urban, Cosy eller Adventure – temaer, der er udviklet i samarbejde med konsulentvirksomheden Retail Academy). I hver afdeling vil der desuden være et inspirationsområde med forslag til, hvordan produkterne kan styles og præsenteres i detailhandlen.

”Det nye layout i Hall 8 er endnu et eksempel på, hvordan vi søger at støtte op om de mindre og selvstændige butikker. Netop de butikker er en vigtig del af Tendences besøgende og i tidens stadig vanskeligere forretningsklima, sætter vi nye tiltag i søen for at kunne tilbyde dem forskellige typer af service og vejledning”, slutter Philipp Ferger.

-Johanna Bergstrøm

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

30.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Pique Fleur vaser giver mange muligheder

25.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Hvorfor håndlavede produkter?

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023